Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

84 a-kassefuskare upptäckta

Förra året polisanmälde Unionens a-kassa 84 personer för misstänkt bidragsbrott. Nästan lika många, 81 personer, uteslöts från kassan.
Ola Rennstam Publicerad

Arbetslöshetskassorna polisanmäler varje år omkring 1 000 ärenden där medlemmarna på olika sätt tillskansat sig ersättning de inte hade rätt till. Unionens a-kassa polisanmälde 84 personer för brott mot Bidragsbrottslagen under förra året, vilket är en minskning jämfört med 2012. Det är också ett trendbrott eftersom antalet polisanmälningar har ökat stadigt sedan Unionens a-kassa bildades 2008.

– Vi låg på samma siffror runt 2008, sedan sjönk det och har sakta stigit igen. Vi har inte gjort någon analys av siffrorna och det är lite svårt att tyda vad ökningen beror på. Är det en ökning eller har vi stabiliserat oss i ett normalläge? Rättspraxis kommer över tid och ju mer vägledning vi får desto lättare är det för oss att avgöra om det ska polisanmälas, säger Jeanette Mandl, försäkringsansvarig vid a-kassan.

Personer kan polisanmälas på grund av ett vårdslöst bidragsbrott eller ett uppsåtligt bidragsbrott. A-kassan följer noga de ärenden som polisanmäls.
– Vi upplever inte att polisanmälningarna leder till en hög lagföringsfrekvens. Gissningsvis ligger lagföringsgraden på runt 25 procent, men då handlar det om domar som ligger några år tillbaka i tiden, säger Jeanette Mandl.
 

År201320122011201020092008
Antal polisanmälningar:848970654385
Antal uteslutningar:818558534382


Källa: Unionens a-kassa


Arbetslöshetskassorna omfattas sedan 1 augusti 2007 av Bidragsbrottslagen, vilket innebär att vissa ärenden ska polisanmälas. Arbetslöshetskassorna upptäcker oftast de misstänkta bidragsbrotten i samband med kontroller av kassakort och arbetsgivarintyg, det vill säga när någon arbetat mer än vad man angivit på kassakorten. Det kan också ske när kassorna samkör data med andra myndigheter som till exempel Försäkringskassan och CSN.

Fakta

Du är skyldig att meddela a-kassan om uppgifterna du lämnat på din anmälan ändras. Om du fått ersättning som du inte har rätt till kan du bli återbetalningsskyldig. Har du utelämnat, lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter medvetet kan det bli aktuellt med polisanmälan, uteslutning ur arbetslöshetskassan eller indragen rätt till ersättning.

Källa: Unionens a-kassa

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
A-kassa

Läsarna om a-kassan: ”Skrämmande läsning”

”Skrämmande”. ”Hemskt och sorgligt”. ”Fruktansvärt”. Många har reagerat starkt på Kollegas granskning av väntetiderna hos Unionens a-kassa.
David Österberg Publicerad 7 november 2024, kl 06:02
Kollega granskar Unionens a-kassa. Kollage med de artiklar i ämnet som Kollega hittills publicerat.
Förra veckan publicerade Kollega en granskning av de långa väntetiderna hos Unionens a-kassa. Många arbetslösa tvingades vänta i månader på ersättning, vilket ledde till ekonomiska svårigheter och ångest. Kollegas läsare har reagerat kraftigt på uppgifterna i artiklarna. Här är några av reaktionerna. Kollage: Susanna Sethfors Holmquist.

Förra veckan publicerade vi vår granskning av de långa väntetiderna hos Unionens a-kassa. När situationen var som värst tvingades många arbetslösa vänta i flera månader på ersättning. Här är några av alla de reaktioner som publiceringen väckt:

 

A-kassan är ju den inkomst man har när man blivit av med jobbet. Hyra, mat mm ska ju betalas så självklart ska det inte ta mer än en månad innan a-kassan börjar betalas ut.”

 

” Helt otroligt att människor ska behöva skuldsätta sig för att överleva.”

 

” A-kassan idag skapar psykisk ohälsa & skulder.”

 

”Att skylla på ett IT-system signalerar ju bara inkompetens vid upphandling och implementation.”

 

”Jag behövde vänta tre månader innan jag fick ut min a-kassa. Som tur var hade jag besparingar som jag kunde ta ifrån men alla har ju inte det.”

 

”Tycker att det är super när media granskar och går till djupet med haveri inom egen organisation eller sfär omkring. Då kan vi uppnå förbättringar och förklaringar.”

 

”Skrämmande läsning.”

 

”Så hemskt och sorgligt att läsa om konsekvenserna. Vad bra att Kollega finns där och kan granska!”

 

”Långa handläggningstider är förödande för personer med en svag ekonomisk ställning. Dit hör bland andra många arbetssökande och många som väntar på besked om sjukersättning.”

 

”Det kan ju krascha en ekonomi för många och det är inte okej!”

 

”Så fruktansvärt att det kan få vara så här!”

 

”Tragiskt!”

 

”Känner att det skönt att jag är utanför arbetslivet. Lider med alla drabbade.”

 

”Vi har ju faktiskt betalat varje månad för en arbetslöshetsförsäkring. Det är inte bara en hand-out av snälla farbror staten.”

 

”Det som beskrivs i inlägget är totalt orimligt! Jag vet inte hur kassorna styrs men om det är så att reglerna styrs av lag och föreskrifter är det givetvis nödvändigt att tillsätta en utredning.”

 

”Fan vad ruttet.”

 

”Att som Lars, behöva vänta i sju månader borde vara straffbart på någon skala. HELT obegripligt!"