Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Fördomar om chefer och ingenjörer

Vad gör en ingenjör? Jo, jobbar övertid och renoverar hemma själv. Chefer däremot spelar golf medan IT-konsulter lever ensamma med en katt som enda sällskap. Det är i alla fall de bilderna som framkommit när folk fått ventilera sina yrkesfördomar i en ny enkätundersökning.
Johanna Rovira Publicerad
Damian Dovarganes/TT
Var tredje tror att IT-konsulter är enslingar som bor med sin katt eller hund, visar en undersökning. Damian Dovarganes/TT

I gemene mans ögon är en ingenjör en arbetsmyra som jobbar övertid. Drygt åttahundra av de tusen personer som fått lufta sina fördomar skriver under på den bilden av en ingenjör. Sju av tio anser att ingenjören dessutom är en händig typ som själv renoverar hemma. 59 proecen har uppfattningen att ingenjören har valt sitt jobb enbart utifrån hög lön.

Lite drygt hälften av deltagarna i undersökningen föreställer sig att ingenjörer är rädda för att åldras och nästan lika många tror sig veta att ingenjören pratar mer än han eller hon lyssnar.  Fler tror dock att cheferna är mer rädda för ålderdomen än vad ingenjörerna är – 68 procent har svarat att cheferna lider av åldersnoja.

Drygt nio av tio har klart för sig att chefer jobbar övertid och 86 procent vet att chefen i allmänhet är mer såld på att prata själv än att lyssna på andra.

Sju av tio anser att en person med chefsposition valt sitt jobb enbart för den höga lönens skull och lika många anser att chefen är en modemedveten typ som kostar på sig de trendigaste kläderna.

Rekryteringsfirman Experis som ligger bakom undersökningen vill synliggöra olika typer av fördomar vi bär på och har därför låtit folk svara på frågor om fem yrkesgruppar – förutom ingenjörer och chefer även it-konsulter, ekonomer och säljare.

Hittills har man dock bara redovisat hur vi ser på de förstnämnda– men tidigare i år gjorde man en liknande undersökning som visade att en tredjedel av deltagarna tror att IT-konsulter är enslingar som bor ihop med sin hund eller en katt.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: Anställd vägrar acceptera ny roll

Hur ska man agera som chef om en medarbetare om en medarbetare sätter sig på tvären och vägrar att acceptera ny roll? Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 16 december 2025, kl 13:01
Medarbetare ser skeptisk ut när chef ger nya arbetsuppgifter.
Hur kommer man vidare om en anställd inte vill acceptera arbetsuppgifter som innebär lägre status än de tidigare? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.

Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
 

SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.

Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.

STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.

STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.

STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 67.

KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.