Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Hur hanterar du skitsnack?

Alla har vi varit med om att det snackas skit på arbetsplatsen. Men om det är du som är chefen och en medarbetare kommer till dig för att tala illa om en kollega - hur agerar du?
Publicerad
Från vänster: Dag Erenius, My Schüldt, Alexandra Thomas.

Du hämtar kaffe i fikarummet. Ingen är där utom din medarbetare Andreas. Efter lite kallprat ser han sig plötsligt om, lutar sig fram och säger, halvviskande:

”Jag vill ju inte tala illa om folk, men ... Bengt blev väldigt full på personalfesten … jag tror han har alkoholproblem. Och inte sköter han sitt jobb heller.”

Hur ska du agera? Säga ifrån att skitsnack inte är okej – att du som chef, ingen annan, avgör om någon sköter sitt jobb? Eller tvärtom, ta det som en signal om ett viktigt problem? Berätta hur du skulle göra i kommentarsfältet, eller läs hur en chef, en konsult och en psykolog resonerar:

Dag Erenius, Site service manager på Akzo Nobel, Malmö och vinnare av Positions chefspris 2010:
– Ta tag i det! Agera i stunden, tänker jag. Be om fler argument. Säg att det här ska jag kolla upp. Stämmer det eller inte? Det kan vara besvärligt och ta tid, men det måste absolut göras. När chefen visar att synpunkter tas på allvar förstår också medarbetaren att man inte kan slänga ur sig synpunkter om kollegorna hur som helst. När jag vet vad hur det egentligen står till och har tagit tag i problemet, då tar jag bort grunden för skitsnacket.

- Min erfarenhet är att skvaller och skitsnack blir vanligare om företaget är under press, och när ledningen inte kommunicerar med medarbetarna. Så prata med dina medarbetare, berätta vad som händer. Det är mitt råd.
 
Konsulten My Schüldt, har hjälpt team och ledare att fungera bättre i 25 år.
– Ta tag i det genast! Ta reda på fakta så mycket du kan, och var så diskret du kan.
Mycket beror på sammanhanget: Hur väl känner du Andreas? Är det här första gången han kommer med något liknande? Be Andreas om mer information och exempel.

- Detta att Bengt var full och inte jobbar, det är specifikt och värt att ta på allvar. När missbruk märks på jobbet, då har familjen känt till det i tio år, brukar man säga. Då kan chefens agerande vara det som räddar en människa. Ta reda på Bengts sjukfrån­varo, snacka med chefskollegor, kolla Bengts arbetsprestation och prata till sist med Bengt.

- Det finns en risk att man till­fälligt spär på grundlösa rykten. Om det går fler rykten får man ta upp spelreglerna på jobbet: att vi ska prata med varandra och inte om varandra. Och om alltihop var skitsnack, då är det And­reas du måste prata med.

Psykologen Alexandra Thomas, med chefsposition på konsultföretaget Move Management:
– Tydliggör att du inte kan säga något till Bengt innan du sett något själv. Be att få fler exempel, det är ju två problem det handlar om – dels alkoholproblemet, dels arbetsprestationen.

- Säg till Andreas att samtalet måste stanna mellan honom och dig. Ge en signal om att det här tar vi inte i fikarummet. Vill Andreas sätta dit Bengt eller handlar det om omtanke? För medarbetare som fastnat lite, inte är nöjda med arbetsuppgifterna och inte når målen kan skitsnack bli det som håller gruppen samman.

- För att komma ifrån skitsnack kan man ha en runda på något möte där alla får berätta om sin vecka. Lyssna efter gnäll, och var uppmärksam på medarbetarnas kroppsspråk, som om någon himlar med ögonen. Prata om gruppdynamiken i medarbetarsamtal och visa att du som chef värde­sätter god stämning.

Jonas Fredén
Åsa Nilsson Rönnqvist
brev@kollega.se

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: ”Medarbetaren utfryst – hur ska jag agera?”

Hur ska man agera som chef om en medarbetare blir inte blir inbjuden till sociala aktiviteter av de övriga i gruppen? Bör man ta upp det eller avvakta? Chef & Karriärs mentor Alexandra Thomas ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 17 oktober 2025, kl 06:01
Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Jag driver ett företag med ett dussintal anställda där de flesta arbetat ihop under många år. På senare tid har jag noterat att en av medarbetarna blir utfryst av de övriga. Nyligen fyllde en i gruppen jämnt och teamet skulle fira med en middag efter jobbet. Att de inte bjuder med mig som deras chef har jag full förståelse för, men det gjorde mig beklämd när jag, av en händelse, fick reda på att alla i gruppen var inbjudna till festligheterna – utom den medarbetaren.

Efter det har jag börjat se mer subtila signaler, som blickar och tonfall, även under arbetstid, men har inga bevis för någon regelrätt mobbning. Först och främst värnar jag givetvis om min medarbetares mående och vill reda ut orsaken till beteendet innan det eskalerar och påverkar verksamheten. Men som chef känns det samtidigt orimligt att ha åsikter om vem personalen väljer att umgås med på fritiden. Ska jag ta upp det här med gruppen, enbart prata med medarbetaren eller avvakta?
 

Alexandra Thomas

SVAR: Det låter som om situationen pågått ett tag och det är positivt att du funderar på att agera innan det blir värre.

Börja med att prata enskilt med den utfrysta medarbetaren och berätta vad du uppmärksammat. Fråga hur hen upplever sin arbetssituation, hur hen trivs i gruppen och om det finns något hen vill dela. I och med detta kommer du att förstå hens situation bättre och förhoppningsvis även orsaken till att det har blivit som det blivit mellan kollegorna.

Ibland blir man förvånad över vad som ligger bakom vissa beteenden, men frågar vi inte kan vi aldrig veta säkert. Just den här situationen kan ha orsakats av alltifrån avundsjuka till missförstånd eller av att medarbetaren faktiskt väljer att hålla sig för sig själv.

Oavsett anledning påverkar exkluderingen er arbetsmiljö. Därför är det viktigt att ha ett samtal eller en workshop i gruppen om hur ni vill ha det på arbetsplatsen. Hur kan ni bäst samarbeta, hur åstadkommer ni resultat tillsammans och när trivs medarbetarna – och inte? Involvera alla i gruppen i samtalet och fokusera på att skapa en trygg miljö där alla vågar säga sin åsikt.

Som chef är du en förebild för inkludering, respekt och samarbete, så försök att modellera dessa värden i ert samtal. Det kan också vara värdefullt att bryta upp olika roller och konstellationer så att fler, och olika grupperingar, får jobba tillsammans.

När du pratat med gruppen, fortsätt då att uppmärksamma vad som pågår och var observant på hur gruppdynamiken utvecklar sig. Upptäcker du att specifika personer fortsätter att frysa ut med blickar och tonfall behöver de få enskild feedback. Sätt principer och gränser för vad som är accepterade beteenden i gruppen och följ regelbundet upp hur den utfrysta medarbetaren trivs och om hen upplever att hon blivit mer inkluderad. Lycka till!

ALEXANDRA THOMAS

GÖR: Psykolog, författare och specialist i organisationspsykologi på Creative Compassion. Inspirationsföreläsare och författare till boken Compassionfokuserat ledarskap, utsedd till Årets HR-bok 2025.
ÅLDER: 47.
KARRIÄR: Facilitator, partner, mentor och regionchef. Har tidigare jobbat som skolpsykolog och på Bup.