Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Kvinnor får mindre företagshälsovård

Företag i kvinnodominerade branscher köper mindre hälsovård än andra. Detsamma gäller mindre företag oavsett bransch, visar en ny undersökning.
Niklas Hallstedt Publicerad
Pressmaster/Colourbox.com
Pressmaster/Colourbox.com

Undersökningen, genomförd på uppdrag av Svenskt Näringsliv, PTK och LO, rymmer visserligen många positiva siffor. Nästan 80 procent av de deltagande företagen har avtal om företagshälsovård eller liknande arbetsmiljötjänster. Av dem svarar 86 procent att de har haft stor eller ganska stor nytta av tjänsterna. De upplevda effekterna är bland annat bättre arbetsmiljö, minskad fysisk ohälsa och minskad sjukfrånvaro hos medarbetarna.

Det skiljer dock en hel del mellan olika branscher. Allra vanligast är det att man köper företagshälsovård eller liknande tjänster i byggbranschen, tätt följd av industrin. Långt mindre vanligt är det inom handel, hotell och restaurang.

– Det är tydligt att de kvinnodominerade branscherna inte i lika hög grad har tillgång till företagshälsovård, konstaterade Berit Müllerström, LO:s andre vice ordförande när rapporten presenterades på fredagen.

Niklas Hjert, ordförande för PTK:s förhandlingschefsgrupp, tyckte för sin del att det skulle vara värt att titta närmare på varför omkring en femtedel av företagen inte köper företagshälsovård eller liknande. Ett skäl som uppges är ”stor personalomsättning”.

– Vi måste gräva vidare. Vi ser att i branscher där man har fler visstidsanställda så använder man mindre företagshälsa, sade Niklas Hjert.

I undersökningen är det även tydligt att det är de största företagen som i högst utsträckning köper den här typen av tjänster. Ändå finns de minsta företagen, de med färre än tio anställda, inte med i undersökningen.

– På de riktigt små arbetsplatserna har man mycket svårare att få tillgång till de här tjänsterna, sade Berit Müllerström som poängterade vikten av att få företagen att begripa det ekonomiska värdet av att arbeta förebyggande.

– När något väl har hänt så blir kostnaden mycket större. Kan man förebygga sjukskrivningar är mycket vunnet.

Fakta

Undersökningen bygger på drygt 1 600 telefonintervjuer med representanter för företagen och fackliga företrädare på företag i olika storlekar från 10 anställda och uppåt.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.