
Unionens storlek gör att förbundet ibland uppfattas som diffust och generellt. För att medlemmarna ska bli sedda inom sina respektive yrkesområde har Unionen skapat elva branschindelningar.
En av dem är Farmaci och hälsa med drygt 19 000 yrkesverksamma medlemmar som arbetar på företag inom läkemedel, apotek, tandläkarmottagningar och optiker. Även medlemmar inom friskvård, hälsokost och djursjukvård ingår i branschen.
För att skapa en ökad gemenskap och helhet i branschen träffas just nu ett 30-tal företroendevalda på Unionens första branschkonferens. Tanken med sammankomsten är att utnyttja de kunskaper om branscharbete som finns inom Farmaciförbundet som vid årsskiftet gick ihop med Unionen. Deltagarna får också diskutera vilka förändringar man ser i sitt företag och hur branschen utvecklas.
- Förhoppningen är att det ska skapa nätverk och kunskap om hur man arbetar med branschfrågor. Vi kommer att diskutera vilka frågor Unionen bör driva för att medlemmarna ska få en bättre vardag, säger Ingela Marklund, branschutredare på Unionen.
Branschkonferensen pågår under två dagar på Djurönäsets konferensanläggning utanför Stockholm.
Liza Löfberg, vice ordförande i Unionenklubben på Praktikertjänst, tror att branschsatsningen kan göra skillnad:
- Jag tror att det behövs för att folk ska känna sig sedda och se att Unionen arbetar för dem. Unionen gör det men det gäller att få ut det man gör till medlemmarna. En branschkonferens känns helt rätt, det är ett bra verktyg för oss förtroendevalda.
Per Andersson, kassör i Unionenklubben på APL:
- Det är ett jättebra initiativ med branschkonferens, men det är svårt att veta vad man ska förvänta sig. Förhoppningsvis kan Unionen få ett bättre grepp om hur den här branschen fungerar och därmed driva rätt fackliga frågor och fungera bättre för medlemmarna. För mig personligen är det en chans att nätverka och se likheter och skillnader i branschen.