Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Färdigrekonstruerat för Nevs

I går meddelade Vänersborgs tingsrätt att rekonstruktionen av biltillverkaren Nevs som pågått i ett drygt år avslutas. Det på Nevs begäran. Nu väntas ett nytt samarbete med flera aktörer kring Saabs tillverkningsplattform Phoenix, presenteras inom ett par veckor.
Gabriella Westberg Publicerad
Lars Eric Gustafsson.
Efter beslut i Vänersborgs tingsrätt i går kan rekonstruktören Lars Eric Gustafsson lämna Nevs i Trollhättan. Hans uppdrag är slutfört. Foto: Adam Ihse/TT

- Det ser väldigt gynnsamt ut. Nu ska sista pusselbiten läggas också, men går allt igenom som det ska kommer vi att kunna både säkra jobben och även se fram emot en expansion, säger Unionens klubbordförande Ronnie Hermansson.

Det var förra våren som bolaget Nevs kom på obestånd och i augusti sattes företaget i rekonstruktion. Under året har sedan rekonstruktionen förlängts i flera omgångar, vilket Kollega har rapporterat om. Under hela året har det dock förts diskussioner med ett antal asiatiska aktörer, och de anställda på Nevs har trots en lång process lyckats hålla hoppet uppe.  

- Men vi har inte kunnat slutföra några avtal förrän vi kommit ur rekonstruktionen, och rekonstruktionen har vi inte kunnat komma ur förrän vi kunde visa på en finansierng – så det har varit lite moment 22 här.

Tills i slutet av mars, då ett ackord gick igenom och skulder på 300 miljoner kronor kunde skrivas ned. Nästan alla, 98,2 procent av borgenärerna, accepterade ackordsförslaget, berättar Ronnie Hermansson som själv sitter med i borgenärskommittén.

- Hade vi inte fått positivt besked där hade vi inte kunnat skriva på några kontrakt med de nya ägarna. Och då hade det varit slut.

Det har spekulerats i att det skulle vara indiska Mahindra som kommer att bli den nya huvudägaren, men att även kinesiska Dongfeng kommer att ingå i samarbetet kring plattformen.

- Jag kan inte bekräfta något av det förrän vi är helt klara med förhandlingarna. Men flera aktörer är aktuella.

Det unika med tillverkningsplattformen Phoenix, som togs fram för Saab Automobile, är att den bygger på moduler som gör den flexibel nog att kunna producera olika typer och storlekar av bilar. På så sätt kan flera olika biltillverkare använda samma plattform.

- Det öppnar för att flera aktörer kan vara med att bära utvecklingskostnaderna för en bilmodell.  

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Minister kallar på parterna – för få etableringsjobb

Att antalet etableringsjobb är så få får arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) att kalla till sig parterna.
– Etableringsjobben behöver bli fler, annars behöver vi tänka om och satsa på andra åtgärder, säger han.
Sandra Lund Publicerad 26 november 2025, kl 10:05
Arbetsmarknadsminister Johan Britz i kostym visar på något litet mellan tumme och pekfinger.
Parterna behöver lägga in en "andra växel" när det kommer till etableringsjobben, anser arbetsmarknadsminister Johan Britz (L). Foto: Henrik Montgomery/TT

Som Kollega nyligen kunde berätta har det bara blivit 84 etableringsjobb fram till och med oktober i år. 

 

Då har anställningsformen funnits i nästan två år, den som skulle få bukt på arbetslösheten för långtidsarbetslösa och nyanlända. Reformen har förhandlats under flera år år, framför allt mellan LO, Svenskt näringsliv och Unionen. 

Men även staten som står för den stora delen av finansieringen. 

 

Men nu börjar den sistnämnda tröttna. 

Johan Britz: "Lägg i andra växel"

Arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) kallar nu till sig parterna, enligt TT. De behöver, enligt honom ”lägga i en andra växel”. 

– Etableringsjobben behöver bli fler, annars behöver vi tänka om och satsa på andra åtgärder. De volymer vi ser är helt otillräckliga för att etableringsjobben ska vara en del i att bryta långtidsarbetslösheten – inte minst hos många utrikes födda, säger han i en kommentar till TT.