Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Fyra av tio säljare i bilolyckor

Säljare som kör bil i jobbet lever farligt. Fyra av tio har varit med om en olycka i tjänsten. Samtidigt har 85 procent av säljarna som deltagit i en undersökning om sin arbetsmiljö inte fått utbildning i trafiksäkerhet.
Sandra Lund Publicerad
TT
TT

Det är yrkesförbundet Säljarnas som undersökt arbetsmiljön hos de medlemmar som kör bil i tjänsten. Över tusen säljare har svarat. Och trots en farlig arbetsmiljö, där nästan två av tre kör över tretusen mil varje år, är det bara en av fyra som jobbar hos en arbetsgivare som har en trafiksäkerhetspolicy. Och 85 procent har inte fått utbildning i trafiksäkerhet eller bilkörning.

- Sammanfattningsvis är resultaten bedrövliga, särskilt när arbetsgivarens arbetsmiljöansvar är så tydligt i lagtexten. Arbetsgivare är skyldiga att bedöma och åtgärder risker i arbetsmiljön. Säljare med bilen som arbetsplats utsätts i dag för onödiga risker, säger Wilhelm Kaldo som är förbundsjurist hos Säljarnas i ett pressmeddelande.

Att trafiken är en farlig arbetsmiljö bekräftar Arbetsmiljöverkets statistik över dödsolyckor på jobbet under 2013. Av 33 dödsfall skedde 9 i trafiken. Enligt Säljarnas undersökning hart fyra av tio medlemmar varit med en olycka eller ett tillbud. Endast två av tio säger att arbetsgivaren har rutiner för att följa upp de olyckor som sker. Och fler än hälften av säljarna svarar att de bryter mot trafikregler och/eller företagets policy för att hinna med jobbet.

- Situationen är förmodligen en kombination av okunskap och glömska hos arbetsgivarna. Det är inte lika givet att uppfatta bilen som arbetsplats, säger Wilhelm Kaldo.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.