Hoppa till huvudinnehåll
Stress

3 skäl att jobba långsamt

Slow work – att arbeta utan att stressa – är det allra senaste på jobbfronten. Det gynnar inte bara din hälsa.
Publicerad
Illustration: Annelie Carlström
Att jobba i maklig takt höjer kvaliteten. Illustration: Annelie Carlström

Det började med slow food för 30 år sedan. En maklig revolution som fick efterföljare som slow cities och slow travel. Nu har turen kommit till slow work – en motkraft till dagens stressiga arbetsliv. Att jobba långsamt är nämligen inte detsamma som att vara improduktiv. Tvärtom.

Här är tre skäl att bli en slow worker:

1. Du tänker mer rationellt. I sin bok Tänka snabbt och långsamt beskriver Nobelpristagaren David Kahneman tänkandets två mekanismer: det snabba, automatiska och det långsamma, mer logiska. Kvicka beslut tas ofta med hjälp av autopiloten men leder oss lätt fel eftersom de båda tankesystemen bör samarbeta för optimalt resultat.

2. Du slipper konflikter. När vi talar snabbt är risken stor att vi talar förbi varandra, vilket skapar grogrund för missförstånd och konflikter. Slår du av på takten blir kommunikationen mer effektiv, dessutom är chansen större att du fattar bra beslut när du väger in fler åsikter.

3. Din hjärna blir snabbare. Ny forskning visar att allvarlig stress kan få hjärnan att krympa – de delar som hanterar minne, inlärningsförmåga och det komplexa tänkandet minskar.

 

Text: Gertrud Dahlberg

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Stress

Tagga-ner-lista: Så blir du lagom perfekt på jobbet

Perfektionistiska drag riskerar att leda till till prokrastinering, sena leveranser och psykisk ohälsa. Tagga ner på jobbet i nio steg och bli lagom perfekt.
Elisabeth Brising Publicerad 8 oktober 2025, kl 09:30
Kvinna lägger pennor perfekt
Personlighetsdraget perfektionism riskerar att paralysera den som lider av stark oro för misstag. Att sätta igång med uppgifter, prioritera och avsluta blir ofta svårt. Men det finns knep för att tagga ner. Foto: Colourbox

Så blir du mer lagom på jobbet i 9 steg

  1. Förstå att det är lättast att ändra beteende först, inte tankar eller känslor.
     
  2. Använd almanacka – det låter väldigt osexigt. Men för perfektionister finns en risk att allt upplevs som lika viktigt att göra felfritt. En stor risk är uppskjutande och att inte planera eller prioritera bland uppgifter.
     
  3. De flesta jobbar bäst klockan 10-12 på förmiddagen. Gör det jobbigaste du känner dig mest obekväm med då. Sedan gör du lite till - av lättnad.
     
  4. Planera jobbdagen dagen innan. Planera inte tvångsmässigt varje minut, utan tre viktiga saker du ska få gjorda varje dag.
     
  5. Koppla bort Smartphone/sociala medier t.ex. kl 10-12 för fokus.
     
  6. Minska onödigt noggranna kontroller av exempelvis meddelanden.
     
  7. Hantera motgångar: Se dem inte som en brist hos dig, utan snarare något som du vill förändra i situationen. Se fel dynamiskt: Vad hände den här gången? Vad kan jag ändra på och inte?
     
  8. Utveckla en vänligare inre röst. Påminn dig själv om dina inre drivkrafter som hälsa, meningsfullhet och goda nära relationer. Tänk på en person som behandlat dig väl, vad skulle den personen säga?
     
  9. Sök professionell hjälp om du fastnar i stress, oro, nedstämdhet, ilska, prokrastinering, konflikter och tvångsmässiga beteenden som ätstörning, eller hälsohets. 

    Källa: Intervju med Irena Makower, docent i psykologi, leg. psykoterapeut och författare.