Hoppa till huvudinnehåll
Stress

Samtalsgrupp på jobbet minskar risk för utmattning

Genom träffar i samtalsgrupper på arbetstid kan sjukskrivningar på grund av stress förhindras. Det visar ny forskning.
Niklas Hallstedt Publicerad
Colourbox
Colourbox

Nästan hälften av alla sjukfall har en psykisk diagnos som orsak. En ny metod att tackla problemet kan vara samtalsgrupper på jobbet, enligt en ny studie utförd av Linnéuniversitet på uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. I studien använde man sig av samtalsgrupper där deltagarna träffades under tio veckors tid för att tillsammans reflektera kring frågor om stress och utmattning.

De som deltog i samtalsgrupperna upplevde en lägre grad av utmattning, minskade depressiva symtom och ångest samt mindre krav och stress i arbetet jämfört med en kontrollgrupp.

Både i samtalsgrupp och kontrollgrupp var samtliga deltagare i riskzonen för att drabbas av utmattning. Men efter studien var bara 26 procent av dem i samtalsgruppen kvar i riskzonen, jämfört med 74 procent av dem i kontrollgruppen.

Till Ekot i Sveriges Radio säger Rickard Bracken, projektledare på SKL, att hemligheten antagligen är att vi är sociala varelser och att betydelsen att vara stöd och få stöd av andra är viktig.

Enligt SKL kan en reflekterande kollegial samtalsgrupp vara en ”relativt enkel och kostnadseffektiv insats” för att förhindra utveckling av stress. Men man påpekar också att metoden bör ses som ett komplement till andra hälsofrämjande och förebyggande insatser för medarbetarna.

Rickard Bracken är säker på att studien går att överföra även till övriga arbetsmarknaden.

– Det finns ingenting i den som bara gäller för kommuner och landsting, säger han till Kollega.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Stress

Tagga-ner-lista: Så blir du lagom perfekt på jobbet

Perfektionistiska drag riskerar att leda till till prokrastinering, sena leveranser och psykisk ohälsa. Tagga ner på jobbet i nio steg och bli lagom perfekt.
Elisabeth Brising Publicerad 8 oktober 2025, kl 09:30
Kvinna lägger pennor perfekt
Personlighetsdraget perfektionism riskerar att paralysera den som lider av stark oro för misstag. Att sätta igång med uppgifter, prioritera och avsluta blir ofta svårt. Men det finns knep för att tagga ner. Foto: Colourbox

Så blir du mer lagom på jobbet i 9 steg

  1. Förstå att det är lättast att ändra beteende först, inte tankar eller känslor.
     
  2. Använd almanacka – det låter väldigt osexigt. Men för perfektionister finns en risk att allt upplevs som lika viktigt att göra felfritt. En stor risk är uppskjutande och att inte planera eller prioritera bland uppgifter.
     
  3. De flesta jobbar bäst klockan 10-12 på förmiddagen. Gör det jobbigaste du känner dig mest obekväm med då. Sedan gör du lite till - av lättnad.
     
  4. Planera jobbdagen dagen innan. Planera inte tvångsmässigt varje minut, utan tre viktiga saker du ska få gjorda varje dag.
     
  5. Koppla bort Smartphone/sociala medier t.ex. kl 10-12 för fokus.
     
  6. Minska onödigt noggranna kontroller av exempelvis meddelanden.
     
  7. Hantera motgångar: Se dem inte som en brist hos dig, utan snarare något som du vill förändra i situationen. Se fel dynamiskt: Vad hände den här gången? Vad kan jag ändra på och inte?
     
  8. Utveckla en vänligare inre röst. Påminn dig själv om dina inre drivkrafter som hälsa, meningsfullhet och goda nära relationer. Tänk på en person som behandlat dig väl, vad skulle den personen säga?
     
  9. Sök professionell hjälp om du fastnar i stress, oro, nedstämdhet, ilska, prokrastinering, konflikter och tvångsmässiga beteenden som ätstörning, eller hälsohets. 

    Källa: Intervju med Irena Makower, docent i psykologi, leg. psykoterapeut och författare.