Under tisdagen inledde Unionen förhandlingar med Ryanair om flygbolagets planer på att stänga ner basen på Skavsta flygplats från och med den 29 mars nästa år. 50 Unionenmedlemmar berörs av beslutet som innebär att hälften av bolagets 30-tal flyglinjer från flygplatsen kommer att försvinna.
Läs mer: Ryanair stänger ned på Skavsta
Ett 20-tal av medlemmarna är direktanställda av Ryanair medan resten är anställda via två irländska bemanningsföretag. I deras kontrakt finns möjligheten att tjänsterna kan förflyttas till annan ort.
– Det kan bli så att de erbjuds att flyga från andra baser och då kommer det inte blir några uppsägningar. Vårt fokus nu är att försöka få till det okej för våra medlemmar, säger Christer Karlsson, central ombudsman på Unionen, som suttit med vid förhandlingarna.
Vad kan Unionen göra i det här läget?
– Vi kan hjälpa medlemmarna med vad som gäller om de blir uppsagda eller om de inte vill förflyttas till annan ort, men där är vi inte ännu. Vi har påbörjat en mbl-förhandling om en eventuell nedläggning, men inte kommit längre.
Några förhandlingar om arbetsbrist har alltså inte inletts men det står klart att fack och arbetsgivare har olika bild av vilken lagstiftning som egentligen gäller.
– I medlemmarnas anställningsavtal är det tydligt att det är irländsk lag, men vi kommer att hävda att det är svensk eftersom de jobbar från Sverige, säger Christer Karlsson.
Robin Larsson, ombudsman på Unionen i Södertälje, har mött medlemmar i kabinklubben ute på Skavsta under veckan.
– Många är väldigt oroliga. Vi har fått mycket frågor om vad som ska hända och hur svensk a-kassa fungerar och vad som gäller i förhandlingarna. Vi har gjort vårt bästa för att svara på alla frågor och stötta medlemmarna, säger han.
Även markpersonalen på Skavsta flygplats kommer att påverkas av Ryanairs nedstängning av basen. Hur, är ännu klart.
Läs mer: Ryanairs varning uppfattas som hot
Förhandlingarna är nu ajournerade eftersom Unionen begärt in mer information från arbetsgivarsidan. I förhandlingsframställan har Ryanair uppgett att beslutet beror på leveransförseningar av flygplansmodellen Boeing Max 737, svensk flygskatt och att efterfrågan på flygresor har sjunkit.