Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Färdigrekonstruerat för Nevs

I går meddelade Vänersborgs tingsrätt att rekonstruktionen av biltillverkaren Nevs som pågått i ett drygt år avslutas. Det på Nevs begäran. Nu väntas ett nytt samarbete med flera aktörer kring Saabs tillverkningsplattform Phoenix, presenteras inom ett par veckor.
Gabriella Westberg Publicerad
Lars Eric Gustafsson.
Efter beslut i Vänersborgs tingsrätt i går kan rekonstruktören Lars Eric Gustafsson lämna Nevs i Trollhättan. Hans uppdrag är slutfört. Foto: Adam Ihse/TT

- Det ser väldigt gynnsamt ut. Nu ska sista pusselbiten läggas också, men går allt igenom som det ska kommer vi att kunna både säkra jobben och även se fram emot en expansion, säger Unionens klubbordförande Ronnie Hermansson.

Det var förra våren som bolaget Nevs kom på obestånd och i augusti sattes företaget i rekonstruktion. Under året har sedan rekonstruktionen förlängts i flera omgångar, vilket Kollega har rapporterat om. Under hela året har det dock förts diskussioner med ett antal asiatiska aktörer, och de anställda på Nevs har trots en lång process lyckats hålla hoppet uppe.  

- Men vi har inte kunnat slutföra några avtal förrän vi kommit ur rekonstruktionen, och rekonstruktionen har vi inte kunnat komma ur förrän vi kunde visa på en finansierng – så det har varit lite moment 22 här.

Tills i slutet av mars, då ett ackord gick igenom och skulder på 300 miljoner kronor kunde skrivas ned. Nästan alla, 98,2 procent av borgenärerna, accepterade ackordsförslaget, berättar Ronnie Hermansson som själv sitter med i borgenärskommittén.

- Hade vi inte fått positivt besked där hade vi inte kunnat skriva på några kontrakt med de nya ägarna. Och då hade det varit slut.

Det har spekulerats i att det skulle vara indiska Mahindra som kommer att bli den nya huvudägaren, men att även kinesiska Dongfeng kommer att ingå i samarbetet kring plattformen.

- Jag kan inte bekräfta något av det förrän vi är helt klara med förhandlingarna. Men flera aktörer är aktuella.

Det unika med tillverkningsplattformen Phoenix, som togs fram för Saab Automobile, är att den bygger på moduler som gör den flexibel nog att kunna producera olika typer och storlekar av bilar. På så sätt kan flera olika biltillverkare använda samma plattform.

- Det öppnar för att flera aktörer kan vara med att bära utvecklingskostnaderna för en bilmodell.  

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.