Förra året minskade inrikesflyget i Sverige med nio procent, samtidigt visar statistik från SJ att antalet tjänsteresor med tåg ökade markant under 2019. Utvecklingen beror förstås till stor del på klimatdebatten.
Men trots att viljan är stor hos många att ändra sitt resebeteende tycks det mest gälla våra resor på fritiden. När det kommer till tjänsteresor är viljan inte lika stor att välja bort flyget, enligt en ny studie från Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola.
I jobbet vill de flesta fortfarande nå europeiska destinationer med flyg eftersom alternativen tar för lång tid. Enligt studien kan 26 procent tänka sig att ta tåget i stället och endast nio procent att ta bilen.
– Man resonerar annorlunda när man åker på semester jämfört med i tjänsten, tiden uppfattas på ett annat sätt. Det måste vara enkelt att boka en bekväm affärsresa med tåg till Bryssel, men det är det inte i dag, konstaterar Erik Lundberg, forskare vid Göteborgs universitet, som står bakom studien.
Tjänsteresor står för 18 procent av klimatutsläppen som kommer från resor. Möten är den vanligaste anledningen till tjänsteresa (70 procent), följt av konferens (27 procent) och arbete på annat kontor (24 procent).* En tredjedel av alla tjänsteresor görs med ett möte som enda aktivitet.
Forskarna påpekar vikten av att välja så kallade resfria möten i stället för att resa av gammal vana, två tredjedelar av alla tjänsteresor skulle kunna ersättas på detta sätt. Än så länge är acceptansen dock låg hos dem som gör tjänsteresor att ersätta resan med ett digitalt möte, endast 18 procent kan tänka sig det.
– Många arbetsgivare har skapat policys om att personalen ska välja tåg framför flyg på kortare inrikes resor. Men det är ännu viktigare att skapa förutsättningar och förändra attityder för att kunna ha digitala möten. Det behövs aktiva insatser för att lyckas få till resfria möten, säger Erik Lundberg.
Fotnot: Flera svar var möjliga vid frågan om anledning till tjänsteresan.