Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Så mycket tjänar chefen i ditt län

Fyra av tio chefer får någon form av bonus och tre av tio har bilförmån. Kvinnliga chefer har i genomsnitt högre utbildning men tjänar mindre än sina manliga chefskollegor. Det visar en rapport från Ledarna.
Gabriella Westberg Publicerad
Colourbox
Efter standardavvägning visar Ledarnas rapport att kvinnliga chefer i genomsnitt tjänar 3 362 kronor mindre i månaden än sina manliga chefskollegor - trots högre utbildning. Colourbox

Organisationen Ledarna presenterar i dag chefslönestatistik för 2015, som bygger på uppgifter från 33 337 chefer på olika nivåer. Av landets 4,1 miljoner anställda uppskattar Ledarna antalet personer med chefsbefattning till cirka en halv miljon, eller var nionde anställd.

Den genomsnittlige chefen tjänar 44 250 kronor i månaden.  Högst löner har finansdirektörer och produktionsdirektörer, med medianlöner på 110 797 kronor i månaden och de sämst betalda cheferna finns bland köksföreståndare och butiksledare där medianlönerna ligger på knappt 30 000 kronor i månaden.

- En majoritet av Sveriges chefer tillhör inte den lilla krets som har höga ersättningar, bonusar och andra lyxförmåner, säger Ledarnas ordförande Annika Elias i en kommentar till rapporten.

Högst är chefslönerna i Stockholms län, följt av Uppsala och Västra Götaland. Sämst tjänar chefer på Gotland, i Västerbottens och Dalarnas län, enligt rapporten.

Ser man till faktiska löner är skillnaden mellan manliga och kvinnliga chefers löner inte jättestor – 500 kronor per månad. Men efter att en så kallad standardavvägning gjorts, där man tar hänsyn till faktorer som utbildning och position, är könsskillnaden betydligt större, nämligen 3 362 kronor i månaden.

Det är betydligt vanligare att chefen är en man. Men de kvinnliga chefer som ingått i studien har oftare en hög befattning, och drar därför upp medianlönen för kvinnliga chefer som grupp. Dessutom har de kvinnor som blir chefer generellt en högre utbildning än deras manliga chefskollegor – och ändå jämförelsevis lägre lön. Rapportförfattarna konstaterar därför att det lönar sig mer för män att skaffa sig en högre utbildning.

Det effektivaste sättet att höja sin lön som chef är att byta jobb. Under 2015 bytte nästan var fjärde chef jobb, varav 16 procent fick nya arbetsuppgifter hos samma arbetsgivare och åtta procent bytte arbetsgivare.

Chefer tjänar bäst i Stockholm

Medianlön för chefer i olika län, enligt Ledarnas chefsstatistik 2015: 

Stockholms län: 50 100 kr/mån

Uppsala lön: 44 800 kr/mån 

Västra Götalands län: 44 695 kr/mån

Skåne län: 44 600 kr/mån

Hallands län: 44 500 kr/mån

Örebro län: 43 120 kr/mån

Södermanlands län: 43 000 kr/mån

Östergötlands län: 43 000 kr/mån

Västmanlands län: 43 000 kr/mån

Kronobergs län: 42 825 kr/mån

Jönköpings län: 41 325 kr/mån

Gävleborgs län: 41 000 kr/mån

Norrbottens län: 41 000 kr/mån

Bleking län: 40 625 kr/mån

Värmlands län: 40 600 kr/mån

Jämtlands län: 40 500 kr/mån

Kalmar län: 40 000 kr/mån

Dalarnas län: 40 000 kr/mån

Västerbottens län: 40 000 kr/mån

Gotlands län: 38 749 kr/mån

Ledarna

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Här fixar kollegan jobbstarten

Vattenfall Eldistribution ska växa från 1 200 till 1 800 anställda på två år. För att avlasta chefer har anställda utbildats för att sköta delar av onboardingen.
Ola Rennstam Publicerad 19 november 2024, kl 13:01
Vattenfall Eldistribution expanderar snabbt och rekryterade 100 nya medarbetare i september 2023. Genom att utbilda anställda till att hålla i introduktionsdagarna, avlastas cheferna och nya medarbetare får en engagerande start i företaget. Foto: Colourbox/Jessica Gow/TT.

På Vattenfall Eldistribution minns alla september 2023. Bolaget, som något år tidigare hade drygt tusen anställda, tog då emot hundra nya medarbetare på en gång.

– Vi tar emot nya grupper varje månad, men det där är fortfarande vårt rekord, säger Gustav Sundvall.

Som chef för lärande och utveckling var han med om att ta fram en ny modell för introduktion av medarbetare, för att klara rekryteringstakten.

Ett sådant blev att utbilda frivilliga medarbetare till att hålla i det som bolaget kallar för introduktionsdagar – tre dagar där nyanställda framför allt får det mesta av den bolagsövergripande information som de behöver.

– Det gäller bara tre dagar av en sex månader lång introduktionsperiod. Men det avlastar cheferna som kan fokusera mer på att få in de nya medarbetarna i deras roller ute på avdelningarna, förklarar Gustav Sundvall.

Medarbetarna sköter onboardingen

De introduktionsutbildade medarbetarna kommer in i bilden redan andra dagen av de nyanställdas första arbetsvecka.

– På tisdagen fokuserar de på grundläggande fakta om bolaget, energisystem och säkerhet. På torsdagen ses de igen och har workshop om värdegrund och spelar bolagets scenariospel. Sedan håller de i en tredje dag på distans efter en månad, säger Gustav Sundvall.

För flera av de utbildade medarbetarna har introduktionsuppgiften, som de ägnar sig åt ett par dagar per månad, blivit en injektion, berättar han.

– Det göder deras engagemang för arbetsplatsen otroligt mycket. De får stöttning från oss men äger till stor del utförandet själva.

Enligt Gustav Sundvall stärks företagskulturen av att nya och erfarna medarbetare möts så tidigt. I interna enkäter har 94 procent av de nyanställda sagt sig vara nöjda med sitt första halvår på företaget. De medarbetarledda introduktionsdagarna har fått extra goda betyg.

– Där är nöjdheten faktiskt 100 procent.

Text: John Palm 

Vad tycker du om den nya Vattenfalls modell för onboarding?

Jane Tollqvist, avdelningschef tillstånd och rättigheter.

– Min avdelning har växt från 20 till 60 anställda på några år så det har varit mycket fokus på introduktion. De gemensamma dagarna som de anställda håller i är en väldigt viktig del. Sedan jobbar vi med fadderskap, från första dagen tills att den nya medarbetaren är helt självgående. Fokus är också på att alla ska hjälpa till att ta emot de nya på ett trevligt sätt.

 

 

Johan Tezelson, avdelningschef nätanslutningar.
 

– Introduktionen på bolagsnivå som medarbetare håller i har fungerat väldigt bra för mig, den skapar en tydlighet för oss chefer. Det bästa är att det blir socialt och interaktivt, medarbetarna får träffa varandra och kan börja bygga kontakter och prata om både praktiska saker och om kulturen på arbetsplatsen. Jag har inte sett detta på andra företag, men det fungerar riktigt bra.

 

 

Emma Löfgren, avdelningschef operativ teknik.
 

– Om vi inte hade det systemet skulle mina gruppchefer haft en orimlig arbetsbörda när vi rekryterar så mycket. Uppgifterna i samband med introduktioner behöver helt enkelt spridas ut. Sedan är det ofta erfarna medarbetare som är med och introducerar. För dem är det givande att få vara med och förmedla den kunskap och erfarenhet som de har.