
Förra året tillsatte regeringen en utredning som skulle ta reda på om skatt på flygresor är en bra idé. Utredningen presenterades den sista november och i den föreslås en skatt på resor inom Europa på 80 kronor. För resor utanför Europa föreslås skatten bli 280 eller 430 kronor, beroende på avståndet från Arlanda.
Flygskatten väntas minska antalet flygresor med ungefär en halv miljon, vilket enligt utredningen ger begränsade men positiva effekter på klimatet. Lagen ska gälla från 1 januari 2018.
Utredningen har varit ute på remiss och Unionen är en av de instanser som tyckt till om skatten. Förbundet är i huvudsak negativt till flygskatten i sitt nuvarande utförande. Unionen anser bland annat att skatten kan försvåra för företag i glesbygden vars företrädare är beroende av flyg för att ta sig till Stockholm.
Unionen tycker också att regeringen den senaste tiden presenterat andra skatteförslag som kan vara negativa för det privata näringslivet. Därför behövs en översyn av skattesystemet och vilka effekter det får för tillväxten innan flygskatten införs, enligt förbundet.
Dessutom vill Unionen se en analys av beskattningen av alla transportslag, för att få en bättre helhetsbild av vilka effekter olika transportskatter får.
Flera andra remissinstanser ställer sig också tveksamma till förslaget om flygskatt. Riksrevisionen skriver till exempel ”Resultatet kan bli obetydliga eller, som utredningen noterar, till och med negativa utsläppsminskningar inom EU som helhet”.
Förslaget om flygskatt blir troligen en del av regeringens höstbudget. De borgerliga partierna och Sverigedemokraterna är emot skatten.