Hoppa till huvudinnehåll
Avtal

"De kringgår avtalet med timanställda"

Studenter som jobbar mindre än 19 timmar i veckan inom callcenterbranschen omfattas inte av kollektivavtalet. Det kan utnyttjas av arbetsgivarna. Vilket också händer, men på Unionen har man inte ännu sett att det satts i system.
Niklas Hallstedt Publicerad

På telemarketingföretaget Makalös i Karlstad sades de flesta av dem som jobbade heltid eller nästan heltid upp i samband med att företaget skaffade kollektivavtal. Det hävdar Unionens klubbordförande Jan Mario Vangen.

- 40 av 60 varslades om uppsägning. Företaget skyllde på kollektivavtalet som tvingade dem att betala ob-tillägg och annat, och att det blev för dyrt. Man ansåg att man hade förlorat många projekt. Varslet kom på våren, sedan på hösten började man anställa igen.

Men nu anställde företaget i stället timjobbande studenter, enligt Jan Mario Vangen. Anställda som arbetar som mest 19 timmar per vecka och har en annan huvudsaklig sysselsättning, exempelvis studerar, omfattas nämligen inte av avtalet.

- Det är klart att det blir billigare. Det här är ett sätt att gå runt kollektivavtalet.

De här uppgifterna tillbakavisas till stor del av Makalös vd Björn Jacobsen. Enligt honom var det drygt 20 av de varslade som hade arbetet på Makalös som huvudsaklig sysselsättning, de övriga hade jobbet som bisyssla.

Anledningen till uppsägningarna var en arbetsbristsituation, det gällde att anpassa kostymen, menar han. Därefter har företaget mycket riktigt anställt ny personal. Att det framför allt blivit timanställda beror på att behovet av arbetskraft legat på kvällarna.

- Det handlar inte om att vi ska slippa tillämpa avtalet. Vi har alltid haft folk som jobbat extra hos oss, säger Björn Jacobsen.

Annika Flaten, ombudsman som är ansvarig för callcenteravtalet på Unionen, är medveten om att Makalös drog ned på personal.

- Man får utgå ifrån att de hade fått mindre att göra. Jag vet inte om de ersatt personalen i samma utsträckning. Jag har svårt att prata om just det här fallet.

Enligt Annika Flaten har i alla fall inte tillvägagångssättet satts i system i callcenterbranschen. Skulle det ske, skulle facket agera.

- Då är det en fråga att pröva både lokalt och sedan centralt. Men framför allt är det en fråga för avtalsförhandlingarna.

Frågan har också varit på tapeten flera gånger, men ännu aldrig kommit hela vägen in i avtalsrörelsen.

- Almega är väl medvetet om att vi har frågan uppe. Skulle det visas att anställningsformen missbrukas kommer det bli mer tryck i frågan.

För klubbarna gäller det framför allt att bevaka att kriterierna för att anställningen ska klassas som bisyssla uppfylls, påpekar Annika Flaten.

- Det räcker inte med att jobba max 19 timmar i veckan. Är det här det enda du gör är det inte en bisyssla, utan en deltidsanställning.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Avtal

Klart med nya löner i callcenterbranschen

Avtalet för callcenter är klart. I år blir löneökningen 3 procent. Anställda får en dag kortare arbetstid per år och deltidsanställda får övertidsersättning. Den extra ersättningen för den som jobbar under pingsten försvinner.
David Österberg, Ola Rennstam Publicerad 5 november 2025, kl 15:27
Anställd på callcenter
Ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen ger arbetsgivarna rätt att införa delade pass. Den extra ersättningen för pingsthelgen försvinner - men höjs för andra storhelger. Colourbox

Förra veckan kom Unionen och Almega överens om ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen. Avtalet ger 5,5 procents löneökningar på två år och en dags arbetstidsförkortning per år. Deltidsanställda får övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie tid.

Arbetstidsförkortningen är värd 0,5 procent. Det betyder att lönerna hade kunnat höjas mer om Unionen hade avstått kravet på kortare arbetstid. När Kollega gjorde en rundringning bland Unionenklubbar tidigare under hösten tyckte facken på Transcom i Örebro och Eskilstuna att högre lön var viktigare än kortare arbetstid.

– Alla låginkomsttagare, i alla fall i den här branschen, hade hellre tagit 0,5 procent lönelyft än en extra ledig dag eftersom det leder till mer ekonomisk stabilitet, sa Björn Axelsson, klubbordförande i Eskilstuna.

Men enligt Max Wivhagen är kortare arbetstid en väldigt viktig fråga för Unionens medlemmar.

– Med tanke på att all tid räknas så arbetar våra medlemmar konstant under arbetsdagen, förutom på kollektivavtalade raster och pauser. Det finns ofta inget utrymme att ta det lite lugnt på jobbet som det finns på många andra avtalsområden.

Ersättning för storhelg försvinner

Tidigare avtal gav storhelgsersättning för den som jobbade under pingsthelgen. Den ersättningen är nu borta.

– Annandag pingst är ingen röd dag längre så det är rimligt att storhelgsersättning vid arbete inte ska gälla då. Samtidigt kunde vi inte gå med på att sänka avtalets värde. Vi kom överens om en höjning av ersättningen för de kvarvarande storhelgerna. Höjningen blev tio kronor extra per timme, säger Max Wivhagen.

Möjligt att införa delade pass

Arbetsgivare får också möjlighet att införa delade pass. Det innebär att en anställd först kan arbeta ett morgonpass, ha ett uppehåll på några timmar och sedan jobba ett kvällspass. Tidigare fanns en spärr som innebar att en anställd som längst kunde ha 90 minuters uppehåll mellan två pass.

– Årets uppgörelse ger möjligheten att ingå överenskommelse om längre uppehåll mellan passen för den som vill men ingen får tvingas till en sådan överenskommelse, säger Max Wivhagen.

Ska meddela klubben 

Arbetsgivaren ska dessutom meddela klubben att sådan överenskommelse har ingåtts – och får inte villkora den fortsatta anställningen med att någon måste ingå en sådan överenskommelse. Arbetsgivaren kan inte heller villkora nyanställningar med krav på delade pass.

– Om arbetsgivaren ändå skulle göra det behöver individen bara kontakta sin lokala klubb eller Unionen regionalt om det inte finns klubb. Arbetsgivaren riskerar då att förlora möjligheten att ingå den typen av överenskommelse på arbetsplatsen, säger Max Wivhagen.

Individen kan dessutom säga upp sin överenskommelse med arbetsgivaren utan att anställningsavtalet eller sysselsättningsgraden påverkas.

Callcenteravtalet i korthet

  • Det nya avtalet gäller från den 1 november 2025. Lönepotten är 3,0 procent i år. Nästa år är den 2,5 procent.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 20 år är 21 097 kronor i år och 21 624 kronor nästa år.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 24 år är 24 458 kronor i år och 25 069 kronor nästa år.
  • Från och med nästa år får anställda en dags arbetstidsförkortning per år.
  • Deltidsanställda får rätt till övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie arbetstid.
  • Pingsten räknas inte längre som storhelg. I stället höjs lönetillägget för övriga storhelger.
  • Arbetsgivare får möjlighet att införa delade pass.