Prenumerera på Kollegas nyhetsbrev
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
- Om du har en bild av flyget som glamoröst, där kabinpersonalen flyger jorden runt och tjänar mycket pengar, då är du lurad. Det är svettigt, tungt och enformigt. Om du hinner äta får du ibland göra det stående och du kommer inte att tjäna den lön 60-åringarna på SAS har idag, ingen kommer att göra det igen med de nya tariffsystemen, säger Michael Collins, central ombudsman på Unionen.
Sedan den europeiska flygbranschen avreglerades 1992 har framgången hos de så kallade lågprisbolagen haft stor inverkan på kabinpersonalens villkor överlag. Enligt en studie från ETF, the European Transport Workers' Federation, har såväl löner som anställningstrygghet och det fackliga inflytandet sjunkit markant i branschen de senaste tjugo åren. Och det är en utveckling som inte ser ut att vända än på länge.
- Kabinpersonalen hade det som bäst under 1990-talet. De hängde ofta på cockpit, som hade ett starkt förhandlingsläge. Man ställde helt enkelt upp sina krav, fick man inte igenom dem så strejkade man, säger Michael Collins.
När fler bolag började konkurrera med varandra, började man också konkurrera med villkor. Är du anställd av ett svenskt bolag i dag har du förmodligen de vanligaste anställningsformerna, heltid, deltid eller visstid. Jobbar du för ett utländskt företag baserat i Sverige kan det annorlunda ut.
- På Ryanair är till exempel de allra flesta piloterna egenföretagare. Företaget tar alltså inget ansvar över pensioner eller försäkringar. Du tjänar bra när du flyger men har ingen säkerhet om du blir sjuk.
Många bolag anställer också mycket via bemanningsföretag, säger Michael Collins.
Ryan air är med cirka 70 miljoner passagerare per år i dag Europas största flygbolag. Som jämförelse flög SAS i fjol 28 miljoner passagerare. Lågprisbolagen står i dag för över en tredjedel av alla flygsäten på europeiska flygningar. Om utvecklingen från de senaste tjugo åren håller i sig kommer lågprisbolagen att stå för hälften av alla flygsäten år 2020.
Men vissa indikationer pekar på att de traditionella bolagen börjar ta tillbaka andelar - genom att steg för steg anpassa sina affärsmodeller efter lågprisbolagens. Även på SAS fasas de med längst anställning ut, till förmån för visstidsanställda, även om 80-90 procent av personalen fortfarande har fast anställning, enligt klubben på bolaget. När de nu nyrekryterar är det till resurspoolen, på deltid med oregelbundna arbetstider.
Generellt håller lågprisbolagen en lägre nivå på både löner och anställningstrygghet - än de traditionella bolagen, men de traditionella bolagen har på senare år börjat följa med i den utvecklingen. Flexibilitet är det som premieras på den nya flygmarknaden, varför visstidsanställningarna ökar överlag och tillsvidareanställningarna ser ut att fasas ut.
I dag är det inte ovanligt att en arbetsgrupp består av kabinpersonal med tre eller fyra olika anställningsformer - fast anställda, inhyrd personal från bemanningsföretag, säsongsarbetare och timanställda jobbar sida vid sida med samma uppgifter. Vissa bolag har infört olika lönetrappor, en högre för de redan anställda och en lägre för nyanställda, som hos Malmö Aviation.
- Man anställer inte så mycket just nu. De som anställer mest är bemanningsföretagen. Det finns gott om erfaren och duktig kabinpersonal, men de allra minsta bolagen vill ha folk utan erfarenhet. Bolagen säger att det är för att de själva ska kunna lära upp sin personal, men det är för att oerfaren personal inte vet vad de kan kräva och vad som ingår i tjänsten. De får jobba mer än de får betalt för.
Vilka är kabinpersonalens utmaningar framöver?
-Att sluta betrakta solidaritet som ett företagsfenomen. De försämrade villkor som går igenom i Sundsvall kommer att ha betydelse för anställda även i Malmö. Man ska vara solidarisk med sin bransch, inte med företaget.
Vad finns det då för karriärsmöjligheter för den som vill jobba som kabinpersonal i Sverige?
Kollega har tittat närmare på villkoren för den som söker jobb i dag hos SAS, Norwegian, Malmö Aviation, Sverigeflyg och charterflygbolagen TUIFly Nordic och Thomas Cook.
Erbjuder utbildning:
Ja. Fem-sex veckors utbildning, obetald men också utan kostnad.
Garanterar jobb efter avslutad utbildning: Ja, efter fullgjord utbildning garanteras anställning.
Anställningstyp för nyanställda:
Visstidsanställning och tillsvidareanställning i Sverige. Bemanning i Finland.
Karriärsmöjligheter inom bolaget: Ingen uppgift.
Lönespann: 14 512 - 15 706 kr/månaden plus 3000 kr/månaden i garantiprovision.
Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.
Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.
Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll.
Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.
Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.
Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.
Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.