Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Tillfällig chef? Så fixar du det!

Klämd mellan ledningen och medarbetarna. Att vara tillförordnad chef är en knepig position. Men jobbet innebär också möjligheter och utveckling.
Publicerad 23 mars 2017, kl 10:17
Illustration: Annika Huett
Fallrisken för den tillförordnade chefen är stor, men går med rätt strategi att minimera. Illustration: Annika Huett

En hopplös position med stort ansvar men ingen makt. Eller en spännande chans att prova en ny roll och att uträtta något viktigt?

Att acceptera ett tillförordnade och bli temporär chef kan innebära såväl stora möjligheter som höga risker.

I synnerhet är det ofta en knepig balansgång om du blir befordrad på din nuvarande arbetsplats och därmed blir chef över dina arbetskamrater. Plötsligt kan du bli den som ska ta itu med problem som ni tidigare pratat om i fikarummet. Ibland kan det också leda till att de forna kollegerna betraktar dig som en svikare och inte ger dig det stöd du behöver.

I värsta fall kan en tf chef bli en blek figur som är bakbunden av oklara direktiv från högsta ledningen och som samtidigt möts av krav från frustrerade medarbetare. Som att balansera på en knivsegg.

Ofta kan tillsättandet av en tf chef vara en nödlösning i väntan på något bättre, en tandlös galjonsfigur som kanske dessutom får i uppdrag att verkställa tuffa och impopulära beslut.

Men att bli tf chef måste inte enbart innebära ett kvalificerat självplågeri.

– Nej, det finns självklart även fördelar. Uppdraget är ofta tidsbegränsat, vilket kan ge kraft och energi att driva ett projekt mot en tydlig deadline. Dessutom har du möjlighet att prova en ny yrkesroll och kan se om du gillar den innan du eventuellt accepterar ett mer fast chefsjobb, säger Victoria Carlbaum, ledarskapsutvecklare på Hallberg & Carlbaum ledarskap.

Hon menar att de allra största fördelarna är att ett tillfälligt chefskap är en chans att påverka och förändra. Dessutom innebär det alltid en möjlighet till personlig utveckling.

– Allt ledarskap handlar i grund och botten om att skapa relationer och att lära känna sina egna styrkor och svagheter. Det är till och med en skyldighet för en chef att reflektera och göra en självrannsakan, vilket i sin tur är lärorikt och utvecklande.

För att lyckas i den ofta knepiga positionen som tf chef framhåller Victoria Carlbaum att det är viktigt att avgränsa uppdraget ordentligt. Ett sätt är att tänka som en projektledare och göra en tydlig avgränsning av vad som är realistiskt att uppnå och vad du förväntas leverera.

– Annars är det risk att du tar dig vatten över huvudet och i värsta fall drunknar i diffusa krav och uppgifter, säger Victoria Carlbaum. 
 

6 BRA SÄTT ATT UNDVIKA OBEHAG

Släpp taget om det du inte kan påverka. Det kan vara frustrerande att se utvecklingsmöjligheter som du inte har tid eller mandat att ta itu med. Försök att acceptera vad du kan påverka och när du ska släppa taget.

Förvärva mandat. Det är naturligtvis viktigt att ledning och högre chefer ger dig beslutsrätt. Men kanske ännu mer väsentligt är att du skaffar dig mandat underifrån.

Bygg relationer. Fundera på hur du ska knyta an och bygga relationer till medarbetarna. Gör inte misstaget att tänka att det inte spelar någon roll eftersom ditt uppdrag ändå är tidsbegränsat.

Träd fram. Våga visa vad du går för och ta plats. Det är lätt att bli alltför defensiv, men samtidigt är det naturligtvis viktigt att visa ödmjukhet. Låt inte dina medarbetare bli ledarlösa.

Kolla av. Gör regelbundna avstämningar. Be att få återkoppling både från chefer och från medarbetare. Hur är stämningen? Vad är bra? Dåligt? Fråga så att du verkligen förstår, säg till exempel: ”Uppfattade jag rätt när …?”. Glöm inte att själv ge feedback.

Lova inte mer än du kan hålla. Var inte övermodig och tro att du kan uträtta storverk på kort tid. Då riskerar du att underminera ditt förtroende och inte minst att köra slut på dig själv.

Fler av Victoria Carlbaums tips i faktarutan.

 

Gertrud Dahlberg

Victoria Carlbaums tips

INNAN DU TACKAR JA

  • Vad är uppdraget? Be att få en extremt tydlig uppdragsbeskrivning.
  • Exakt vad förväntas du leverera?
  • Vem har det yttersta ansvaret? Är det du eller någon annan?
  • Till vem ska du rapportera?
  • Vem vänder du dig till när du behöver stöd?
  • Vilka är tidsramarna?
  • Hur ser nuläget ut? Finns det konflikter? Vilket stöd och/eller motstånd finns?
  • Att bli en bra chef handlar om träning. Är du beredd att träna och är du villig att lära?

TÄNK SÅ HÄR VID EN OMORGANISATION

Det är vanligt att en tillförordnad chef tillsätts när ett företag ska genomgå stora och kanske jobbiga förändringar.

  • Se till att avgränsa uppdraget in i minsta detalj. Se det som att du går in i en projektledarroll och ta reda på exakt vad som är början, slutet och målet med projektet.
  • Utgå alltid från nuläget. Hur ser det ut? Hur ser andra på saken? Ju rörigare läget är, desto viktigare är kraven på tydlighet.
  • Känns framtiden oviss? Tänk som en kapten i dimman! Även om du bara har en sikt på några meter så kan du åtminstone navigera framåt den lilla sträckan.

TRE BRA SAKER MED ATT VARA TILLFÖRORDNAD

  • Du har stora möjligheter att genomföra projekt, även om de ofta är tidsbegränsade.
  • Det är en strålande chans för dig att få reda på om du gillar såväl uppdraget som företaget eller organisationen.
  • Du kommer garanterat att utvecklas personligen. Allt ledarskap handlar om att bygga relationer och inte minst om att lära känna sig själv – få koll på sina svagheter och styrkor samt att förstå hur man kan växa som människa.

NÄR DU BLIR CHEF ÖVER TIDIGARE KOLLEGOR

  • I bästa fall är du redan en informell ledare. Det är ett önskeläge, för då har du redan respekt från alla parter.
  • Acceptera att du kommer att befinna dig i ett annat läge. Du är nu arbetsgivarens representant. Samtidigt är du ett språkrör för dina tidigare arbetskamrater gentemot de högre cheferna.
  • I värsta fall kan gruppen se dig som en svikare, vissa kanske är avundsjuka på din befordran.
  • Relationer kommer att förändras. Nu ska du lönesätta och stötta medarbetarna att komma ur sina komfortzoner. Det kan kännas ensamt med distansen som uppstår.
  • Hitta nya bundsförvanter. Sök dig till nätverk med människor som har samma position.
  • Fråga medarbetarna vad som fungerar bra och dåligt.
Ledarskap

7 vägar till hjärnsmart ledarskap

Strukturerade arbetsdagar, pauser och ett psykologiskt tryggt arbetsklimat. Här är sju sätt att skapa en effektiv arbetsplats där medarbetarnas hjärnor trivs.
Publicerad 3 maj 2024, kl 06:04
Hjärnsmart. En kvinna håller upp en skylt med en tecknad hjärna på. Glad.
Med en hjärnsmart arbetsmiljö skapas förutsättningar för större kreativitet och mer välmående medarbetare. Foto: Colourbox.

Värna psykologisk trygghet i gruppen

Vi jobbar som bäst när vi känner oss trygga och sedda, i ett accepterande arbetsklimat. Ett sätt att uppnå det är att mjuka upp hur ni kommunicerar och ställer frågor. Som chef kan du börja veckomötet med en runda där alla får berätta om sina uppgifter i stället för att fråga om det är någon som behöver hjälp. Det visar att du förutsätter att alla ibland behöver ett bollplank.
 

Minska bruset

Ljudbrus och visuellt brus stör vår koncentration. Det kan vara kollegor som pratar om helgen eller någon som rör sig vid skrivbordet mittemot. Skapa arbetszoner anpassade för olika arbetsklimat, där medarbetarna kan välja mellan att jobba ostört eller i miljöer där man kan prata i grupp. Investera i särskilda bås för telefonsamtal och i headset av god kvalitet om avskildhet inte är möjlig på kontoret.
 

Utnyttja solljuset

Hjärnan är oftast som mest fokuserad på morgonen och förmiddagen. Börja dagen med uppgifterna som kräver mest fokus. Spara rutinmöten och mejlkorgen till eftermiddagen. Solljus gör oss produktiva så sitt gärna nära ett fönster och jobba. Uppmuntra medarbetarna att gå ut en sväng under lunchen.
 

Dela upp dagen efter uppgifter

Småjobbar du konstant utan att bli riktigt färdig? Hjälp hjärnan genom att gruppera uppgifter som kräver liknande fokus i olika sjok. Dela upp dagen i två timmar med mejlande och mötesbokning, två timmar fokuserat idéarbete och två timmar administrativt jobb. Eller använd pomodorometoden med fokuserat arbete i 25 minuter följt av 5 minuters paus. Till större projekt: avsätt hela dagar till en sak, ge dig och medarbetarna tid att kläcka de bästa idéerna och hinna tänka färdigt.
 

Skapa stunder utan pling

Mobilen och mejlaviseringar är stora fokustjuvar. Våra hjärnor älskar notiser, de ger oss dopaminkickar som gör det svårt att avstå frestelsen att kolla vad som plingade. Sätt gemensamma och tydliga riktlinjer för när och hur ni ska använda mobiler eller mejl på jobbet. Testa att ha några bestämda timmar där ni kollektivt loggar ut från mejlen och lägger undan telefonen för att lägga allt fokus på de mest koncentrationskrävande uppgifterna. Som chef är det viktigt att vara drivande och stöttande i detta – det kan vara svårt som medarbetare att själv bestämma om och när man ska låta mejlen vara.
 

Var ett föredöme

Det är viktigt att visa att även du som chef kan stressa ned och ta paus. Skapa en trygg social miljö genom att prata med dina kollegor och visa att du är intresserad av att lära känna dem. Boka in föreläsare som visar hur man stressar ned med hjälp av andning eller meditation.
 

Ta hjärnpauser med bra kvalitet

Hjärnan mår inte bra av att vara påslagen åtta timmar i sträck. Det gör oss mindre kreativa och fokuserade och ger sämre sorterings- och prioriteringsförmåga. Då och då behövs en hjärnpaus – utan stimuli för hjärnan. Det kan räcka med att bara sitta och glo i tomma intet en stund för att hjärnan ska få vila, eller att ta med kaffekoppen till ett fönster och titta ut. Flera regelbundna hjärnpauser kan läggas in under dagen. Det kan låta ineffektivt, men det är precis tvärtom!

Källa: Gabriella Ringvall, förändringsledare, arbetsplatsstrateg och föreläsare.

Text: Vera Viksten.