Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

”S ser inte LO som en del av den svenska modellen”

Den omtvistade las-utredningen förpassas tillbaka till garderoben. Men nya utredningar väntar runt hörnet när regeringen i stället väljer att luta sig emot överenskommelsen mellan PTK och Svenskt Näringsliv, tror arbetsrättsexperten Mats Glavå.
Niklas Hallstedt Publicerad
Maja Suslin / TT
LO:s ordförande Susanna Gideonsson tillsammans med Stefan Löfven. Maja Suslin / TT

På torsdagsmorgonen meddelade regeringen att den inte går vidare med den statliga utredningen av las som presenterades i början av sommaren. I stället ska man ta fram ett lagförslag som bygger på den överenskommelse som PTK och Svenskt Näringsliv träffade nyligen.

Hur frågan slutligen kommer att lösas är svårt att spå, tycker Mats Glavå, docent i arbetsrätt.

– Det är så många variabler här. Men de har sytt ihop grejor förut, säger han.

– Det jag reagerar på är att socialdemokratin nu definierar den svenska arbetsmarknadsmodellen som Svenskt Näringsliv och PTK. LO är inte längre en del av den.

Mats Glavå påpekar också att bakgrunden till förändringen är politisk. Arbetsmarknadens parter har inte haft en gemensam problembeskrivning. Situationen är ny också därför att man nu säger att om parterna kommer överens så görs det till en lag. Tidigare har man sagt att om parterna kommer överens så behövs ingen lag.

Men om överenskommelsen mellan PTK och Svenskt Näringsliv ska bli lag kommer det att krävas en hel del arbete, påpekar han.

– Det här kan inte bli färdigt på en vecka, utan måste utredas igen. Det kommer att krävas ändringar.

Frågan är hur detta kommer att hanteras av parterna. Inom LO har splittringen till synes varit stor.

– Det finns olika agendor inom LO. IF Metall vill hänga på, inom industrin är man van att hitta gemensamma lösningar. Andra förbund säger bestämt nej, säger Mats Glavå.

Läs mer: "En tydlig uppvisning av svenska modellen"

I ett pressmeddelande välkomnade LO på torsdagsförmiddagen att las-utredningen lades ned, men konstaterade också att överenskommelsen mellan PTK och Svenskt Näringsliv inte räcker till för att ensidigt ligga till grund för en ny lagstiftning.

Sannolikt ser PTK och Svenskt Näringsliv annorlunda på den saken. I en intervju i Dagens Arena säger PTK:s förhandlare Camilla Frankelius att om förslaget ska bli lag kan det inte ändras:

– Den överenskommelse som vi har träffat är en helhet och har en balans som är noga övervägt mellan parterna. Om politiken väljer en annan så upphör vår överenskommelse att gälla.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.