Hoppa till huvudinnehåll
Övrigt

Osunt matfokus

Vi vill äta sunt, miljöriktigt och ekonomiskt. Vem som helst vet ju att det är en omöjlig ekvation. Miljöriktigt och billigt går liksom inte ihop.
Niklas Hallstedt Publicerad
Niklas Hallstedt

All forskning bryter inte direkt ny mark. Nu har en grupp forskare kommit fram till att många konsumenter inte kommer hem med de varor de tänkt sig.

Konsumenterna vill äta bra mat, påstås det i studien beställd av Handelns utvecklingsråd. Vad nu bra mat är för något. Någon som vet? Det vet inte intervjufamiljerna i undersökningen heller. Jo, för somliga betyder det i alla fall att maten ska vara hälsosam. Fast vem vet vad som är hälsosamt? Vissa dagar blir man frisk av frukt, andra dagar ger den diabetes och övervikt.

Man vill också köpa ekologiskt. Men det är för dyrt och för krångligt. Och så vill man köpa svenskt kött. Men det är för dyrt. Och så tror man att billiga varumärken är dåliga. Ändå köper man dem. Och dessutom tror man att grönsaker är nyttiga. Problemet är att ungarna tycker att grönsaker är bajs.

Det bekräftar tre saker: vi är ekonomiska varelser. Har vi inte pengar i övermått måste vi hushålla med dem. Och vi är lata. Är det något som kräver ansträngning går det bort. Och vi är lättlurade. Det är löjligt att tro att ett högt pris borgar för god kvalitet. Det är lika löjligt att inbilla sig att grönsaker är nyttiga, det beror helt på vilka grönsaker vi talar om och hur de är odlade. Och att äta kött är både omoraliskt, ohälsosamt och ojuste mot miljön.

Så vad göra?

En vägledning kan man få av att det i studien konstateras att inköpen är mindre konfliktfyllda bland dem som vet minst om hälsa, ekologi och dylikt. De har helt enkelt en lägre ambitionsnivå.

Kontentan är väl att man bör stoppa huvudet i sanden och äta det man gillar. Det man inte känner till mår man inte heller dåligt av. Fast det var nog inte avsikten med studien. "Tid, intresse, pengar och mer kunskap", är Handelns utvecklingsråds lösning på dilemmat. Ja, har man bara tillgång till dessa fyra ting orsakar nog varken maten eller något annat problem.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Övrigt

Dubbel vinstchans för Kollegaredaktionen

Ett reportage om kaoset på Sveriges största arbetsplats, Arlanda. Och en illustration av en babblare som tar över allt talutrymme på jobbet. Både Kollega och systertidningen Chef & Karriär är nominerade till Fackförbundspressens priser.
Helena Ingvarsdotter Publicerad 6 maj 2024, kl 11:34
Till vänster markpersonal på Arlanda, till höger en illustration på en babblande man
Tidningen Kollega och Chef & Karriär är nominerade till två av Fackförbundspressens journalistpriser. Den första i kategorin bästa berättande text och den anda i kategorin bästa illustration. Foto: Staffan Claesson/Illustration: Mia Nilsson

Ett reportage om Sveriges största arbetsplats Arlanda kan vinna pris när Fackförbundspressens journalistpriser delas ut den 23 maj.

I texten av Kollegas reporter Johanna Rovira får vi följa människorna som fick utstå spott och slag i kaoset som uppstod på grund av vaccinationspass och krav på coronatester.

Det blev tumult när passagerarna invaderade flygplatsen hela dygn innan de skulle resa för att vara på säkra sidan. Texten ger en ökad förståelse för arbetsvillkoren för markpersonalen, som gjorde sitt bästa.

Läs reportaget här.

Kollegas systertidning Chef & Karrär, som går till Unionens drygt 100 000 chefsmedlemmar, är nominerad i kategorin bästa illustration. Illustratören Mia Nilsson har gjort en bild som visar hur en riktig storbabblare tar över allt talutrymme. Något många av oss kan känna igen.

Se illustrationen i sin helhet här.