Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Bra chef viktigt för unga anställda

Dåligt ledarskap kan få ungdomar att välja bort en arbetsplats. Viktigast för dem är att chefen är tydlig och förstående. Bra humor väger däremot inte särskilt tungt.
David Österberg Publicerad
Unga människor sitter och jobbar runt ett bord.
Nästan 60 procent mellan 18 och 30 år svarar att en bra chef är viktigast när de väljer jobb. Foto: Pressmaster/Colourbox

En arbetsplats som vill attrahera personer mellan 18 och 30 år bör se till att cheferna är bra. Det visar en undersökning som kundserviceföretaget Transcom låtit göra.

Nära sex av tio svarar att en bra chef är viktigast vid valet av arbetsplats.

– Vi har många unga medarbetare och många unga chefer. Vi är inte direkt förvånade över resultatet, det bekräftar den feedback vi har fått i egna medarbetarundersökningar. De flesta medarbetare, oavsett ålder, vill ha en bra chef. Däremot tror jag att olika åldersgrupper - beroende på var i karriären de befinner sig - delvis värdesätter olika egenskaper, säger Annica Strahner, kommunikationsansvarig på Transcom Nordeuropa.

En bra chef är en person som är tydlig, förstående, uppmärksam och coachande, enligt ungdomarna i undersökningen. Däremot behöver chefen varken vara hårt arbetande, rolig eller generös.

– Unga har mer fokus på att chefen ska vara inspirerande och coachande. De förväntar sig en kontinuerlig dialog med sin chef, inte bara att chefen visar sig när något har gått fel eller när det är dags för det årliga utvecklingssamtalet, säger Annica Strahner.

Transcom har omkring 2 000 anställda i Sverige. Med undersökningen vill företaget bland annat punktera myten om att personer födda i slutet av 80-talet och början av 90-talet – så kallade millennials – är lata.

– Företagarna gjorde en undersökning förra året som förmedlade en väldigt negativ bild av millennials; det pratades om att de är lata och inte vill jobba trots att det finns jobb. Vi har väldigt många yngre anställda och delar inte alls den bilden. Som arbetsgivare måste man också fråga sig vad unga människor värdesätter på en arbetsplats för att kunna attrahera och anställa unga personer i framtiden.

Transcom kommer dessutom att använda sig av undersökningen i sitt eget arbetsmiljöarbete.

– Den understryker vikten av att cheferna är tydliga och coachande. Redan i dag har våra ledare regelbundna  uppföljningsssamtal med sina chefer. Dessutom har vi nyligen dragit igång ett ledarskapsprogram för våra 120 chefer, säger Annica Strahner.

Undersökningen genomfördes av GFK Norm. Totalt svarade 1 061 personer i åldrarna 18-30 år

Håller du med?

Oavsett om du är chef eller medarbetare vill vi veta vad en bra chef är för dig. Du kanske har exempel på när en chef utmärkt sig eller lyft dig? Och du som själv är chef - vilken typ av ledare eftersträvar du att vara? Dela med dig i sociala medier under #enbrachef.

Chefen ska vara tydlig och förstående

De fem viktigaste egenskaperna hos en chef:

  • Tydlig
  • Förstående
  • Uppmärksam
  • Coachande
  • Inspirerande

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: ”Medarbetaren utfryst – hur ska jag agera?”

Hur ska man agera som chef om en medarbetare blir inte blir inbjuden till sociala aktiviteter av de övriga i gruppen? Bör man ta upp det eller avvakta? Chef & Karriärs mentor Alexandra Thomas ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 17 oktober 2025, kl 06:01
Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Jag driver ett företag med ett dussintal anställda där de flesta arbetat ihop under många år. På senare tid har jag noterat att en av medarbetarna blir utfryst av de övriga. Nyligen fyllde en i gruppen jämnt och teamet skulle fira med en middag efter jobbet. Att de inte bjuder med mig som deras chef har jag full förståelse för, men det gjorde mig beklämd när jag, av en händelse, fick reda på att alla i gruppen var inbjudna till festligheterna – utom den medarbetaren.

Efter det har jag börjat se mer subtila signaler, som blickar och tonfall, även under arbetstid, men har inga bevis för någon regelrätt mobbning. Först och främst värnar jag givetvis om min medarbetares mående och vill reda ut orsaken till beteendet innan det eskalerar och påverkar verksamheten. Men som chef känns det samtidigt orimligt att ha åsikter om vem personalen väljer att umgås med på fritiden. Ska jag ta upp det här med gruppen, enbart prata med medarbetaren eller avvakta?
 

Alexandra Thomas

SVAR: Det låter som om situationen pågått ett tag och det är positivt att du funderar på att agera innan det blir värre.

Börja med att prata enskilt med den utfrysta medarbetaren och berätta vad du uppmärksammat. Fråga hur hen upplever sin arbetssituation, hur hen trivs i gruppen och om det finns något hen vill dela. I och med detta kommer du att förstå hens situation bättre och förhoppningsvis även orsaken till att det har blivit som det blivit mellan kollegorna.

Ibland blir man förvånad över vad som ligger bakom vissa beteenden, men frågar vi inte kan vi aldrig veta säkert. Just den här situationen kan ha orsakats av alltifrån avundsjuka till missförstånd eller av att medarbetaren faktiskt väljer att hålla sig för sig själv.

Oavsett anledning påverkar exkluderingen er arbetsmiljö. Därför är det viktigt att ha ett samtal eller en workshop i gruppen om hur ni vill ha det på arbetsplatsen. Hur kan ni bäst samarbeta, hur åstadkommer ni resultat tillsammans och när trivs medarbetarna – och inte? Involvera alla i gruppen i samtalet och fokusera på att skapa en trygg miljö där alla vågar säga sin åsikt.

Som chef är du en förebild för inkludering, respekt och samarbete, så försök att modellera dessa värden i ert samtal. Det kan också vara värdefullt att bryta upp olika roller och konstellationer så att fler, och olika grupperingar, får jobba tillsammans.

När du pratat med gruppen, fortsätt då att uppmärksamma vad som pågår och var observant på hur gruppdynamiken utvecklar sig. Upptäcker du att specifika personer fortsätter att frysa ut med blickar och tonfall behöver de få enskild feedback. Sätt principer och gränser för vad som är accepterade beteenden i gruppen och följ regelbundet upp hur den utfrysta medarbetaren trivs och om hen upplever att hon blivit mer inkluderad. Lycka till!

ALEXANDRA THOMAS

GÖR: Psykolog, författare och specialist i organisationspsykologi på Creative Compassion. Inspirationsföreläsare och författare till boken Compassionfokuserat ledarskap, utsedd till Årets HR-bok 2025.
ÅLDER: 47.
KARRIÄR: Facilitator, partner, mentor och regionchef. Har tidigare jobbat som skolpsykolog och på Bup.