Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Unionen stämmer SVT i AD

Nya fordon vid Sveriges Television gör att medarbetarna tvingas till tunga lyft. Förändringarna av arbetsförhållandena förhandlades aldrig och nu har Unionen stämt SVT i Arbetsdomstolen.
Ola Rennstam Publicerad
Per Knutsson
Flera av SVT:s fotografer, inte bara Peter Comstedt, har fått ryggproblem efter att ledningen bytt ut bilparken. Per Knutsson

Fotografen Peter Comstedt på Sveriges Television i Örebro tillbringar en stor del av sin arbetsdag i bilen. Och han har en hel del utrustning med sig när han ger sig ut på fältet. Förutom en stor kamera måste stativ, lampor, mikrofoner och blixtar lastas in. SVT:s fordonspark har tidigare varit specialanpassad för tung och otymplig utrustning.

– Vi har haft Volvo V70 som var så rymliga att det bara var att lasta in. Bilarnas bagageutrymme hade speciella slädar som man drog utrustningen på och så att man kunde lyfta med benen, säger han.

Men förra hösten beslutade SVT att avveckla sin fordonspark och i stället hyra in sammanlagt över hundra bilar av Hertz till bolagets lokala nyhetsredaktioner runt om i landet. Leasingbilarna är dock betydligt mindre, och mycket av utrustningen måste placeras i baksätet. Det innebär en säkerhetsrisk vid en hastig inbromsning. Men framför allt saknar de slädar i bagageutrymmet, vilket gör att medarbetarna nu tvingas till tunga lyft.

– Det här knäcker ryggen. Vi har haft bilarna sedan mars och jag har ständigt ont, numera måste man pressa låren mot bilen och lyfta snett. Min kollega fick ryggskott första gången hon lyfte ur bilen. Och slädarna från de gamla bilarna slängdes eftersom de inte fick sättas in i de nya, säger Peter Comstedt.

Förändringen berör i första hand SVT:s lokalredaktioner runt om i landet – och därmed flera hundra medarbetare.

– Det är många som är upprörda över detta. Att utrustningen knappt ryms i bakluckan och måste lyftas över en hög tröskel innebär ett arbetsmiljöproblem, säger Gun Karlsson, ordförande i Unionenklubben på Sveriges Television.

En annan konsekvens av beslutet är att delar av bolagets verkstad kommer att läggas ner och att ett antal tjänster försvinner.

Men förändringarna av arbetsförhållandena förhandlades aldrig med facket och Unionen stämmer därför SVT på 50 000 kronor för brott mot förhandlingsskyldigheten i medbestämmandelagen, mbl.

Klubben anser att arbetsgivaren borde ha gjort en riskbedömning av konsekvenserna i ett tidigare skede – innan beslutet genomfördes.

– Företaget säger att vi ska börja arbeta med mindre och lättare kameror, men vi är inte där än och ändå genomför man det. Man hävdar att förändringen var en sådan liten fråga att man inte behövde förhandla den, säger Gun Karlsson.

SVT har avböjt att kommentera stämningen. Företaget vill inte heller ge någon förklaring till de hyrda bilarna. Men i interntidningen Vi på tv betonar ledningen vikten av att medarbetarna färdas i säkra fordon under sin tjänsteutövning och att man under de närmaste åren därför beslutat att hyra in fabriksnya bilar med den senaste tekniken.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.