Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Begravningsbyrå stämd för diskriminering

En Unionenmedlem som sökte jobb på en begravningsbyrå sållades bort för att byrån inte erbjöd ”flyttpaket från utlandet”. Förbundet stämmer nu byrån för brott mot diskrimineringslagen eftersom det aldrig var aktuellt med något flyttpaket för medlemmen som bor i Sverige sedan länge.  
Johanna Rovira Publicerad
Gorm Kallestad / TT
Enligt Unionen drog arbetsgivaren slutsatser om medlemmens etniska tillhörighet på grund av dennes namn. Gorm Kallestad / TT

I våras hittade en medlem i Unionen en annons på Linkedin om en tjänst som UI-designer på en begravningsbyrå. UI står för User Interface och tjänsten innebar att vara ansvarig för byråns design, utseende och känsla bland annat. Medlemmen, som har en gedigen utbildning i bland annat interaktionsdesign, skickade in en ansökan.

Mindre än 24 timmar efter att medlemmen skickat iväg sin ansökan kom svaret att hen sållats bort på grund av att bolaget inte erbjöd "flyttpaket från utlandet". Medlemmen hade dock inte nämnt ett ord om något flyttpaket eftersom hen bott i Sverige sedan sjutton års ålder och även studerat i Sverige.

– Vi menar att medlemmen blivit utsatt för diskriminering, just på grund av svaret, säger Sofia Söderberg, jurist på Unionen.

– Vi uppfattar det som att arbetsgivaren drog slutsatser om medlemmens etniska tillhörighet på grund av namnet, för det finns inget i ansökan som indikerar att det skulle finnas ett behov av flyttpaket.

Bland de elva sökande, som blev kallade till intervju, fanns det däremot åtminstone två personer som lämnat uppgifter som tyder på att de bor eller verkar i utlandet. Det hindrade inte byrån att kalla dem till intervju.

Unionenmedlemmen har dessutom bättre, eller åtminstone lika bra, meriter som minst fem av de sökande som fick komma på intervju.

– Vi tycker medlemmen hade tillräckliga kvalifikationer för att i alla fall bli kallad till intervju. Dessutom blev medlemmen bortsållad väldigt fort, det lägger vi stor vikt vid, säger Sofia Söderberg.

Läs mer: Överviktig tekniker sades upp

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.