– Det handlar inte om draperier, dörrar eller väggar, utan om att SAS har beslutat att renovera delar av sin långlinjeflotta. Det innebär att vilomodulen försvinner helt och gäller, för svensk kabinpersonal, två plan som flyger från Stockholm. Beställningen av ombyggnationen gjordes innan man förhandlade med facket. Det har satt oss i en svår sits, säger Eva Dahlberg, ordförande för Unionens kabinklubb på SAS.
I dag har kabinpersonalen ett litet eget utrymme med stolar där de kan sätta sig ned och sträcka ut kroppen. Enligt Eva Dahlberg ger det möjlighet till vila som är särskilt viktigt efter att ha jobbat två dagar med en arbetstid på upp till 20 timmar. En vila som är guld värd under det sista arbetspasset som är en nattflygning på väg hem.
– Vi har i dag en sjukfrånvaro som pendlar mellan 17 och 23 procent. Det är konstigt att arbetsgivaren inte förstår att försämringar i arbetsmiljön, som ombyggnationen medför, påverkar de redan höga talen negativt.
Eftersom facket inte tycker att de får en kompensation som väger upp för ändringen i avtalet har SAS valt att kalla in personal från Norge, vilket leder till övertalighet här i Sverige. Samtliga tre skandinaviska länder hade från början rätten till viloutrymme i sina avtal, men medan den fortfarande finns kvar i Sverige och Danmark försvann den ur norrmännens avtal 2012. I Norge gäller det enbart ett flygplan medan det gäller två flygplan här.
– Vi vet ännu inte vad varslet egentligen betyder, men det får vi reda på och kan förhandla om i den kommande övertalighetsförhandlingen.
Reaktionerna från medlemmarna har varit blandade. En del vill inget hellre än att facket ska stå på sig för att arbetsmiljön inte ska försämras ytterligare, medan andra vill att de skriver på försämringen i avtalet.
– För oss på klubben gäller att vi måste kunna arbeta utan att bli sjuka. Många går ned på deltid för att orka jobba och det är inte okej, säger Eva Dahlberg.