Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Var föräldraledig - blev av med jobbet

När kvinnan kom tillbaka till jobbet efter sin barnledighet hade hon inga arbetsuppgifter kvar. Nu stämmer Unionen redovisningsfirman för brott mot föräldraledighetslagen.
Lina Björk Publicerad
Colourbox
När kvinnan ville komma tillbaka till jobbet efter sin föräldraledighet blev hon uppsagd. Colourbox

Enligt lagen har du rätt att vara ledig och ta hand om dina barn när de är små. Du har också rätt att avbryta föräldraledigheten och komma tillbaka till jobbet när du vill, även om utgångspunkten är att komma överens innan du går på din ledighet. När det att dags att börja jobba ska du anmäla det till arbetsgivaren minst en månad i förväg.

Under sommaren 2019 kontaktade en redovisningskonsult sin arbetsgivare och berättade att hon skulle komma tillbaka till jobbet. Hennes chef svarade att han skulle se över möjligheterna och återkomma. När han inte gjort det på en vecka ringde hon återigen och fick då beskedet att det inte fanns så mycket arbete för henne just då.

Läs mer: Pressades slopa pappaledighet - fick högre lön

Kvinnan kontaktade då en högre chef och fick beskedet att det fanns arbetsuppgifter och att hon var välkommen tillbaka. När datumet för starten började närma sig hörde hon återigen av sig, men fick inget svar. Chefen ringde i stället upp henne senare och berättade att hon var uppsagd.

Eftersom konsulten inte fått återgå till sitt arbete senast en månad efter att hon talat om för sin chef att hon skulle komma tillbaka, så stämmer Unionen redovisningsfirman för brott mot föräldraledighetslagen. De ska också betala lön för den tid hon stått till förfogande för jobb.

Läs mer: Varannan pappa bara föräldraledig fyra veckor

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.