Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

7 tips för en inkluderande arbetsmiljö

Funktionshindrade har det tufft på arbetsmarknaden. Trots att deras kompetens behövs bemöts de många gånger av fördomar. Nu finns en checklista med tips för ökad medvetenhet.
Ola Rennstam Publicerad
fuzzbones/Colourbox
fuzzbones/Colourbox

Andelen arbetslösa bland personer med funktionsnedsättning är betydligt högre än hos befolkningen i stort. Det visar statistik från SCB. Men med rätt anpassning och stöd skulle en majoritet av dem som i dag saknar sysselsättning kunna utföra ett arbete.

För att skapa en arbetsmarknad där varje människa ses som en tillgång krävs kunskap och medvetenhet om att alla människor har rätt att vara på många olika sätt. Det konstaterar organisationerna Lika Unika och DHR. Tillsammans med Unionen har organisationerna därför tagit fram en checklista med tips på vad du kan göra på din arbetsplats för att bekämpa fördomar och synliggöra kompetensen hos personer med funktionsnedsättning.


Så skapar du en mer inkluderande arbetsmiljö:

1. Använd inte nedvärderande ord som kan kopplas ihop med en persons funktionsnedsättning. I stället för att prata om eventuellt nedsatt arbetsförmåga, prata om en persons yrkesmässiga kompetens samt förutsättningar för att kunna arbeta.

2. Kom ihåg att en funktionsnedsättning inte definierar vem eller vad en människa är. Det är mer respektfullt att säga att en person har en funktionsnedsättning än ett funktionshinder.

3. Betrakta arbetsmiljöfrågan som en garant för mångfald och arbeta med universell utformning, det vill säga att allt nytt som tas fram ska fungera oavsett olika behov och förutsättningar. Universell utformning är en förutsättning för att kunna rekrytera brett och för att kunna utveckla företaget eller organisationen.

4. Belys funktionshinderperspektivet i en mångfaldspolicy eller likabehandlingsplan.

5. Lyft fram funktionshinderperspektivet i rekryteringsprocessen.

6. Se till att reklam och marknadsföring är mångfaldsinriktad.

7. Kunskapen om inkluderande arbetsmiljö berör hela arbetsplatsen och ska inte enbart finnas hos en individ. All personal ska känna till tillgängligheten där man jobbar.

Källa: Unionen, Lika Unika och DHR - Delaktighet, Handlingskraft, Rörelsefrihet.

Läs mer: Så söker du jobb med funktionsnedsättning

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Dålig arbetsmiljö: 1 av 3 har övervägt att byta jobb

Många har så dålig arbetsmiljö att de har funderat på att byta jobb. När anställda påpekar brister i arbetsmiljön händer ibland ingenting. Det visar en ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap.
Carolina Högling Publicerad 28 januari 2025, kl 11:28
Arbetsmiljöproblem. Till vänster en kvinna vid ett skrivbord med en bordsfläkt på, till höger märkpennor och hörselkåpor.
Arbetsmiljöproblem får anställda att överväga nya möjligheter: Tre av tio vill byta jobb. Det visar en rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Fot: Leif R Jansson/TT/Claudio Bresciani/TT.

Drygt tre av tio har övervägt att byta arbetsplats på grund av sin arbetsmiljö. Av samma anledning har 29 procent övervägt att byta yrke. Den nyligen publicerade rapporten ”Sverige om arbetsmiljö” undersöker hur arbetstagare förhåller sig till arbetsmiljöfrågor.

–  Arbetsmiljö är avgörande för både individers hälsa och företags framgång. Vår rapport visar att det finns ett starkt engagemang, men också tydliga områden där vi kan förbättra kunskapen och hanteringen av arbetsmiljöfrågor, säger Sverre Lundqvist, processledare och kommunikatör på Myndigheten för arbetsmiljökunskap i ett pressmeddelande.

Viktigare för arbetstagaren än chefen

Undersökningen visar att 30 procent upplever att deras arbetsmiljö har en negativ effekt på hälsan. Majoriteten av de svarande tycker att arbetsmiljöfrågor ska uppmärksammas mer på arbetsplatsen. Det är dock betydligt fler arbetstagare än chefer som vill ha mer uppmärksamhet på arbetsmiljön.

Intresset för arbetsmiljöfrågor är stort och majoriteten anser sig ha goda kunskaper om dem. Samtidigt vill de flesta lära sig mer om arbetsmiljölagen och Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM). 

Det blir ingen skillnad

Trots goda kunskaper hos arbetstagare hur arbetsmiljön bör se ut, är det inte alltid att de upplevda bristerna kommer fram till arbetsgivaren, enligt rapporten. De flesta uppger att de alltid, eller oftast säger till när de ser brister i arbetsmiljön. Den vanligaste anledningen till att inte rapportera om problem på arbetsplatsen är att anställda upplever att det ändå inte blir någon skillnad.

Vad är Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)?

SAM innebär att undersöka arbetsmiljön, vidta åtgärder för att minska eller ta bort risker, och utreda olyckor och ohälsa.