Hoppa till huvudinnehåll
Avtal

Höga löner men få kollektivavtal i techbranschen

Kampen om talangfulla medarbetare driver upp lönerna i den svenska techbranschen. Men majoriteten av jättarna på topplistan väljer fortfarande bort kollektivavtal.
Lina Björk Publicerad
Patrick Semansky, Virgina Mayo, Reed Saxon, Richard Drew / AP Photo / TT
Varken Spotfy, Google, Amazon Web Services eller Facebook har kollektivavtal. Patrick Semansky, Virgina Mayo, Reed Saxon, Richard Drew / AP Photo / TT

Det råder kompetensbrist inom IT-branschen. För att locka till sig nya medarbetare konkurrerar techbolagen med höga löner. En färsk sammanställning som Di Digital gjort visar att det är de amerikanska jättarna Facebook, Google, Amazon Web Services och Microsoft som leder löneligan.

Samtliga med undantag för Microsoft saknar dock kollektivavtal. Orsakerna till det varierar.

– Kunskapen om hur svenska modellen fungerar och vad ett kollektivavtal innebär är låg hos arbetsgivarna. I vissa fall är det ett ideologiskt ställningstagande där ägaren säger rakt ut att man väljer bort kollektivavtal för att de anställda inte ska åtnjuta rättigheter så som medbestämmande och rätt att ha en arbetstagarrepresentant i bolagsstyrelsen, säger Ia Hamn, central ombudsman på Unionen.

Utmärkande för IT-branschen är att det finns en stor mängd små företag med upp till 150 anställda. Ofta är bolagen från början startups som gått väldigt bra, expanderat och sedan inte hunnit med arbetsrätten i samma takt som antalet anställda vuxit.

– Det finns en föreställning om att kollektivavtal skulle vara hämmande för individuella lösningar, men det är snarare tvärtom. Avtalet ger ett grundregelverk att förhålla sig till men öppnar också upp för lokala och individuella överenskommelser. Arbetsgivaren behöver då inte reglera anställningsvillkor med varje enskild individ. Ersättningar för övertidsarbete, föräldralön och semester finns redan på plats och behöver inte uppfinnas igen, säger Ia Hamn.

– För arbetsgivaren finns också mycket att vinna genom att man samverkar förändringar och köper sig fredsplikt.

De höga lönerna säger inte så mycket om arbetsvillkoren i övrigt på teknikjättarna. Däremot säger de någonting om branschen och efterfrågan på de specifika kompetenser som gäller just nu.

– Det råder enorm kompetensbrist inom IT. Men lönen i sig säger ingenting om de övriga förmåner du har, om du får ersättning för att arbeta övertid, beredskap, jour eller för restid. Kollektivavtalet kan tjäna som en kvalitetsstämpel som visar att arbetsgivaren tillämpar schysta villkor. Det vi har sett de senaste åren är att företag har börjat lyfta fram kollektivavtalet som en förmån vid rekryteringsprocesser och liknande.

Unionen jobbar för att få fler företag i branschen att teckna avtal.

– Vi kommunicerar med våra medlemmar och företagen om avtalets betydelse. Det bästa sättet för oss att teckna avtal är om företaget går med i en arbetsgivarorganisation för då får de stöd, hjälp och rådgivning och inflytande i avtalsrörelsen.

Google, som ligger tvåa i löneligan, saknar inte bara kollektivavtal. I slutet på november blev fyra ingenjörer på företaget av med jobben till följd av sitt fackliga arbete.

Läs mer: Google gör sig av med fackligt aktiva

Löneligan topp 10

Månadslön i snitt per anställd, kronor, 2018:

  • Yubico: 127 961
  • Google: 107 938
  • Facebook: 103 254
  • Amazon Web Services: 98 930
  • Microsoft: 91 089
  • King: 80 432
  • Mojang: 77 288
  • Bambora: 74 640
  • Neo Technology: 74 512
  • Spotify: 71 254

DI Digital

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Avtal

Klart med nya löner i callcenterbranschen

Avtalet för callcenter är klart. I år blir löneökningen 3 procent. Anställda får en dag kortare arbetstid per år och deltidsanställda får övertidsersättning. Den extra ersättningen för den som jobbar under pingsten försvinner.
David Österberg, Ola Rennstam Publicerad 5 november 2025, kl 15:27
Anställd på callcenter
Ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen ger arbetsgivarna rätt att införa delade pass. Den extra ersättningen för pingsthelgen försvinner - men höjs för andra storhelger. Colourbox

Förra veckan kom Unionen och Almega överens om ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen. Avtalet ger 5,5 procents löneökningar på två år och en dags arbetstidsförkortning per år. Deltidsanställda får övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie tid.

Arbetstidsförkortningen är värd 0,5 procent. Det betyder att lönerna hade kunnat höjas mer om Unionen hade avstått kravet på kortare arbetstid. När Kollega gjorde en rundringning bland Unionenklubbar tidigare under hösten tyckte facken på Transcom i Örebro och Eskilstuna att högre lön var viktigare än kortare arbetstid.

– Alla låginkomsttagare, i alla fall i den här branschen, hade hellre tagit 0,5 procent lönelyft än en extra ledig dag eftersom det leder till mer ekonomisk stabilitet, sa Björn Axelsson, klubbordförande i Eskilstuna.

Men enligt Max Wivhagen är kortare arbetstid en väldigt viktig fråga för Unionens medlemmar.

– Med tanke på att all tid räknas så arbetar våra medlemmar konstant under arbetsdagen, förutom på kollektivavtalade raster och pauser. Det finns ofta inget utrymme att ta det lite lugnt på jobbet som det finns på många andra avtalsområden.

Ersättning för storhelg försvinner

Tidigare avtal gav storhelgsersättning för den som jobbade under pingsthelgen. Den ersättningen är nu borta.

– Annandag pingst är ingen röd dag längre så det är rimligt att storhelgsersättning vid arbete inte ska gälla då. Samtidigt kunde vi inte gå med på att sänka avtalets värde. Vi kom överens om en höjning av ersättningen för de kvarvarande storhelgerna. Höjningen blev tio kronor extra per timme, säger Max Wivhagen.

Möjligt att införa delade pass

Arbetsgivare får också möjlighet att införa delade pass. Det innebär att en anställd först kan arbeta ett morgonpass, ha ett uppehåll på några timmar och sedan jobba ett kvällspass. Tidigare fanns en spärr som innebar att en anställd som längst kunde ha 90 minuters uppehåll mellan två pass.

– Årets uppgörelse ger möjligheten att ingå överenskommelse om längre uppehåll mellan passen för den som vill men ingen får tvingas till en sådan överenskommelse, säger Max Wivhagen.

Ska meddela klubben 

Arbetsgivaren ska dessutom meddela klubben att sådan överenskommelse har ingåtts – och får inte villkora den fortsatta anställningen med att någon måste ingå en sådan överenskommelse. Arbetsgivaren kan inte heller villkora nyanställningar med krav på delade pass.

– Om arbetsgivaren ändå skulle göra det behöver individen bara kontakta sin lokala klubb eller Unionen regionalt om det inte finns klubb. Arbetsgivaren riskerar då att förlora möjligheten att ingå den typen av överenskommelse på arbetsplatsen, säger Max Wivhagen.

Individen kan dessutom säga upp sin överenskommelse med arbetsgivaren utan att anställningsavtalet eller sysselsättningsgraden påverkas.

Callcenteravtalet i korthet

  • Det nya avtalet gäller från den 1 november 2025. Lönepotten är 3,0 procent i år. Nästa år är den 2,5 procent.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 20 år är 21 097 kronor i år och 21 624 kronor nästa år.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 24 år är 24 458 kronor i år och 25 069 kronor nästa år.
  • Från och med nästa år får anställda en dags arbetstidsförkortning per år.
  • Deltidsanställda får rätt till övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie arbetstid.
  • Pingsten räknas inte längre som storhelg. I stället höjs lönetillägget för övriga storhelger.
  • Arbetsgivare får möjlighet att införa delade pass.