Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Bra chef viktigt för unga anställda

Dåligt ledarskap kan få ungdomar att välja bort en arbetsplats. Viktigast för dem är att chefen är tydlig och förstående. Bra humor väger däremot inte särskilt tungt.
David Österberg Publicerad 24 mars 2017, kl 10:36
Unga människor sitter och jobbar runt ett bord.
Nästan 60 procent mellan 18 och 30 år svarar att en bra chef är viktigast när de väljer jobb. Foto: Pressmaster/Colourbox

En arbetsplats som vill attrahera personer mellan 18 och 30 år bör se till att cheferna är bra. Det visar en undersökning som kundserviceföretaget Transcom låtit göra.

Nära sex av tio svarar att en bra chef är viktigast vid valet av arbetsplats.

– Vi har många unga medarbetare och många unga chefer. Vi är inte direkt förvånade över resultatet, det bekräftar den feedback vi har fått i egna medarbetarundersökningar. De flesta medarbetare, oavsett ålder, vill ha en bra chef. Däremot tror jag att olika åldersgrupper - beroende på var i karriären de befinner sig - delvis värdesätter olika egenskaper, säger Annica Strahner, kommunikationsansvarig på Transcom Nordeuropa.

En bra chef är en person som är tydlig, förstående, uppmärksam och coachande, enligt ungdomarna i undersökningen. Däremot behöver chefen varken vara hårt arbetande, rolig eller generös.

– Unga har mer fokus på att chefen ska vara inspirerande och coachande. De förväntar sig en kontinuerlig dialog med sin chef, inte bara att chefen visar sig när något har gått fel eller när det är dags för det årliga utvecklingssamtalet, säger Annica Strahner.

Transcom har omkring 2 000 anställda i Sverige. Med undersökningen vill företaget bland annat punktera myten om att personer födda i slutet av 80-talet och början av 90-talet – så kallade millennials – är lata.

– Företagarna gjorde en undersökning förra året som förmedlade en väldigt negativ bild av millennials; det pratades om att de är lata och inte vill jobba trots att det finns jobb. Vi har väldigt många yngre anställda och delar inte alls den bilden. Som arbetsgivare måste man också fråga sig vad unga människor värdesätter på en arbetsplats för att kunna attrahera och anställa unga personer i framtiden.

Transcom kommer dessutom att använda sig av undersökningen i sitt eget arbetsmiljöarbete.

– Den understryker vikten av att cheferna är tydliga och coachande. Redan i dag har våra ledare regelbundna  uppföljningsssamtal med sina chefer. Dessutom har vi nyligen dragit igång ett ledarskapsprogram för våra 120 chefer, säger Annica Strahner.

Undersökningen genomfördes av GFK Norm. Totalt svarade 1 061 personer i åldrarna 18-30 år

Håller du med?

Oavsett om du är chef eller medarbetare vill vi veta vad en bra chef är för dig. Du kanske har exempel på när en chef utmärkt sig eller lyft dig? Och du som själv är chef - vilken typ av ledare eftersträvar du att vara? Dela med dig i sociala medier under #enbrachef.

Chefen ska vara tydlig och förstående

De fem viktigaste egenskaperna hos en chef:

  • Tydlig
  • Förstående
  • Uppmärksam
  • Coachande
  • Inspirerande
Ledarskap

Sofie Allert: ”Alger är framtidens råvara”

Hon är algnörden och ingenjören som byggt en unik havsfabrik på västkusten. Vd:n Sofie Allert vill revolutionera hudvården, öka lagringskapaciteten hos batterier och boosta omställningen med kiselalger.
Elisabeth Brising Publicerad 26 april 2024, kl 06:02
Sofie Allert, vd, Swedish Algae Factory.
Bara kör, tänk inte så mycket, säger Sofie Allert, entreprenör och vd för Swedish Algae Factory. Hon märker när hon rekryterar att kvinnor ofta har en tendens att säga: "Det här klarar nog inte jag, medan män säger: det här kan inte jag än - men snart."

Hur kom du på att sälja algskal?

– Jag gjorde ett arbete om alger på bioteknikprogrammet och blev algnörd på kuppen. Alger är framtidens råvara. Vart femte andetag är skapat av kiselalgers syreproduktion. Arten har ett unikt skal som vi utvinner. Om ingen annan gör det får väl jag sälja materialet, tänkte jag. På Chalmers entreprenörskola träffade jag professor Angela Wulff och vi startade ett forskningsprojekt som sedan blev Swedish Algae Factory.

Algfabriken Swedish Algae Factory.
Algodling på land. Foto: Swedish Algae Factory

Vad gör ni i algfabriken?

– Vi odlar kiselalger, som är en sorts mikroalger, i ett växthus i Kungshamn. Vårt varumärkes produkter säljs framför allt till hudvårdsindustrin som alternativ till mikroplaster och kemiska UV-filter, det finns till exempel i solskydd och fuktgivande ansiktsprodukter. Globalt har vi över 50 hudvårdsföretag som kunder.

Berätta om ert hållbarhetstänk.

– Vi har i nuläget en produktionskapacitet på 250 kilo per år. Materialet har låg densitet och det krävs bara 0,1 gram i en deciliter hudvårdsmedel till exempel. Vi strävar mot en så cirkulär produktion som möjligt. Näringen till fabrikens odling kan förhoppningsvis snart tas från avfallsvatten från den landbaserade fiskodlingen Smögenlax. Koldioxid från Absolut Vodkas produktion ger i dag näring till algerna.

Sofie Allert.
Sofie Allert. Foto: Nicke Messo

Hur är du som chef?

– En nästan irriterande stor optimist. Dyker det upp ett problem ser jag bara möjligheter att bli bättre. Vi har haft många utmaningar – vår anläggning höll på att rasa, algerna slutade växa, men vi löste alla problem på ett bra sätt i slutändan. Jag är passionerad för det vi gör och gillar att inspirera andra att göra sitt bästa på jobbet.

Vad har du för tips till andra unga ledare?

– Bara kör, tänk inte så mycket. Våga tro och satsa. Jag märker ofta när jag rekryterar att kvinnor har tendens att tänka ”det här klarar jag nog inte”, medan män i stället säger: ”Det här kan inte jag än – men snart.” Vill man ha barn får man se till att välja en partner som tycker att det är viktigt att dela på föräldraledighet och sådant. Det har jag.

Hur ser framtiden ut?

– Vår råvara testas av kommersiella aktörer inom flera olika branscher. Kiselalgsskal har visat sig kunna öka kapaciteten i litiumjonbatterier och solpaneler, de prövas som ingrediens i sårvård och biofiltrering. Men det kräver en större algproduktion. Än så länge drivs vi av bidrag, lån och riskkapital, men vi ser att det finns potential att bli vinstgivande inom två år.

Vad har du personligen för relation till havsmiljön?

– Jag är gammal simmare som gillar dykning och brinner för miljöfrågor. Jag känner frustration över att man i onödan släpper ut föroreningar som skadar hav, djur och växter och påverkar vår hälsa negativt. Det känns extra roligt att fokusera på hållbarhet nu när jag har barn som jag vill ska ha det bra efter mig.

SOFIE ALLERT

GÖR: Vd för Swedish Algae Factory med 17 anställda.

ÅLDER: 34 år.

BOR: Torslanda.

KARRIÄR: Bioteknisk ingenjör vid Chalmers, masterexamen i affärsutveckling och entreprenörskap, Chalmers entreprenörskola. Grundade Swedish Algae Factory 2016. Talare vid FN:s konferens för havsmiljö 2017, och The Nobel Week Dialogue 2018. Vinnare av Postcode Lotteries Green Challenge 2019. 

Förebild: Våra alger framförallt. Jag har även mycket släktingar som drivit eget, bland annat åkeri, snickeri och kalkningsverksamhet. 

Fritid: Hitta på saker med min tvååriga dotter och sambo. Dyka, simma, allt med havet.

Algfabriken Swedish_Algae_Factory.
Algfabriken Swedish Algae Factory. Foto: Swedish Algae Factory