Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Fråga mentorn: Hur hantera medarbetare som underpresterar?

Hur ska man som chef hantera en nyrekryterad medarbetare som visat sig underprestera? Det undrar en chef som börjar känna av medarbetarnas missnöje. Här får han svar av Securitas tidigare vd Joachim Källsholm, en av Chef & Karriärs mentorer.
Publicerad 2 juni 2021, kl 08:13
En felrekrytering måste hanteras skyndsamt, för alla parters bästa. Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA: Jag är avdelningschef och har rekryterat en medarbetare som dessvärre visat sig inte hålla måttet. Han är trevlig och sköter sig, men resultatet är inte i närheten av vad jag hade hoppats på. Även andra i teamet har indikerat att något inte riktigt funkar och man har signalerat ett visst missnöje med att jag misslyckats med denna viktiga rekrytering. Givetvis har jag haft avstämningar med honom om både gemensamma och individuella mål, men han kommer med bortförklaringar och det känns som att han inte riktigt inser problemet. Hur ska jag agera för att få medarbetaren på banan och återvinna gruppens förtroende?

SVAR: Situationen som du beskriver är inte helt ovanlig. Som chef handlar det i dessa lägen om att inse fakta, vilket kan vara besvärande för man vill kanske inte visa svagheter – och det kan i sin tur påverka omdömet.

Men frågan om den här medarbetaren – som uppenbarligen har en nyckelroll i teamet – är rätt person för jobbet måste verkligen ställas. Du har haft flera avstämningar och uppföljningar utan att lyckas få honom på banan och han ser uppenbarligen inte de bekymmer som du målat upp. Utifrån ditt resonemang bedömer jag att han inte är öppen för förslag vare sig från kolleger eller dig. Ofta lurar man sig själv genom att försöka om och om igen.

Ovanstående exempel visar på hur kritisk och underskattad frågan om rekryteringar är som framgångsfaktor. Ibland fastnar man på CV eller den faktiska kompetensen men ser inte till helheten. Hade det handlat om inköp av utrustning hade du sannolikt resonerat annorlunda och tittat på helhet och kompabilitet.

 Att återvinna gruppens förtroende handlar mer om att visa handlingskraft. Du som chef är den viktigaste spelaren för att se till att den som rekryterats kommer in från start i organisationen på rätt sätt. Att hen får arbeta med arbetsuppgifter som är utmanande, inspirerande och ligger väl i linje med det som förespeglats vid anställningens ingående.

För både ditt och medarbetarens bästa bör ni överväga alternativa arbetsuppgifter i ett annat team. Risken är annars stor att det tar tid att återställa teamets förtroende vilket kan skapa kostsamma energitjuvar som drabbar företagets produktivitet.

Läs fler frågor till Chef & Karriärs mentorer:

Ska föräldrar få förtur till semester

JOACHIM KÄLLSHOLM

GÖR: Senior advisor på Securitas Sverige AB, tidigare mångårig vd på samma företag.
ÅLDER: 56 år.
KÄND FÖR: Opretentiös ledare för ett av Sveriges snabbast växande företag.
KARRIÄR: Inom Securitas Sverige AB sedan 1984, via Parkeringstjänst, inkassobolag och försäljning. Vice vd 2004–2010 och vd 2010–2020.

Ledarskap

Sofie Allert: ”Alger är framtidens råvara”

Hon är algnörden och ingenjören som byggt en unik havsfabrik på västkusten. Vd:n Sofie Allert vill revolutionera hudvården, öka lagringskapaciteten hos batterier och boosta omställningen med kiselalger.
Elisabeth Brising Publicerad 26 april 2024, kl 06:02
Sofie Allert, vd, Swedish Algae Factory.
Bara kör, tänk inte så mycket, säger Sofie Allert, entreprenör och vd för Swedish Algae Factory. Hon märker när hon rekryterar att kvinnor ofta har en tendens att säga: "Det här klarar nog inte jag, medan män säger: det här kan inte jag än - men snart."

Hur kom du på att sälja algskal?

– Jag gjorde ett arbete om alger på bioteknikprogrammet och blev algnörd på kuppen. Alger är framtidens råvara. Vart femte andetag är skapat av kiselalgers syreproduktion. Arten har ett unikt skal som vi utvinner. Om ingen annan gör det får väl jag sälja materialet, tänkte jag. På Chalmers entreprenörskola träffade jag professor Angela Wulff och vi startade ett forskningsprojekt som sedan blev Swedish Algae Factory.

Algfabriken Swedish Algae Factory.
Algodling på land. Foto: Swedish Algae Factory

Vad gör ni i algfabriken?

– Vi odlar kiselalger, som är en sorts mikroalger, i ett växthus i Kungshamn. Vårt varumärkes produkter säljs framför allt till hudvårdsindustrin som alternativ till mikroplaster och kemiska UV-filter, det finns till exempel i solskydd och fuktgivande ansiktsprodukter. Globalt har vi över 50 hudvårdsföretag som kunder.

Berätta om ert hållbarhetstänk.

– Vi har i nuläget en produktionskapacitet på 250 kilo per år. Materialet har låg densitet och det krävs bara 0,1 gram i en deciliter hudvårdsmedel till exempel. Vi strävar mot en så cirkulär produktion som möjligt. Näringen till fabrikens odling kan förhoppningsvis snart tas från avfallsvatten från den landbaserade fiskodlingen Smögenlax. Koldioxid från Absolut Vodkas produktion ger i dag näring till algerna.

Sofie Allert.
Sofie Allert. Foto: Nicke Messo

Hur är du som chef?

– En nästan irriterande stor optimist. Dyker det upp ett problem ser jag bara möjligheter att bli bättre. Vi har haft många utmaningar – vår anläggning höll på att rasa, algerna slutade växa, men vi löste alla problem på ett bra sätt i slutändan. Jag är passionerad för det vi gör och gillar att inspirera andra att göra sitt bästa på jobbet.

Vad har du för tips till andra unga ledare?

– Bara kör, tänk inte så mycket. Våga tro och satsa. Jag märker ofta när jag rekryterar att kvinnor har tendens att tänka ”det här klarar jag nog inte”, medan män i stället säger: ”Det här kan inte jag än – men snart.” Vill man ha barn får man se till att välja en partner som tycker att det är viktigt att dela på föräldraledighet och sådant. Det har jag.

Hur ser framtiden ut?

– Vår råvara testas av kommersiella aktörer inom flera olika branscher. Kiselalgsskal har visat sig kunna öka kapaciteten i litiumjonbatterier och solpaneler, de prövas som ingrediens i sårvård och biofiltrering. Men det kräver en större algproduktion. Än så länge drivs vi av bidrag, lån och riskkapital, men vi ser att det finns potential att bli vinstgivande inom två år.

Vad har du personligen för relation till havsmiljön?

– Jag är gammal simmare som gillar dykning och brinner för miljöfrågor. Jag känner frustration över att man i onödan släpper ut föroreningar som skadar hav, djur och växter och påverkar vår hälsa negativt. Det känns extra roligt att fokusera på hållbarhet nu när jag har barn som jag vill ska ha det bra efter mig.

SOFIE ALLERT

GÖR: Vd för Swedish Algae Factory med 17 anställda.

ÅLDER: 34 år.

BOR: Torslanda.

KARRIÄR: Bioteknisk ingenjör vid Chalmers, masterexamen i affärsutveckling och entreprenörskap, Chalmers entreprenörskola. Grundade Swedish Algae Factory 2016. Talare vid FN:s konferens för havsmiljö 2017, och The Nobel Week Dialogue 2018. Vinnare av Postcode Lotteries Green Challenge 2019. 

Förebild: Våra alger framförallt. Jag har även mycket släktingar som drivit eget, bland annat åkeri, snickeri och kalkningsverksamhet. 

Fritid: Hitta på saker med min tvååriga dotter och sambo. Dyka, simma, allt med havet.

Algfabriken Swedish_Algae_Factory.
Algfabriken Swedish Algae Factory. Foto: Swedish Algae Factory