Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Apoteksbranschen ny spelplan för Unionen

Med 7 000 nya medlemmar kommer Unionen bli en starkare kraft inom farmaci och hälsa. Klubben på Apoteket AB blir den sjunde största i förbundet.
Ola Rennstam Publicerad
Apotek

Vid årsskiftet går Unionen och Farmaciförbundet ihop, vilket innebär att Unionen får 7 000 nya medlemmar. Fusionen får också konsekvenser på de arbetsplatser där båda facken finns representerade. Ett exempel på det är Apoteket AB där Unionenklubben i dag har cirka 200 medlemmar medan Farmaciförbundets avdelning samlar runt 1 700. För tillfället jobbar de båda fackliga organisationerna intensivt med bildandet av en riksklubb med totalt 1 900 medlemmar, vilket gör den till en maktfaktor i form av Unionens sjunde största klubb.

- Just nu analyserar vi hur vi vill bygga upp vår klubbverksamhet, vad har vi för likheter och olikheter. Det handlar också om hur klubbstadgarna ska se ut, hur årsmöten ska hållas och hur vi ska förhålla oss till vår arbetsgivare, säger Anna Ekergren, ordförande i Unionens riksklubb.
- Vi och Farmaciförbundet har jobbat tätt tillsammans tidigare och hållit samman i förhandlingar, så det känns väldigt naturligt att gå samman till en klubb. Men för att kunna driva en bra verksamhet måste vi ha resurser. Utmaningarna vi står inför handlar bland annat om att hitta fler fackligt förtroendevalda, kunna vara med och påverka så mycket som vi vill och utbilda våra medlemmar i vilka rättigheter man har.

Gränsdragningen mellan förbunden innebär i dag att anställda på Apotekets huvudkontor och kundcenter tillhör Unionen, medan de som arbetar i butik tillhör Farmaciförbundet.
- Men medlemma har alltid själva fått bestämma vilket förbund de vill vara med i, varken vi eller de har nekat någon. Det viktigaste är att man är organiserad, säger Anna Ekergren

Sammanslagningen kan komma att leda till hårdare konkurrens om medlemmarna i branschen. Sacoförbundet Sveriges Farmaceuter har 7 000 medlemmar och organiserar akademiker som receptarier och apotekare. Tidigare har man avvisat trevare om en sammanslagning med det jämnstora Farmaciförbundet. Förbundsdirektör Kristina Niemi ser dock ingen risk att de kommer att förlora medlemmar till Unionen Farmaci och hälsa.
- Vi ser det inte som ett hot, tvärtom. Att det finns starka fackliga parter vinner alla på. Men vi och Farmaciförbundet har funnits sida vid sida på den här arenan under många år. Spontant är det synd att de inte finns kvar, men de går ju inte upp i rök utan finns in en annan typ av organisation som är en större part i många sammanhang. Det blir en förändrad spelplan, säger hon.

Ingen som Kollega talat med vill spekulera i om det nu blir dragkamp om medlemmarna på apotek och läkemedelsbolag. Men Anna Ekergren ser sammanslagningen som ett sätt för Unionen att kunna bli starkare i branschen.
- Det kommer att finnas en jättestor värvningspotential. Vi ska vara det självklara valet för alla som jobbar inom branschen farmaci och hälsa - och då ska man välja Unionen, säger hon.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Fackligt

Avtalsboom inom tech

300 nya kollektivavtal på 1,5 år. Det är resultatet av Unionens särskilda satsning mot techbranschen – och av konflikten med Klarna.
– Snöbollen är i rullning, säger Björn Larm på Unionen.
Ola Rennstam Publicerad 16 juni 2025, kl 06:01
Ljudplattformen Epidemic Sound är en av 300 företag inom tech som nyligen tecknat kollektivavtal med Unionen. Klubbstyrelsens Tobias Hurtig, Anna Ekers och Michael Pearce märker av ett ökat intresse och engagemang för fackliga frågor - både hos medlemmarna och deras arbetsgivare. Foto: Anders Warne

Historiskt har många företag inom tech haft en skeptisk inställning till svenska modellen. Kollektivavtal har betraktats som något gammeldags och förtroendevalda har lyst med sin frånvaro. Det har helt enkelt varit svårt för facken att nå framgång där. Men något har hänt – de senaste åren har det fackliga intresset väckts till liv. På Unionen menar man den uppmärksammade konflikten med Klarna 2023 blev den stora vändpunkten.

Björn Larm
Björn Larm

– Att vi höjde rösten i samband med Klarna fick väldigt stor effekt. Vi kunde se att arbetsgivare som vi jobbat med tidigare, utan att lyckats, helt plötsligt ville teckna avtal – kanske för att undvika negativ publicitet, säger Björn Larm, samordnare av kollektivavtalsteckningsfrågor på Unionen.

Parallellt med arbetsgivarnas förändrade attityd väcktes även ett större intresse hos medlemmarna inom tech att organisera sig.
– Det uppstod ett större engagemang när de, i kölvattnet efter Klarna, insåg att de också kunde få rätt till medbestämmande och förutsägbara villkor. 

Spotifys flygblad fick motsatt effekt

Redan något år tidigare hade Unionen dragit igång en riktad satsning på branscher där avtalsteckningen var låg. Men det var när techjättarna Spotify och Klarna nästan samtidigt vägrade att teckna kollektivavtal, och till och med valde att dela ut flygblad utanför kontoren om avtalets nackdelar, som det började det hända saker. Unionen varslade om konflikt och media rapporterade. Plötsligt hörde techarbetsgivare självmant av sig till Unionen för att teckna avtal och på många ställen bildade medlemmarna klubbar på eget initiativ.

Resultatet? En riktig avtalsboom. På 1,5 år har förbundet tecknat 300 nya avtal på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound. Björn Larm lyfter fram två faktorer som varit viktiga:

– Det ena är styrkan i vårt samarbete med Sveriges Ingenjörer. Men den absolut största framgångsfaktorn för att kunna teckna kollektivavtal på de här företagen har varit att det finns förtroendevalda på plats, utan dem når vi inte medlemmarna – för när kollegorna pratar då lyssnar man, konstaterar han.

Epidemic Sound välkomnade fackets krav

Ett exempel är ljudplattformen Epidemic Sound. Där valde medarbetarna att bilda klubb under en period 2023 när det var skakigt i techbranschen. Ganska snart landade man i att nästa steg var att få ett kollektivtal på plats – arbetsgivaren var ”positivt optimistiska” till initiativet enligt klubbordförande Tobias Hurtig.

Tobias Hurtig

– Vi har alltid haft bra anställningsvillkor men de byggde på ensidiga utfästelser från arbetsgivaren och det fanns en oro att förmånerna kunde dras in om företaget behövde spara pengar. Det var helt enkelt dags att få pensionslösningen inskrivet i avtalet och vi blev försäkrade om en årlig löneökning, säger han.

Trots ledningen positiva attityd tog det tid att få alla delar på plats – först i april i år trädde avtalet i kraft– efter 1,5 års förhandlingar.

Spelbolag vill teckna branschavtal

Nyligen gick företrädare för spelutvecklingsbolagen Massive och Sharkmob ut i media och berättade att man vill få till ett branschspecifikt kollektivavtal. Unionen ser spelbranschen som en naturlig fortsättning på framgången inom tech-branschen.

– Utvecklingen kommer att accelerera inom både tech och spelbranschen de närmsta åren. Snöbollen är i rullning och rullar allt snabbare, nu har medlemmarna börjat organisera sig organiskt, alltså utan att vi på Unionen behöver ta initiativ till det och även arbetsgivarorganisationerna är aktiva. Det har uppstått ett annat mindset i de här branscherna, det ses inte längre som något konstigt att organisera sig, säger Björn Larm.

Så många techföretag har tecknat avtal

Under 2024 har Unionen tecknat kollektivavtal med 244 företag inom tech, media och gaming och ytterligare 52 under 2025. Sammanlagt omfattas närmare 2 000 medarbetare på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound.