Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Bra chef viktigt för unga anställda

Dåligt ledarskap kan få ungdomar att välja bort en arbetsplats. Viktigast för dem är att chefen är tydlig och förstående. Bra humor väger däremot inte särskilt tungt.
David Österberg Publicerad
Unga människor sitter och jobbar runt ett bord.
Nästan 60 procent mellan 18 och 30 år svarar att en bra chef är viktigast när de väljer jobb. Foto: Pressmaster/Colourbox

En arbetsplats som vill attrahera personer mellan 18 och 30 år bör se till att cheferna är bra. Det visar en undersökning som kundserviceföretaget Transcom låtit göra.

Nära sex av tio svarar att en bra chef är viktigast vid valet av arbetsplats.

– Vi har många unga medarbetare och många unga chefer. Vi är inte direkt förvånade över resultatet, det bekräftar den feedback vi har fått i egna medarbetarundersökningar. De flesta medarbetare, oavsett ålder, vill ha en bra chef. Däremot tror jag att olika åldersgrupper - beroende på var i karriären de befinner sig - delvis värdesätter olika egenskaper, säger Annica Strahner, kommunikationsansvarig på Transcom Nordeuropa.

En bra chef är en person som är tydlig, förstående, uppmärksam och coachande, enligt ungdomarna i undersökningen. Däremot behöver chefen varken vara hårt arbetande, rolig eller generös.

– Unga har mer fokus på att chefen ska vara inspirerande och coachande. De förväntar sig en kontinuerlig dialog med sin chef, inte bara att chefen visar sig när något har gått fel eller när det är dags för det årliga utvecklingssamtalet, säger Annica Strahner.

Transcom har omkring 2 000 anställda i Sverige. Med undersökningen vill företaget bland annat punktera myten om att personer födda i slutet av 80-talet och början av 90-talet – så kallade millennials – är lata.

– Företagarna gjorde en undersökning förra året som förmedlade en väldigt negativ bild av millennials; det pratades om att de är lata och inte vill jobba trots att det finns jobb. Vi har väldigt många yngre anställda och delar inte alls den bilden. Som arbetsgivare måste man också fråga sig vad unga människor värdesätter på en arbetsplats för att kunna attrahera och anställa unga personer i framtiden.

Transcom kommer dessutom att använda sig av undersökningen i sitt eget arbetsmiljöarbete.

– Den understryker vikten av att cheferna är tydliga och coachande. Redan i dag har våra ledare regelbundna  uppföljningsssamtal med sina chefer. Dessutom har vi nyligen dragit igång ett ledarskapsprogram för våra 120 chefer, säger Annica Strahner.

Undersökningen genomfördes av GFK Norm. Totalt svarade 1 061 personer i åldrarna 18-30 år

Håller du med?

Oavsett om du är chef eller medarbetare vill vi veta vad en bra chef är för dig. Du kanske har exempel på när en chef utmärkt sig eller lyft dig? Och du som själv är chef - vilken typ av ledare eftersträvar du att vara? Dela med dig i sociala medier under #enbrachef.

Chefen ska vara tydlig och förstående

De fem viktigaste egenskaperna hos en chef:

  • Tydlig
  • Förstående
  • Uppmärksam
  • Coachande
  • Inspirerande

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Avatar ska hjälpa chefer med uppsägningar

Det är svårt att säga upp en medarbetare på ett bra sätt. Därför har TRR utvecklat en tjänst som gör att chefer kan öva sig på en avatar – som kan vara både arg och ledsen.
David Österberg Publicerad 20 november 2025, kl 09:00
Elin Nilsson tränar med hjälp av en avatar.
En avatar ska hjälpa chefer att genomföra svåra samtal på ett så bra sätt som möjligt. Verktyget har utformats av omställningsorganisationen TRR. Fredrik Hjerling

Att genomföra ett uppsägningssamtal är något av det svåraste en chef kan göra. Därför har omställningsorganisationen TRR länge utbildat chefer i hur man genomför dem. Snart finns tjänsten i digital form.

– Chefen får möta en avatar och kan sedan göra olika val. Man kan till exempel ställa in om man vill att avataren ska vara ledsen, frågvis eller förbannad. Det går också att ställa in olika svårighetsgrader. Från enklare nivå med flervalsalternativ till helt öppen dialog där man pratar med avataren som reagerar och responderar helt beroende på ens agerande. Efter samtalet får man feedback från oss. Tanken är att man ska träna, träna, träna tills man känner sig trygg, säger Pierre Figéus, business owner på TRR.

Pierre Figéus
Pierre Figéus.

Är människor så förutsägbara att de kan ersättas av en avatar?

– I grund och botten är den här typen av samtal ganska lika. En viktig del i träningen är att som chef höra sig själv uttala orden. Sannolikheten för att säga det man bör säga ökar om man har tränat på det innan. När man levererar ett negativt budskap så kommer det alltid en reaktion. Frågan är hur man hanterar den reaktionen och ändå får fram budskapet.

Hur har ni kommit fram till vad som är rätt saker att säga?

– Det bygger på vår beprövade erfarenhet. Vi har tränat chefer på det här i många år och intervjuat dem efter att de har hållit uppsägningssamtal. Det här är en metodik som vi vet fungerar i praktiken. Tyvärr förekommer det att chefer genomför uppsägningar utan att ha förberett sig. Det är idiotiskt och gynnar inte någon.

Den digitala tjänsten har utvecklats i samarbete med chefer. 

– Vi intervjuade cheferna innan och frågade hur säkra de kände sig på att genomföra ett uppsägningssamtal. Sedan fick de träna på avataren. Efteråt såg vi en markant skillnad i kompetens, säger Pierre Figéus.

Extra viktigt att ta sig tid

En av dem som har testat tjänsten är Elin Nilsson som är rekryterings- och konsultchef på Barona.

– Jag känner mig helt klart mer förberedd på vad som krävs av mig som chef inför ett uppsägningssamtal. Dels i hur jag ska agera under samtalet, följa upp och vårda medarbetaren, dels i att ge mig själv utrymme för att reflektera och utvecklas. Den här typen av samtal är som tur är inte något man har varje dag, och därför är det extra viktigt att ta sig tid att göra det på rätt sätt för alla inblandade, säger hon.

Elin Nilsson tror att tjänsten kan användas av alla typer av chefer.

– För juniora ledare som aldrig tidigare har behövt hålla den här typen av samtal är det ett otroligt värdefullt verktyg, medan det för mer seniora chefer fungerar som en bra påminnelse om vikten av att förbereda sig noggrant. Exempelpersonerna i tjänsten känns trovärdiga i sina reaktioner, och jag uppskattar att man får möta olika typer av respons beroende på hur man själv agerar och bemöter situationen.

”Händer att människor blir uppsagda via sms”

TRR:s förhoppning är att väl förberedda chefer ska underlätta för uppsagda att snabbare hitta ett nytt jobb.

– Om avslutet fungerar bra tror vi att man snabbare kommer in i ny sysselsättning. Tyvärr händer det att människor blir uppsagda via sms, på semestern eller genom att chefen skickar någon annan. Då måste den som har blivit uppsagd lägga tid på att bearbeta uppsägningen och tappar tempo, säger Pierre Figéus.

Vad tyckte du om verktyget?

Mikael Axland, HR-chef, Grenke Leasing.

–  En fördel med det här verktyget var att man hamnade i olika situationer. Det fejkar en verklig situation och gör det jättebra. Avataren är tillräckligt oförutsägbar för att man ska lära sig något.

– Man kan använda tjänsten för att träna på alla typer av svåra samtal. Hur reagerar jag exempelvis när jag sitter mitt emot en person som gråter? Det vet man ju inte förrän det har hänt. För att klara något svårt måste du träna. Det är mindre viktigt om du tränar genom att prata med en avatar, pratar med en verklig människa eller genom att läsa en bok.

 

Cecilia Tarkowski, Hotellchef, Fagerudd.

– Initiativet är bra. Det finns säkert många chefer som inte funderar igenom exempelvis avslutningssamtal eller hur de ska ge tung feedback. Jag tror verkligen att verktyget kan göra skillnad för chefer och ledare, men tror också att ett samtal med en riktig människa är bättre.

– Svårigheten med den här typen av verktyg är att de blir lite statiska. Det kan vara svårt att få fram det man vill ha sagt genom de alternativ man har att välja mellan. Reaktionerna från avataren hamnade också lätt i ytterligheter. Men för den som aldrig tidigare har reflekterat över hur tuffa besked landar hos en medarbetare behöver det kanske vara så.