Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Barnprat på jobbet kan göra ont

Patientföreningen Barnlängtan, som jobbar för att öka kunskapen om ofrivillig barnlöshet, får många samtal och mejl från personer som tycker att det är jobbigt med barnprat på arbetsplatsen. Man känner sig ifrågasatt och tvingas ljuga.
Ola Rennstam Publicerad
Illustration: Kristian Ingers
Illustration: Kristian Ingers

– Många ofrivilligt barnlösa får kommentarer av omgivningen som till exempel om det inte är dags snart och att man måste skynda sig innan man blir för gammal. Jag önskar att fler tänkte på att om någon är över 30 och inte har barn så finns en anledning till det som man måste förstå att man inte har med att göra. Oavsett om det är frivillig barnlöshet eller ej, säger Hannah Palm, ordförande.

– Det är norm i samhället att en kvinna vill ha barn och ska ha barn. Många väljer att säga att de väntar när de i själva verket har försökt under lång tid.

Föreningen ger stöttning till barnlösa som hör av sig och är ledsna.

– Många känner skuld när de inte kan glädjas över kollegan som väntar barn och alla pratar om magen. Är livet orättvist så får man vara ledsen. För hon som har den där magen har ju fått allt hon velat. Hon kan glädjas åt sig själv, säger Hannah Palm.

Det kan vara jobbigt att höra småbarnsföräldrar beklaga sig över att de är trötta eller att barnen är jobbiga.

Läs mer: Dina barn jobbar inte här!

– De känner att kollegorna faktiskt har fått det finaste man kan få. Det kan också vara sårande när folk glatt berättar att de blev gravida på första försöket.

Hannah Palms råd är att vara öppen med sin ofrivilliga barnlöshet.

– Då kan du bemöta fördomar och förklara. Då brukar de konstiga kommentarerna upphöra. Många tror till exempel att det bara är att göra provrörsbefruktningar eller adoptera men så enkelt är det inte. När jag träffar nya människor i jobbet brukar jag tänka på att inte fråga om de har barn, de berättar själva utan att man behöver ta upp det.

Nyckeln är att skapa ett inkluderande arbetsklimat med samtalsämnen där alla kan bidra, enligt Hannah Palm.

– Jobba med all sorts inkluderande så behöver inte ofrivilligt barnlösa känna sig träffade. Men det gäller egentligen lika mycket om det bara pratas fotboll och en sitter tyst. Det bör man vara uppmärksam på både som chef och kollega.

Läs mer: "Jag erkänner"

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Vårda din relation med chefen

Kollegor i all ära, men att vara på god fot med chefen är viktigare. Det kan höja arbetsglädjen och öka chansen till stöd, inflytande och avancemang.
Anette Jernström Publicerad 22 november 2024, kl 06:00
Chefen viktigare än kollegorna för trivsel på jobbet. Från vänster: glada medarbetare på kontor, ler och klappar händer.
Vill du trivas på jobbet? Satsa på relationen med chefen. En studie avslöjar att en god relation med chefen är avgörande för arbetsglädje och engagemang. Foto: Colourbox.

En av de mest avgörande trivselfaktorerna är de relationer vi har på arbetsplatsen. Och allra viktigast är relationen till chefen. Den är till och med ännu viktigare än den du har till dina arbetskamrater.

Det visar en studie från Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Göteborgs universitet, som undersökt hur anställda påverkas av olika typer av relationer på arbetsplatsen.

– För att trivas på jobbet är det viktigt att bygga goda relationer med både chefen och kollegorna. Men om vi måste prioritera visar forskningen att relationen med chefen spelar en avgörande roll för vår arbetstillfredsställelse och vårt engagemang, säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom rapporten.

Har du en bra relation med din chef känner du dig ofta uppskattad, sedd och bekräftad. Du får vanligen också bättre stöd och kan få mer inflytande över ditt arbete, enligt studien.

– Det leder i sin tur till att du involverar dig mer, förklarar Thomas Andersson.

Forskningen bygger på data som samlats in från drygt 100 chefer och 550 medarbetare inom detaljhandeln. Men Thomas Andersson menar att resultatet sannolikt är detsamma inom andra branscher.

Sociala relationer är avgörande för vår fysiska och psykiska hälsa. Och för att stå pall när livet är prövande.

– Relationer har ett oerhört stort men osynligt värde. De är särskilt viktiga i tuffa tider med många förändringar. Vi måste också vara varsamma om våra relationer. De tar tid att bygga upp, förklarar han.

Ändå har vi en tendens att underskatta sociala relationer. Och det gäller i synnerhet kvaliteten på relationer mellan anställda och chefer, menar Thomas Andersson.

En bra chef ger tydliga instruktioner, men också stöd och erkännande för det arbete som utförs. Känslan av att vara uppskattad kan också bidra till mer motivation och trivsel.

Har du god kontakt med chefen kan det ge möjligheter till utveckling och avancemang. Chefer som känner sina medarbetare väl är mer benägna att investera i deras utveckling, enligt forskarna i rapporten.

– Chefen har stor påverkan på arbetsmiljön. En chef som är stöttande och rättvis kan skapa en positiv arbetsmiljö där alla känner sig trygga och värderade, säger Thomas Andersson.

Samtidigt poängterar han att en relation mellan två människor är bådas ansvar.

– Det är vanligt att medarbetarna kan ha ett lite passivt förhållningssätt och tycks mena att det är chefens ansvar att skapa relationer. Men det är något ömsesidigt och det är viktigt att båda engagerar sig. Chefen är ingen tankeläsare.

Få en bra relation med chefen - 4 tips

➧ Chefen bör ge tydliga instruktioner, stöd och uppmuntran.

➧ En relation är ett samarbete där båda parter har ett ansvar. Både du och chefen måste alltså engagera er.

➧ Försök att se chefens perspektiv. Hur tänker hen? Andra människor resonerar ofta inte som du – och det gäller även ledare.

➧ Utgå från att både du och din chef är intresserade av att er verksamhet fungerar väl.