Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Snabbt intyg vid krav på förhandling

Som Kollega tidigare har berättat drabbas många medlemmar av arbetsgivare som struntar i att skriva arbetsgivarintyg, vilket krävs för att få ersättning från a-kassan. Därför har Unionen beslutat verka för en lagskärpning. Men redan nu finns en annan möjlighet, tipsar ombudsmannen Gunilla Krieg om.
Anita Täpp Publicerad

Enligt ALF, Lagen om arbetslöshetsförsäkringen, är arbetsgivare skyldiga att skriva ett arbetsgivarintyg när en anställd slutar. Men så sker långt ifrån alltid.

Därför har nu Unionen beslutat verka för lagskärpning, så att arbetsgivarnas skyldighet att utfärda ett arbetsgivarintyg förs in i las, lagen om anställningsskydd.

Men det finns redan nu en annan möjlighet att komma åt dessa oseriösa arbetsgivare, påpekar Gunilla Krieg, ombudsman på Unionen. För när en arbetsgivare bryter mot en lag, och då även mot ALF, och det drabbar en medlem kan Unionen begära förhandling.

- Jag har själv skickat massor av brev till arbetsgivare med ett sista datum då medlemmen ska ha fått sitt arbetsgivarintyg och då informerat om att brevet annars är att betrakta som en förhandlingsframställan. Och att när datumet är passerat kan Unionen begära skadestånd för förhandlingsvägran, säger Gunilla Krieg.

- Och hittills har alla medlemmar fått sina arbetsgivarintyg. För säg den arbetsgivare som i stället väljer att komma till en förhandling för att förklara för Unionen varför man bryter mot lagen för att undvika skadestånd. Det här är alltså som jag upplevt det ett väldigt effektivt sätt att få ordning på det här problemet.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.