Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Öppna kontorslandskap leder till övertid

Bullret i kontorslandskap leder till att anställda gör fler fel och blir mindre produktiva. I en ny studie uppger nära en fjärdedel att de måste jobba över för att få ro att avsluta arbetsuppgifterna.
Linnea Andersson Publicerad
NTB / TT
En av fyra som jobbar i kontorslandskap känner sig tvungna att jobba övertid för att få arbetsro när kollegorna gått för dagen, enligt en dansk studie. NTB / TT

Ideligen ringande telefoner och pratsjuka kollegor. Kombinationen bildar tillsammans med alla andra kontorsljud ett buller som leder till huvudvärk och stress för de utsatta. Det skriver Du&Jobbet och hänvisar till en studie som nyligen genomförts i Danmark.

En av fyra menar dessutom att bullret tvingar dem att stanna kvar på jobbet efter kontorstid för att beta igenom dagens arbetsskörd.

Förutom att övertiden leder till längre arbetsdagar, säger var fjärde att ljudnivåerna gör dem så utmattade att de har mindre tid över för familjen efter en dag på kontoret. Allra sämst mår kvinnor av bullret. Bland dem klagar 28 procent på huvudvärk, till skillnad från 15 procent av männen.

Hela sex av tio som jobbar i öppna landskap säger att de har svårt att koncentrera sig och nästan två av tre att de arbetar som mest effektivt i eget rum. Endast 13 procent säger sig vara som mest effektiva i delade rum.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.