Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

7 tips för en inkluderande arbetsmiljö

Funktionshindrade har det tufft på arbetsmarknaden. Trots att deras kompetens behövs bemöts de många gånger av fördomar. Nu finns en checklista med tips för ökad medvetenhet.
Ola Rennstam Publicerad
fuzzbones/Colourbox
fuzzbones/Colourbox

Andelen arbetslösa bland personer med funktionsnedsättning är betydligt högre än hos befolkningen i stort. Det visar statistik från SCB. Men med rätt anpassning och stöd skulle en majoritet av dem som i dag saknar sysselsättning kunna utföra ett arbete.

För att skapa en arbetsmarknad där varje människa ses som en tillgång krävs kunskap och medvetenhet om att alla människor har rätt att vara på många olika sätt. Det konstaterar organisationerna Lika Unika och DHR. Tillsammans med Unionen har organisationerna därför tagit fram en checklista med tips på vad du kan göra på din arbetsplats för att bekämpa fördomar och synliggöra kompetensen hos personer med funktionsnedsättning.


Så skapar du en mer inkluderande arbetsmiljö:

1. Använd inte nedvärderande ord som kan kopplas ihop med en persons funktionsnedsättning. I stället för att prata om eventuellt nedsatt arbetsförmåga, prata om en persons yrkesmässiga kompetens samt förutsättningar för att kunna arbeta.

2. Kom ihåg att en funktionsnedsättning inte definierar vem eller vad en människa är. Det är mer respektfullt att säga att en person har en funktionsnedsättning än ett funktionshinder.

3. Betrakta arbetsmiljöfrågan som en garant för mångfald och arbeta med universell utformning, det vill säga att allt nytt som tas fram ska fungera oavsett olika behov och förutsättningar. Universell utformning är en förutsättning för att kunna rekrytera brett och för att kunna utveckla företaget eller organisationen.

4. Belys funktionshinderperspektivet i en mångfaldspolicy eller likabehandlingsplan.

5. Lyft fram funktionshinderperspektivet i rekryteringsprocessen.

6. Se till att reklam och marknadsföring är mångfaldsinriktad.

7. Kunskapen om inkluderande arbetsmiljö berör hela arbetsplatsen och ska inte enbart finnas hos en individ. All personal ska känna till tillgängligheten där man jobbar.

Källa: Unionen, Lika Unika och DHR - Delaktighet, Handlingskraft, Rörelsefrihet.

Läs mer: Så söker du jobb med funktionsnedsättning

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

8 tips - så jobbar du hjärnsmart vid skärmen

Blir du helt slut av jobbet vid datorn? Hjärnforskaren tipsar om hur du jobbar skärmsmart så att hjärnan håller över tid.
Elisabeth Brising Publicerad 17 mars 2025, kl 06:01
En man med huvudvärk på sin arbetsplats.
Blir du helt seg i kolan och får lätt huvudvärk av arbetet vid datorn. Jobba mer skärmsmart med de här tipsen från en hjärnforskare. Foto: Shutterstock
Sissela Nutley
Sissela Nutley, hjärnforskare. Foto: Lina Eidenberg Adamo

Blir det långa dagar vid skrivbordet? Det är inte alltid lång skärmtid ger bättre resultat. Vår kognition kräver både variation och vila under arbetsdagen. Sissela Nutley, hjärnforskare vid Karolinska institutet, tipsar om hur du jobbar hjärnsmart. 

1. Fokustid på förmiddagen 

Din bästa tid för kognitivt komplicerade jobbuppgifter är på förmiddagen då vi har ett kortisolpåslag som hjälper hjärnans koncentration. 

2. Möten och rutinjobb efter lunch

På eftermiddagen passar det bäst att ha möten, mejlkorgstid och jobba med rutinuppgifter som inte kräver samma starka fokus. Planera för mindre skärmtid på eftermiddagen. 

3. Håll möten 45 minuter eller mindre

Sätt in standardläget för ett möte på 45 minuter eller bara 25 och ta sedan en rörelsepaus innan ni fortsätter. Avsätt inte en timme av bara farten. 

4. Många kortpauser

Var tjugonde minut ska du lyfta blicken minst 20 sekunder från skärmen för ögonens skull. Koncentrationsförmågan är bara på topp i högst 25 minuter i taget för något lite tråkigt. Res dig en gång i halvtimmen, titta ut och gör några tåhävningar. 

5. Gå inte från en skärm till en annan

Ta inte en paus från jobbet genom att kolla i din privata telefon, i alla fall inte jämt. För att det ska vara en bra paus för hjärnan ska aktiviteten vara en motsats till det du gjorde nyss. Som rörelse, vila eller social gemenskap.

6. Undvik boka möten på varandra

Lägg alltid in paus mellan möten. Under pandemin såg hjärnforskare att digitala möten utan paus emellan ökade stressen, vilket syntes i hjärnaktivitet och lägre engagemang. Men med bara tio minuters mindfulness-paus mellan mötena neutraliserades stressen. 

7. Ta kontroll över notiserna - och dig själv

Stäng av program och notiser du inte behöver när du ska koncentrera dig på en uppgift. Planera in när du ska använda vilka program. Våga stänga av och vara otillgänglig periodvis. 

8. Har du problem – snacka med chefen eller facket

Prata om hur det digitala arbetssättet och systemen påverkar arbetet och din hälsa. Fyll på med kunskap om hur arbetsplatsen kan förebygga hjärnstress och sjukskrivningar.