Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Varannan vd kvinna om 51 år

Antalet chefer som är kvinnor ökar, men det går långsamt. Med nuvarande takt dröjer det mer än tre decennier innan lika många kvinnor som män är chefer i privat sektor och mer än ett halvt sekel på vd-nivå. Det visar Ledarnas årliga jämställdhetsbarometer.
Linnea Andersson Publicerad 1 juli 2014, kl 13:55
Kollega
Annika Elis (ordf. Ledarna), Kristina Langhammer (psykolog), Jonas Milton (vd Almega), Mernosh Saatchi (vd Humblestorm) och Katrine Kielos (skribent) i paneldebatt om varför chefens chef nästan alltid är en man. Kollega

I dag är mer än var tredje chef kvinna, att jämföra med var fjärde i början av 2000-talet. Men den som vill se varannan damernas bland bossarna får vänta ända till 2031. Anledningen är att det privata näringslivet släpar efter den offentliga sektorn, där könsfördelning bland cheferna tvärtom väger över till kvinnornas fördel.

Kristina Langhammer är psykolog som har forskat på urvalsprocesser vid rekrytering. Hon tror inte att kvinnor väljs bort medvetet utan att det i stället handlar om att vår syn på ledarskap sedan lång tid tillbaka har definierats utifrån manliga egenskaper. Den definitionen ligger sedan till grund för rekryteringsbeslut som väldigt ofta baseras på intuition eller magkänsla. För att få fler kvinnor bland cheferna måste vi omdefiniera synen på vad en bra ledare är.

- I stället för att rekrytera kvinnor eller män borde vi utgå från att rekrytera rätt kompetens, sa Kristina Langhammer under en paneldebatt om bristen på chefer som är kvinnor.

Att så få chefer är kvinnor tror hon även beror på att kvinnor som egentligen vill söka en chefstjänst begränsar sig själva på grund av de manliga egenskaper som förknippas med ledarskap. Och att de jämför sig med den nuvarande chefen som ofta är en man.

- Kvinnor tänker att de ska vänta med att söka tills de blivit mer som han är.

Det är vanligare att chefen är en kvinna på låg- och mellannivå. I förstaledet är drygt fyra av tio chefer kvinnor medan det på mellannivå minskar till tre av tio. På högsta ledningsnivå, vd:ar, verkschefer och liknande, är kvinnor betydligt ovanligare. Nio av tio vd:ar är män och av noterade bolag är det bara 5,6 procent som har en kvinnlig vd.

Trots att Sverige i många fall driver en aktiv jämställdhetspolitik blir vi omkörde av en mängd länder när det gäller just könsfördelning och ledarskap. Ett land som däremot ligger i topp är Ryssland.

Ledarskap

Sofie Allert: ”Alger är framtidens råvara”

Hon är algnörden och ingenjören som byggt en unik havsfabrik på västkusten. Vd:n Sofie Allert vill revolutionera hudvården, öka lagringskapaciteten hos batterier och boosta omställningen med kiselalger.
Elisabeth Brising Publicerad 26 april 2024, kl 06:02
Sofie Allert, vd, Swedish Algae Factory.
Bara kör, tänk inte så mycket, säger Sofie Allert, entreprenör och vd för Swedish Algae Factory. Hon märker när hon rekryterar att kvinnor ofta har en tendens att säga: "Det här klarar nog inte jag, medan män säger: det här kan inte jag än - men snart."

Hur kom du på att sälja algskal?

– Jag gjorde ett arbete om alger på bioteknikprogrammet och blev algnörd på kuppen. Alger är framtidens råvara. Vart femte andetag är skapat av kiselalgers syreproduktion. Arten har ett unikt skal som vi utvinner. Om ingen annan gör det får väl jag sälja materialet, tänkte jag. På Chalmers entreprenörskola träffade jag professor Angela Wulff och vi startade ett forskningsprojekt som sedan blev Swedish Algae Factory.

Algfabriken Swedish Algae Factory.
Algodling på land. Foto: Swedish Algae Factory

Vad gör ni i algfabriken?

– Vi odlar kiselalger, som är en sorts mikroalger, i ett växthus i Kungshamn. Vårt varumärkes produkter säljs framför allt till hudvårdsindustrin som alternativ till mikroplaster och kemiska UV-filter, det finns till exempel i solskydd och fuktgivande ansiktsprodukter. Globalt har vi över 50 hudvårdsföretag som kunder.

Berätta om ert hållbarhetstänk.

– Vi har i nuläget en produktionskapacitet på 250 kilo per år. Materialet har låg densitet och det krävs bara 0,1 gram i en deciliter hudvårdsmedel till exempel. Vi strävar mot en så cirkulär produktion som möjligt. Näringen till fabrikens odling kan förhoppningsvis snart tas från avfallsvatten från den landbaserade fiskodlingen Smögenlax. Koldioxid från Absolut Vodkas produktion ger i dag näring till algerna.

Sofie Allert.
Sofie Allert. Foto: Nicke Messo

Hur är du som chef?

– En nästan irriterande stor optimist. Dyker det upp ett problem ser jag bara möjligheter att bli bättre. Vi har haft många utmaningar – vår anläggning höll på att rasa, algerna slutade växa, men vi löste alla problem på ett bra sätt i slutändan. Jag är passionerad för det vi gör och gillar att inspirera andra att göra sitt bästa på jobbet.

Vad har du för tips till andra unga ledare?

– Bara kör, tänk inte så mycket. Våga tro och satsa. Jag märker ofta när jag rekryterar att kvinnor har tendens att tänka ”det här klarar jag nog inte”, medan män i stället säger: ”Det här kan inte jag än – men snart.” Vill man ha barn får man se till att välja en partner som tycker att det är viktigt att dela på föräldraledighet och sådant. Det har jag.

Hur ser framtiden ut?

– Vår råvara testas av kommersiella aktörer inom flera olika branscher. Kiselalgsskal har visat sig kunna öka kapaciteten i litiumjonbatterier och solpaneler, de prövas som ingrediens i sårvård och biofiltrering. Men det kräver en större algproduktion. Än så länge drivs vi av bidrag, lån och riskkapital, men vi ser att det finns potential att bli vinstgivande inom två år.

Vad har du personligen för relation till havsmiljön?

– Jag är gammal simmare som gillar dykning och brinner för miljöfrågor. Jag känner frustration över att man i onödan släpper ut föroreningar som skadar hav, djur och växter och påverkar vår hälsa negativt. Det känns extra roligt att fokusera på hållbarhet nu när jag har barn som jag vill ska ha det bra efter mig.

SOFIE ALLERT

GÖR: Vd för Swedish Algae Factory med 17 anställda.

ÅLDER: 34 år.

BOR: Torslanda.

KARRIÄR: Bioteknisk ingenjör vid Chalmers, masterexamen i affärsutveckling och entreprenörskap, Chalmers entreprenörskola. Grundade Swedish Algae Factory 2016. Talare vid FN:s konferens för havsmiljö 2017, och The Nobel Week Dialogue 2018. Vinnare av Postcode Lotteries Green Challenge 2019. 

Förebild: Våra alger framförallt. Jag har även mycket släktingar som drivit eget, bland annat åkeri, snickeri och kalkningsverksamhet. 

Fritid: Hitta på saker med min tvååriga dotter och sambo. Dyka, simma, allt med havet.

Algfabriken Swedish_Algae_Factory.
Algfabriken Swedish Algae Factory. Foto: Swedish Algae Factory