Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Kvinnliga chefer nöjdare med livet

Stressymptom som depression, sömnsvårigheter och utmattning är vanligare bland kvinnliga chefer än manliga, och mer vanligt i offentlig sektor än i privat. Samtidigt är kvinnliga chefer nöjdare med livet generellt. Det visar en studie från Stressforskningsinstitutet.
Gabriella Westberg Publicerad
Colourbox
Kvinnliga chefer tenderar ha det tuffare på jobbet men är ändå lyckligare med den allmänna livssituationen. Colourbox

Det är krävande att vara chef. Många upplever hög press och bristande stöd från både högre chefer och medarbetare. Tuffast verkar det vara för kvinnliga chefer i offentlig sektor, samtidigt som just kvinnliga chefer verkar trivas bättre med sin generella livssituation.

Det är en ny studie från Stressforskningsinstitutet som visar att kvinnliga chefer är mer nöjda med livet generellt, än sina manliga kollegor. Samtidigt uppger de kvinnliga chefer som ingått i studien att jobbet ofta inverkar negativt på privatlivet - medan manliga chefer tvärt om uppger att privatlivet inverkar negativt på jobbet.

Det är forskaren Anna Nyberg, som studerar chefers hälsa vid Stressforskningsinstitutet, som har tittat närmare på skillnader i psykosociala faktorer i arbetslivet mellan manliga och kvinnliga chefer samt mellan chefer i privat och offentlig sektor. Hon har utgått från data i  långtidsundersökningen SLOSH, Swedish Longitudinal Occupational Survey of Health, där 602 kvinnliga 906 manliga chefer deltagit.

Symptom som depression, sömnsvårigheter och utmattning är betydligt vanligare bland kvinnliga chefer än manliga, visar studien. Det bör dock tolkas utifrån det faktum att den största andelen kvinnliga chefer finns inom offentlig sektor, menar Anna Nyberg, som konstaterar att chefsuppdragen i offentlig sektor tenderar vara mer komplexa än i privat sektor, med fler medarbetare men knappare resurser, högre krav men lägre löner.

I den privata sektorn tycks den psykosociala pressen och den organisatoriska rättvisan för chefer generellt vara bättre, enligt Anna Nyberg.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Här fixar kollegan jobbstarten

Vattenfall Eldistribution ska växa från 1 200 till 1 800 anställda på två år. För att avlasta chefer har anställda utbildats för att sköta delar av onboardingen.
Ola Rennstam Publicerad 19 november 2024, kl 13:01
Vattenfall Eldistribution expanderar snabbt och rekryterade 100 nya medarbetare i september 2023. Genom att utbilda anställda till att hålla i introduktionsdagarna, avlastas cheferna och nya medarbetare får en engagerande start i företaget. Foto: Colourbox/Jessica Gow/TT.

På Vattenfall Eldistribution minns alla september 2023. Bolaget, som något år tidigare hade drygt tusen anställda, tog då emot hundra nya medarbetare på en gång.

– Vi tar emot nya grupper varje månad, men det där är fortfarande vårt rekord, säger Gustav Sundvall.

Som chef för lärande och utveckling var han med om att ta fram en ny modell för introduktion av medarbetare, för att klara rekryteringstakten.

Ett sådant blev att utbilda frivilliga medarbetare till att hålla i det som bolaget kallar för introduktionsdagar – tre dagar där nyanställda framför allt får det mesta av den bolagsövergripande information som de behöver.

– Det gäller bara tre dagar av en sex månader lång introduktionsperiod. Men det avlastar cheferna som kan fokusera mer på att få in de nya medarbetarna i deras roller ute på avdelningarna, förklarar Gustav Sundvall.

Medarbetarna sköter onboardingen

De introduktionsutbildade medarbetarna kommer in i bilden redan andra dagen av de nyanställdas första arbetsvecka.

– På tisdagen fokuserar de på grundläggande fakta om bolaget, energisystem och säkerhet. På torsdagen ses de igen och har workshop om värdegrund och spelar bolagets scenariospel. Sedan håller de i en tredje dag på distans efter en månad, säger Gustav Sundvall.

För flera av de utbildade medarbetarna har introduktionsuppgiften, som de ägnar sig åt ett par dagar per månad, blivit en injektion, berättar han.

– Det göder deras engagemang för arbetsplatsen otroligt mycket. De får stöttning från oss men äger till stor del utförandet själva.

Enligt Gustav Sundvall stärks företagskulturen av att nya och erfarna medarbetare möts så tidigt. I interna enkäter har 94 procent av de nyanställda sagt sig vara nöjda med sitt första halvår på företaget. De medarbetarledda introduktionsdagarna har fått extra goda betyg.

– Där är nöjdheten faktiskt 100 procent.

Text: John Palm 

Vad tycker du om den nya Vattenfalls modell för onboarding?

Jane Tollqvist, avdelningschef tillstånd och rättigheter.

– Min avdelning har växt från 20 till 60 anställda på några år så det har varit mycket fokus på introduktion. De gemensamma dagarna som de anställda håller i är en väldigt viktig del. Sedan jobbar vi med fadderskap, från första dagen tills att den nya medarbetaren är helt självgående. Fokus är också på att alla ska hjälpa till att ta emot de nya på ett trevligt sätt.

 

 

Johan Tezelson, avdelningschef nätanslutningar.
 

– Introduktionen på bolagsnivå som medarbetare håller i har fungerat väldigt bra för mig, den skapar en tydlighet för oss chefer. Det bästa är att det blir socialt och interaktivt, medarbetarna får träffa varandra och kan börja bygga kontakter och prata om både praktiska saker och om kulturen på arbetsplatsen. Jag har inte sett detta på andra företag, men det fungerar riktigt bra.

 

 

Emma Löfgren, avdelningschef operativ teknik.
 

– Om vi inte hade det systemet skulle mina gruppchefer haft en orimlig arbetsbörda när vi rekryterar så mycket. Uppgifterna i samband med introduktioner behöver helt enkelt spridas ut. Sedan är det ofta erfarna medarbetare som är med och introducerar. För dem är det givande att få vara med och förmedla den kunskap och erfarenhet som de har.