Hoppa till huvudinnehåll
Anställningsvillkor

"Arbetsgivarna pressar personalen"

Unionen vill se skärpta lagar och regleringar på både nationell nivå och EU-nivå för att komma till rätta med problemen som drabbar de 10 000 medlemmarna i flygbranschen.
Linnea Andersson, Lina Björk Publicerad
Flygplan på väg att landa.
Foto: David Magnusson

Omstruktureringarna i flygbranschen har gynnat många, såväl näringsliv som konsumenter har tjänat på de låga biljettpriserna. Men utvecklingen har till stor del gått ut över de flyganställda.

– Det är orimligt att det är de anställda som betalar priset. Vår uppgift som facklig organisation är att göra allt vi kan för att se till att avtal, lagar och regler gör det omöjligt att utnyttja personal på det sätt som sker i dag, säger Martin Linder, Unionens andre vice ordförande, och menar att det även gäller sett ur ett medborgerligt perspektiv.

– Man har ett ansvar som kund och konsument.

Enligt Martin Linder kämpar Unionen för att förbätt­ra arbetsmiljösituationen som drabbar kabin­personalen både fysiskt och socialt, så att de kan fungera som människor och hinna återhämta sig.

– Schemaläggningen gör att många av våra medlemmar måste gå upp och jobba mitt i natten, arbetsgivarna överutnyttjar regelverket och pressar personalen. Det ser vi inte minst i sjukskrivningarna hos SAS.

Företagen utnyttjar dessutom möjligheten att ta in bemanningsanställda. Ett exempel är Norwegian som sagt upp hela sin kabinpersonal för att sedan ta in dem via ett bemanningsföretag.

Av säkerhetsskäl vill Unionen se ett krav om att minst 50 procent av kabinpersonalen och piloterna ska vara direktanställda av bolaget. Ett krav som redan finns från den europeiska säkerhetsorganisationen EASA när det gäller underhållspersonal.

Unionen menar att den möjlighet som finns att utnyttja regelverket måste täppas till, både på nationell och på europeisk nivå. Förutom att kryphålen drabbar de anställda skapar de en osund konkurrens som går ut över bolagen.

– Hela branschen är pressad och därför vet vi att vi inte kan driva de här kraven mot enskilda bolag. Det måste upp på så hög nivå som möjligt. Jag skulle bli väldigt förvånad över den politiker som inte tycker att våra förslag är rimliga, säger Martin Linder.

Förslagen han syftar på presenteras i rapporten ”Flygets framtid” i vilken Unionen redogör för flygbranschens problem och utmaningar. Förhoppning­en är att påverka politiker på både nationell nivå och EU-nivå.

Unionen vill ...

  • Att minst hälften av anställda med säkerhets­ansvar i sitt arbete, både i luften och på marken, ska vara direktanställda i företaget de arbetar för.
  • Att schemaläggningen av arbetspass ska ta hänsyn till behovet av vila under och mellan passen. Unionen kräver större facklig insyn och att Arbetsmiljöverket och Transportstyrelsen tar sitt ansvar och granskar schemaläggningen.
  • Att regeringen i EU-arbetet bättre ska skydda enskilda arbets­tagares rättigheter gentemot flygbolagen, genom att förtydliga de gemensamma regelverken för att begränsa den osunda konkurrensen på flygmarknaden som leder till social dumpning.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Anställningsvillkor

Här är förmånerna vi helst vill ha från jobbet

Tjänstepension och kollektivavtal. Det är två av de förmåner vi helst vill ha när vi söker jobb. Här är listan över hetaste förmånerna.
David Österberg Publicerad 2 oktober 2025, kl 06:01
Pengar och semester
Tjänstepension, distansjobb och extra semesterdagar är hett eftertraktade förmåner för den som letar nytt jobb, enligt en undersökning. Henrik Montomery/TT och Shutterstock

De flesta av oss har en eller flera löneförmåner. En del tänker vi kanske inte på som förmåner, men gratis frukt och kaffe på jobbet räknas faktiskt dit. Friskvårdsbidrag, julklapp och gym på jobbet likaså.

Vilka förmåner en arbetsgivare erbjuder är viktigt när vi söker nytt jobb. Allra hetast är tjänstepension, enligt en undersökning som pensionsbolaget AMF har låtit göra.

– Det är glädjande att 6 av 10 tycker att tjänstepensionen är den viktigaste förmånen när de söker nytt jobb. Det visar att allt fler förstår vilken avgörande roll den spelar för ens framtida ekonomiska trygghet, säger Ebba Lagersten på AMF.

I princip alla företag som har kollektivavtal har också tjänstepension för sina anställda. Och kollektivavtal är en annan uppskattad förmån: 44 procent svarar att kollektivavtal är den viktigaste förmånen när de söker nytt jobb.

Friskvårdsbidrag och subventionerad lunch

Här är listan över de tio viktigaste förmånerna när vi söker nytt jobb:

  1. Tjänstepension
  2. Kollektivavtal
  3. Distansarbete och flexibla arbetstider
  4. Extra semesterdagar
  5. Försäkringar
  6. Friskvårdsbidrag
  7. Löneväxling
  8. Tjänste- eller förmånsbil
  9. Föräldralön
  10. Subventionerad lunch

Undersökningen bygger på intervjuer med 1507 personer mellan 25 och 75 år. Intervjuerna gjordes av Ipsos på uppdrag av AMF.