Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Delegera mera - på rätt sätt

Om du är chef och nästan sliter ihjäl dig på jobbet kan det vara dags att börja delegera. Det betyder inte att du ska beordra dina medarbetare att hämta kaffe eller utföra allt du själv tycker är tråkigt. För ett lyckat delegerande krävs långsiktigt arbete där du låter alla medarbetare växa och ta eget ansvar. På så vis blir ni alla vinnare.
Anita Täpp Publicerad
Pressmaster/Colourbox.com
För att överleva som chef är det viktigt att delegera arbetsuppgifter. Gör du det på rätt sätt kan de dessutom få medarbetarna att växa. Pressmaster/Colourbox.com

Delegering får aldrig handla om att du som chef bara ska bli av med tråkiga saker på din ”att-göra-lista” eller att du endast lämnar över uppgifter till medarbetarna när du sitter i en pressad situation. Det menar ledarskapsexperten Malin Trossing.

– Ska det bli bra måste du se delegerandet som en investering på längre sikt där det först gäller att lära känna och träna upp folk i din omgivning så att ett antal medarbeta kan avlasta dig när det behövs.

– Chefen måste inse att arbetsgruppen är kärnan i verksamheten och att det därför är bra att medarbetarna klarar så mycket som möjligt själva. Att delegera är ett jättebra tillfälle för dem som vill ha nya utmaningar, växa och pröva nya uppgifter utan att byta tjänst. Vilket är bra både för gruppen och för en själv som chef.

För att få med sig medarbetarna på tåget gäller att de själva ser det som värdefull kompetensutveckling där de får stöd av en peppande, utvecklande och tålmodig chef som inte heller kräver att allt genast blir perfekt.

– Vilken attityd du har som chef är alltid viktigt. Att du har förstått att ditt enda existensberättigande är medarbetarna och att din uppgift är att se till att de mår bra och kan göra ett bra jobb. Lyckas du med det och att delegera på rätt sätt får du mindre att göra och kan i stället ta på dig fler och andra arbetsuppgifter av din egen chef, säger Malin Trossing.

För att få till ett lyckat delegrande gäller också att presentera det på ett bra sätt för arbetsgruppen.

– Förklara att tanken är att ni ska jobba på ett smartare sätt, där alla hjälps åt samtidigt som alla kan bli mer självständiga. Att ni ska växa som grupp. Då blir det viktigt även för medarbetarna.

Om du som chef har stort kontrollbehov och inte kan låta bli att pilla i detaljer är det ingen mening med att delegera, menar Malin Trossing.

– Ofta handlar det om att du själv är så stressad att du inte vågar låta dina medarbetare pröva att göra på ett annat sätt än du själv är van vid. Din första uppgift är då att lära dig säga nej till för många arbetsuppgifter från din egen chef. Sedan kan du bli en lugnare chef som vågar låta medarbetarna pröva att lösa uppgifter på sitt eget sätt med målet att ta mer eget ansvar. Vilket alla tjänar på, säger Malin Trossing.

 

Så kommer du igång med delegerandet

Om du inte har börjat delegera därför att du inte vet hur du ska göra? Här är en lista som kan ge hjälp på traven. Ett tips är att sedan gå igenom den regelbundet samtidigt som du frågar dig vad bara du själv kan göra och hur du kan delegerar resten. Sannolikt hittar du då allt mer som kan delegeras.

Små uppgifter:
Att boka hotell och flygresor eller anmäla dig till en konferens och lägga in det i din kalender tar normalt inte så lång tid. Men det kan ändå göra att du tappar fokus på dina övriga arbetsuppgifter. Kanske är en medarbetare villig att ta hand om den här sortens uppgifter när du hamnar i ett pressat läge framöver?

Tråkiga uppgifter: 
I ditt jobb ingår säkert också arbetsuppgifter som är mindre roliga, då du känner att du inte får använda din tid på bästa sätt. Kanske avskyr du exempelvis att göra kalkylark på datorn? Tänk då på att det kan finnas Excelfrälsta medarbetare.

Tidskrävande uppgifter:
Även om det handlar om en uppgift som du själv måste ta ansvar för är det inte säkert att du behöver göra hela jobbet själv. Kanske kan en medarbetare göra den första och största delen av researchen innan du sedan godkänner och slutför den, eller ger instruktioner för nästa steg?

Läraktiga uppgifter: 
Även uppgifter som till en början kan verka komplicerade att delegera, eftersom de ändå ska innehålla fakta som du själv måste bistå med, kan ofta delegeras om du bidrar med kvalitetssäkring och ett slutligt godkännande. Det kan exemelvis handla om underlaget till den uppdatering som hela arbetsgruppen får på kontorets månadsmöte. 

Uppgifter du själv är dålig på:
Om varken du eller dina medarbetare är särskilt bra på en uppgift kan det vara bättre att delegera den till en extern expert. Ska du exempevis hålla ett anförande utanför din egen organisation kan en professionell designer hjälpa dig att göra en visuellt snygg PowerPoint-presentation.

Oväntade akuta uppgifter:
Ibland händer något oväntat som gör dig ännu mer stressad inför en deadline på jobbet. Kanske har du glömt din laptop på ett flygplan och måste därför ringa till flygplatsen för att kontrollera om laptopen har hittats? Då är det bra om du redan har gjort upp med en medarbetare om att denne kan avlasta dig i en liknande situation.

Tipsen i listan är hämtade från Harvard Business Review.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Petra Brylander: Hot, medalj och makt bakom ridån

Petra Brylander har upplevt drama både på jobbet och i privatlivet. Tagit emot medalj av kungen och hot från allmänheten. Möt skådespelaren som blev den första kvinnliga teaterchefen i både Malmö och Uppsala.
Publicerad 9 december 2025, kl 06:01
Symbolisk bild av teatermiljö: teaterchef Petra Brylander  i mönstrad klänning och randig kavaj står vid en spiraltrappa bredvid en grön ridå med skylten 'Föreställning pågår – ej passage', vilket illustrerar arbetet bakom kulisserna
Det händer fortfarande att Petra Brylander ställer sig på scen i en pjäs, men i huvudsak verkar hon utan att synas. Foto: Nicke Messo.

Artikeln i korthet:

• Banbrytande ledare: Petra Brylander blev den första kvinnliga teaterchefen i både Malmö och Uppsala, efter en karriär som skådespelare och ett gediget ledarskapsprogram.

• Drivkraft och värderingar: Hon växte upp i Tornedalen, präglad av jantelag och klassperspektiv, vilket format hennes engagemang för jämlikhet och berättelser om den lilla människan.

• Utmaningar och framgångar: Brylander har hanterat konflikter, hot och mediestormar kring konstnärlig frihet, men också belönats med medalj av kungen för sina insatser som teaterchef.

Den här sammanfattningen är gjord med hjälp av AI-verktyg och har granskats av Kollegas webbredaktör. Kollegas AI-policy hittar du här.

Scenen är ett chefsrum med högt i tak i Hippodromen, en historisk byggnad från 1899 i centrala Malmö som varit både cirkus, teater och frikyrka. Sedan 2008 hyser den Malmö stadsteater.

I huvudrollen: Petra Brylander, skådespelare och teaterchef.

Hon sätter sig till rätta vid sitt stora mötesbord. Föreställningen kan börja.

– Jag är från Norrbotten och växte upp i Gällivare och Luleå. Mina föräldrar var från Tornedalen och pratade tornedalsfinska, så jag tillhör en av Sveriges nationella minoriteter. Jag var ett väldigt kreativt barn och hade mycket energi. Spelade i orkester, dansade, idrottade och läste mycket böcker.

När hon var tolv ställde hon sig på en teaterscen för första gången. Det var i en amatörteateruppsättning om gruvstrejken i Malmberget 1936.

– I teatern förenades allt det jag hade inom mig. Rörelse, musik, litteratur och lusten att gestalta. Jag blev totalt förälskad.

Två år tidigare hade hennes pappa gått bort.

– Det gjorde att jag blev vuxen tidigt. Mamma blev ensam med oss tre barn och jag var äldst. Jag fick hjälpa henne mycket, min minsta bror var bara ett halvår. När jag senare började på Teaterhögskolan sa en lärare: ”du är bara 21 år, men du har en gammal persons själ”.

Mamma sa: teater är inte för oss här uppifrån

Petra Brylanders mamma var skeptisk till skådespeleriet. Mamman var barnmorska och sjuksköterska.

– Mamma sa att ”teater är inte för oss här uppifrån, det är för dem som bor i södra Sverige”. Hon var rädd att jag skulle misslyckas och bli ledsen. Jag växte upp med en ganska stark jantelag, att inte tro att jag är något, att inte sticka ut. Men det peppade mig bara. Jag kände att det är klart att jag ska få vara med. Jag kan ju bidra med något, jag har ett annat perspektiv.

Hon slukade litteratur och dramatik och hennes samhällsengagemang växte sig allt starkare.

– Jag drivs av ett klassperspektiv – att alla är lika mycket värda och alla ska ha en möjlighet. Att det finns historier som inte är berättade om hur den lilla människan har det.

Petra Brylander utbildade sig till skådespelare på Teaterhögskolan i Malmö 1992–1995. Därefter jobbade hon på Norrbottensteatern, Helsingborgs stadsteater och Malmö stadsteater.

32 år gammal blev hon uppmanad av den dåvarande chefen att söka chefsjobbet på Norrbottensteatern.

– Jag hade ingen chefsutbildning, men var från länet och hade ett stort engagemang. Tack och lov fick jag inte jobbet, jag var inte alls redo.

Petra Brylander, Vd och koncernchef Malmö stadsteater, sitter vid en bärbar dator med en mobiltelefon i handen.
Petra Brylander jämför teatern med ett fotbollslag på elitnivå.
– Vi måste ha de bästa förutsättningarna för att kunna prestera på topp. Teater är ett kollektivt arbete. Visst kan man ha solospelare, men hela laget måste fungera, säger hon.
Foto: Nicke Messo.

Men erfarenheten gav mersmak. När Teaterförbundet och Svensk Scenkonst tillsammans anordnade ett ledarskapsprogram för kvinnor var Petra Brylander en av de tolv som antogs.

– Vi fick en gedigen utbildning och fick lära oss allt om att vara vd och hur offentlig förvaltning fungerar.

År 2007 blev hon chef för Malmö stadsteater tillsammans med Jesper Larsson, operaproducent vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn. De delade på chefsskapet.

– Vi kompletterade varandra och blev en stark ledarduo. Vi hade lika lön på kronan, delade kontor och i vårt avtal stod det att man inte kunde sparka den ena och behålla den andra.

Petra Brylander blev historisk, som den första kvinnliga chef teatern haft sedan starten 1944.

År 2016 blev hon uppringd av en rekryterare som undrade om hon var intresserad av chefsjobbet på Uppsala stadsteater.

– Jag var tveksam först eftersom jag trivdes bra i Malmö. Men han tyckte att jag skulle ”pröva mina vingar och testa något där jag inte är trygg och förankrad”.

Den repliken fick avsedd effekt. Petra Brylander sade ja och blev Uppsala stadsteaters första kvinnliga chef sedan starten 1951.

– Uppsala var annorlunda på flera sätt. En mindre stad än Malmö, men med en större teater med mer personal. Det var utvecklande år och vi startade bland annat sommarteater i ett cirkustält i Gottsunda.

Jag försöker lyssna mer än prata och är inte rädd för att be om ursäkt

År 2024 fick hon frågan om hon var intresserad av att återvända till Malmö stadsteater. Hon lämnade Uppsala ett år innan hennes förordnande gick ut. Uppsala skulle dock komma att höra av sig igen – men på ett chockartat sätt. Mer om det senare.

Men vad pågår egentligen bakom kulisserna på en teater? Hur är det att leda egocentriska skådespelare?

– Det har säkert funnits stora skådespelaregon som fått styra och ställa. Men så är det inte längre. Unga moderna människor förstår ingenting av det där.

Hon jämför teatern med ett fotbollslag på elitnivå.

– Vi måste ha de bästa förutsättningarna för att kunna prestera på topp. Teater är ett kollektivt arbete. Visst kan man ha solospelare, men hela laget måste fungera.

Apropå ömma tår och konflikter:

– Jag tror att det handlar mer om frustration än konflikter och att den beror på att ambitionerna är höga och att vi går mot premiär. Vi ska leverera på ett utsatt klockslag. Då måste man förstå att behovet av rätt förberedelser är avgörande för att kunna prestera. ”Jag behöver det här, annars kan jag inte repetera den här scenen.” Ett sådant behov handlar inte om ego, utan om viljan att göra ett bra jobb.

Petra Brylanders mål är att vara en sådan chef som hon själv skulle vilja ha.

– Min dörr är alltid öppen och mina medarbetare kan berätta om något inte funkar. Jag försöker lyssna mer än prata och är inte rädd för att be om ursäkt. Jag är den som lämnar skeppet sist och finns här i både sol och regn.

Just de egenskaperna kan behövas när det har blåst upp till storm. I Uppsala fick hon och teatern ta emot hot och bajspåsar efter att det blivit känt att en av skådespelarna som spelade i Stig Dagermans Tysk höst var kommunist och hade hållit ett tal på en svensk-rysk förening.

– Folk blandade samman det privata med det professionella. Han som individ får ha vilka åsikter han vill. Det hade ju ingenting med produktionen han medverkade i att göra. Vi spelade Stig Dagermans text.

Ett annat exempel är när en Sverigedemokrat i Malmö ville stoppa pjäsen Jag är Ahed för att han hävdade att den kunde spä på antisemitismen i staden. Petra Brylander menade att den inte är antisemitisk utan ger ett barns perspektiv på en konflikt.

– Det gjorde mig såklart upprörd att han ville stoppa pjäsen. Konstnärlig frihet och armlängds avstånd betyder något, det är inte bara ord. Vi får inte bli rädda för att spela vad vi vill på våra scener.

Petra Brylander, sitter på en stol på en liten teaterscen.
Petra Brylander har nytta av skådespelandet i rollen som ledare.
– Jag har en bra röst och kan prata inför folksamlingar. Jag kan lägga upp en fungerande dramaturgi för personal- och styrelsemöten, säger hon.
Foto: Nicke Messo.

En tredje tuff period inträffade när det i början av 2025, många månader efter att Petra Brylander hade slutat vid Uppsala stadsteater, upptäcktes ett underskott i bokföringen som sades vara 37 miljoner.

– Det var fruktansvärt att bli uthängd utan förvarning. Det var nio månader sedan jag lämnade och jag hade ingen möjlighet att försvara mig. Men nu har revisorerna konstaterat att det som hände, det hände efter att jag hade slutat.

En desto trevligare överraskning väntade när hon en dag förra året öppnade ett brev från Kungliga Hovstaterna. Hon skulle tilldelas en medalj av kungen. För förtjänstfulla insatser som teaterchef.

Hon har nytta av skådespelandet i rollen som ledare.

– Jag har en bra röst och kan prata inför folksamlingar. Jag kan lägga upp en fungerande dramaturgi för personal- och styrelsemöten.

Trots det var chefsrollen svår i början.

– Jag var inte van vid att framträda som mig själv. Jag har alltid haft en roll och blev nervös när jag bara skulle vara Petra. Jag har fått öva på att våga vara den jag är.

Så reser hon sig upp. Nästa möte för dagen väntar.

The show must go on.

Petra Brylander har ett teaterhus att sköta.

Text: Nicklas Nordström

PETRA BRYLANDER

GÖR: Vd och koncernchef Malmö stadsteater.

ÅLDER: 54.

FAMILJ: Man och två barn, en son på 26 och en dotter på 22.

BOR: Bostadsrätt i Malmö.

LÄSER: Ja. Mycket pjäser.

MERITER: Första kvinnliga teaterchefen för Malmö stadsteater. Första kvinnliga chefen för Uppsala stadsteater. Har fått medalj av både kungen och Uppsala kommun.