Prenumerera på Kollegas nyhetsbrev
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
Det är naturligt att vara nervös när man börjar på en ny arbetsplats. Var öppen med nervositeten – då brukar den försvinna. Påminn dig om att du är där för att arbetsgivaren ville ha just dig.
Bästa sättet att göra ett bra intryck är att slappna av och vara sig själv. Men ligg lågt med idéer och förslag första tiden, såvida du inte är anställd för att ta kommandot.
Var beredd på att det kan bli mycket information första dagarna. Var lyhörd och bearbeta den hemma på kvällen. Fokusera på det som du bedömer som viktigast. Ingen begär att du ska kunna allt från början.
Att hälsa på alla första dagen är självklart. Sannolikt får du presentera dig själv för arbetsgruppen, det behöver inte vara märkvärdigare än att du berättar kort om vem du är och vad du ska göra. Bygg kontaktnät redan från början och ha som mål att bekanta dig med nya personer varje dag. Det kan vara smart att göra minnesanteckningar om vem som är vem och vem som gör vad.
Det tar tid att hitta sin roll i en arbetsgrupp. Det är helt okej att förhålla sig avvaktande och neutral i diskussioner till en början. Lägg hellre energi på det sociala småpratet, då tas du lättare upp i gruppen. Känn in vilken jargong som gäller och var försiktig med vad du skojar om första tiden. Fika och luncha med olika kollegor så får du snabbt en bild av vilka sociala regler som gäller.
Avvakta med att kritisera saker i verksamheten som du tycker borde förbättras. Ta upp dem vid ett senare tillfälle. Samtidigt är det ett vanligt misstag att bli avvaktande och inkännande för länge, av rädsla för att göra misstag eller trampa någon på tårna. Låt magkänslan styra när det är dags att ta plats och dela med dig av dina idéer.
Var noga med att komma i tid och att vara lagom ambitiös. Undvik att vara den som sist släcker kontorslampan. Om du måste jobba över kan det framstå som att du inte klarar ditt arbete. Men märker du att alla kollegorna har mycket att göra och måste jobba över – fråga om du kan hjälpa till med något.
Referera inte till hur ni gjorde på din tidigare arbetsplats. Och ta inte för givet att de regler som gällde där även råder hos din nya arbetsgivare. Exempelvis kanske det inte alls är okej att göra ett ärende på arbetstid.
Som nyanställd förväntas du inte veta allt, så dra dig inte för nybörjarfrågor som: ”Hur gör ni det här?” eller ”Förklara, varför gör ni på det här sättet?” Att vara frågvis visar på nyfikenhet och engagemang. ”Hej, jag är ny här” är den bästa öppningsrepliken och ger dig spelrum att fråga om det mesta. Du vinner inget på att hålla inne med det du undrar.
Ta reda på vad som gäller på arbetsplatsen – allra helst redan innan du börjar så att du inte trampar i klaveret det första du gör. Fråga HR eller din blivande chef om till exempel klädkoden. Kostym eller jeans? Brukar folk ha matlåda eller äter man ute?
Förhoppningsvis får du en bra introduktion om regler och villkor när du har börjat. Om inte, fråga om kollektivavtal, tjänstepension och arbetstidsförkortning. Gå igenom regler för uppförande, företagets olika policyer, vad som gäller för friskvård, säkerheten och andra viktiga rutiner.
Som nyanställd vet du inte hur mycket övertid du kommer att jobba, så förhandla inte bort övertidsersättningen, såvida inte det är ett uttryckligt krav från arbetsgivaren. (Och kom ihåg att det går att säga upp en sådan överenskommelse i efterhand.)
Det mest optimala är om din nya arbetsgivare väntar en månad eller två med att spika förväntningar och mål. I längden vinner alla på om du tillåts ta det lite lugnt i början och kan lära känna kollegor och rutiner. Ha täta avstämningar med närmaste chef den första tiden så att ni säkerställer att du gör rätt saker och presterar enligt förväntningarna.
En av de mest avgörande trivselfaktorerna är de relationer vi har på arbetsplatsen. Och allra viktigast är relationen till chefen. Den är till och med ännu viktigare än den du har till dina arbetskamrater.
Det visar en studie från Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Göteborgs universitet, som undersökt hur anställda påverkas av olika typer av relationer på arbetsplatsen.
– För att trivas på jobbet är det viktigt att bygga goda relationer med både chefen och kollegorna. Men om vi måste prioritera visar forskningen att relationen med chefen spelar en avgörande roll för vår arbetstillfredsställelse och vårt engagemang, säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom rapporten.
Har du en bra relation med din chef känner du dig ofta uppskattad, sedd och bekräftad. Du får vanligen också bättre stöd och kan få mer inflytande över ditt arbete, enligt studien.
– Det leder i sin tur till att du involverar dig mer, förklarar Thomas Andersson.
Forskningen bygger på data som samlats in från drygt 100 chefer och 550 medarbetare inom detaljhandeln. Men Thomas Andersson menar att resultatet sannolikt är detsamma inom andra branscher.
Sociala relationer är avgörande för vår fysiska och psykiska hälsa. Och för att stå pall när livet är prövande.
– Relationer har ett oerhört stort men osynligt värde. De är särskilt viktiga i tuffa tider med många förändringar. Vi måste också vara varsamma om våra relationer. De tar tid att bygga upp, förklarar han.
Ändå har vi en tendens att underskatta sociala relationer. Och det gäller i synnerhet kvaliteten på relationer mellan anställda och chefer, menar Thomas Andersson.
En bra chef ger tydliga instruktioner, men också stöd och erkännande för det arbete som utförs. Känslan av att vara uppskattad kan också bidra till mer motivation och trivsel.
Har du god kontakt med chefen kan det ge möjligheter till utveckling och avancemang. Chefer som känner sina medarbetare väl är mer benägna att investera i deras utveckling, enligt forskarna i rapporten.
– Chefen har stor påverkan på arbetsmiljön. En chef som är stöttande och rättvis kan skapa en positiv arbetsmiljö där alla känner sig trygga och värderade, säger Thomas Andersson.
Samtidigt poängterar han att en relation mellan två människor är bådas ansvar.
– Det är vanligt att medarbetarna kan ha ett lite passivt förhållningssätt och tycks mena att det är chefens ansvar att skapa relationer. Men det är något ömsesidigt och det är viktigt att båda engagerar sig. Chefen är ingen tankeläsare.
➧ Chefen bör ge tydliga instruktioner, stöd och uppmuntran.
➧ En relation är ett samarbete där båda parter har ett ansvar. Både du och chefen måste alltså engagera er.
➧ Försök att se chefens perspektiv. Hur tänker hen? Andra människor resonerar ofta inte som du – och det gäller även ledare.
➧ Utgå från att både du och din chef är intresserade av att er verksamhet fungerar väl.