Hoppa till huvudinnehåll
Avtal

Lyckad drive på trafikskolor

Erikssons trafikskola i Malmö och Lund är den tredje trafikskolan i regionen som tecknar kollektivavtal för sina anställda. Det sedan Unionen beslutat göra en särskild satsning för att få till schysta villkor i branschen. Och nu går man vidare med fler trafikskolor.
Anita Täpp Publicerad
Bertil Ericsson/TT
Unionen har inlett en särskild drive för att få bilskolor i Skåneregionen att teckna kollektivavtal. Och det ger resultat. Tre av de största har redan tecknat avtal. Kvinnan på bilden gör övningar inför körkortsprovet. Bertil Ericsson/TT

Enligt Sofia Karlsson, en av fem ombudsmän på Unionen i Malmö som jobbar med att få till kollektivavtal på trafikskolorna i regionen, är villkoren för de anställda i branschen ofta dåliga. Det gäller i hela landet, hävdar hon.

- Det största problemet är att man har luddiga anställningsvillkor och att arbetsgivaren bestämmer allt, oavsett om det handlar om arbetstidsförläggning, försäkringar eller något annat. Därför är det viktigaste för våra medlemmar oftast att få inflytande på arbetsplatsen. Och när något blir reglerat i ett centralt kollektivavtal så vet de vad som gäller, vad de har rätt till och är skyldiga till.

När Sofia Karlsson och hennes kollegor inledde sitt arbete 2011 bestämde de sig för att börja med att försöka få till kollektivavtal på de största trafikskolorna i regionen.

- Därför var jag i kontakt med Erikssons trafikskola redan då. Men eftersom arbetsgivaren sa nej och medlemmarna då inte var redo för att ta strid så hände inget.

På våren 2013 hörde Unionens medlemmar på Värnhems trafikskola i Malmö av sig eftersom de ville ha kollektivavtal. Efter ett halvårs förhandlande, när Unionen också varslade om strejk, gick arbetsgivaren med på att teckna kollektivavtal.

- På Värnhems visade de anställda oss alla att om vi är eniga och fast beslutna så kan vi nå dit vi vill. Tack vare dem och det mod och styrka de visade så har vi fortsatt få framgångar också på andra trafikskolor, säger Sofia Karlsson.

På hösten 2013 inledde Sofia Karlsson en dialog med Mårtenssons trafikskola i Malmö, eftersom de anställda medlemmarna ville ha kollektivavtal. Ett sådant tecknades också senare utan någon dramatik då arbetsgivaren beslöt att gå de anställda till mötes och teckna ett avtal.

Efter ett drygt halvårs förhandlande, när Unionen varslat om strejk, är det nu alltså klart att också de anställda vid Erikssons trafikskola i Malmö och Lund kommer att omfattas av ett kollektivavtal från den 1 oktober.

Det gemensamma för de anställda på de aktuella trafikskolorna är att endast några få har haft en tjänstepension. Dessutom  är det oklart i vilken mån de har omfattats av några försäkringar.

- Allt sådant har ju så att säga hängt på arbetsgivarens goda vilja, säger Sofia Karlsson.

När de anställda nu omfattas av kollektivavtal ingår bland annat försäkring vid arbetsskada, tjänstegruppslivförsäkring och tjänstepension. Medlemmarna har nu också fackliga rättigheter och kan bilda en fackklubb.

- Men det viktigaste för de här medlemmarna har faktiskt varit att de vill ha reglerade anställningsvillkor, alltså veta vad som gäller när det handlar om paus, veckovila och annat som påverkar vardagen, säger Sofia Karlsson.

När hon kontrollerade för ett år sedan fanns runt 35 trafikskolor med anställda i regionen och på ungefär hälften av dessa fanns då medlemmar, totalt ett 60-tal.

- Nu har vi bestämt oss för att kontakta ytterligare fem trafikskolor för att försöka hjälpa de medlemmar som vill ha kollektivavtal att få det. Och sedan fortsätta jobba för att förbättra situationen i den här branschen i regionen, säger Sofia Karlsson.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Avtal

Klart med nya löner i callcenterbranschen

Avtalet för callcenter är klart. I år blir löneökningen 3 procent. Anställda får en dag kortare arbetstid per år och deltidsanställda får övertidsersättning. Den extra ersättningen för den som jobbar under pingsten försvinner.
David Österberg, Ola Rennstam Publicerad 5 november 2025, kl 15:27
Anställd på callcenter
Ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen ger arbetsgivarna rätt att införa delade pass. Den extra ersättningen för pingsthelgen försvinner - men höjs för andra storhelger. Colourbox

Förra veckan kom Unionen och Almega överens om ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen. Avtalet ger 5,5 procents löneökningar på två år och en dags arbetstidsförkortning per år. Deltidsanställda får övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie tid.

Arbetstidsförkortningen är värd 0,5 procent. Det betyder att lönerna hade kunnat höjas mer om Unionen hade avstått kravet på kortare arbetstid. När Kollega gjorde en rundringning bland Unionenklubbar tidigare under hösten tyckte facken på Transcom i Örebro och Eskilstuna att högre lön var viktigare än kortare arbetstid.

– Alla låginkomsttagare, i alla fall i den här branschen, hade hellre tagit 0,5 procent lönelyft än en extra ledig dag eftersom det leder till mer ekonomisk stabilitet, sa Björn Axelsson, klubbordförande i Eskilstuna.

Men enligt Max Wivhagen är kortare arbetstid en väldigt viktig fråga för Unionens medlemmar.

– Med tanke på att all tid räknas så arbetar våra medlemmar konstant under arbetsdagen, förutom på kollektivavtalade raster och pauser. Det finns ofta inget utrymme att ta det lite lugnt på jobbet som det finns på många andra avtalsområden.

Ersättning för storhelg försvinner

Tidigare avtal gav storhelgsersättning för den som jobbade under pingsthelgen. Den ersättningen är nu borta.

– Annandag pingst är ingen röd dag längre så det är rimligt att storhelgsersättning vid arbete inte ska gälla då. Samtidigt kunde vi inte gå med på att sänka avtalets värde. Vi kom överens om en höjning av ersättningen för de kvarvarande storhelgerna. Höjningen blev tio kronor extra per timme, säger Max Wivhagen.

Möjligt att införa delade pass

Arbetsgivare får också möjlighet att införa delade pass. Det innebär att en anställd först kan arbeta ett morgonpass, ha ett uppehåll på några timmar och sedan jobba ett kvällspass. Tidigare fanns en spärr som innebar att en anställd som längst kunde ha 90 minuters uppehåll mellan två pass.

– Årets uppgörelse ger möjligheten att ingå överenskommelse om längre uppehåll mellan passen för den som vill men ingen får tvingas till en sådan överenskommelse, säger Max Wivhagen.

Ska meddela klubben 

Arbetsgivaren ska dessutom meddela klubben att sådan överenskommelse har ingåtts – och får inte villkora den fortsatta anställningen med att någon måste ingå en sådan överenskommelse. Arbetsgivaren kan inte heller villkora nyanställningar med krav på delade pass.

– Om arbetsgivaren ändå skulle göra det behöver individen bara kontakta sin lokala klubb eller Unionen regionalt om det inte finns klubb. Arbetsgivaren riskerar då att förlora möjligheten att ingå den typen av överenskommelse på arbetsplatsen, säger Max Wivhagen.

Individen kan dessutom säga upp sin överenskommelse med arbetsgivaren utan att anställningsavtalet eller sysselsättningsgraden påverkas.

Callcenteravtalet i korthet

  • Det nya avtalet gäller från den 1 november 2025. Lönepotten är 3,0 procent i år. Nästa år är den 2,5 procent.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 20 år är 21 097 kronor i år och 21 624 kronor nästa år.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 24 år är 24 458 kronor i år och 25 069 kronor nästa år.
  • Från och med nästa år får anställda en dags arbetstidsförkortning per år.
  • Deltidsanställda får rätt till övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie arbetstid.
  • Pingsten räknas inte längre som storhelg. I stället höjs lönetillägget för övriga storhelger.
  • Arbetsgivare får möjlighet att införa delade pass.