Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Chefer har dålig koll på psykisk ohälsa

Psykisk ohälsa? Nej, tack! Det skulle kunna stå i många rekryteringsannonser – var fjärde chef vill nämligen inte anställa personer med erfarenhet av psykisk ohälsa, visar en undersökning från kampanjen Hjärnkoll.
Niklas Hallstedt Publicerad

Mellan 30 och 50 procent av oss kommer någon gång i livet att drabbas av psykisk ohälsa. Men det är chefer på svenska företag och myndigheter ovetande om.  De flesta av dem tror att psykisk ohälsa är betydligt mer ovanligt än det verkligen är. En majoritet av cheferna tror att färre än 10 procent av de anställda kommer att utveckla psykisk ohälsa under yrkeslivet.

- Det är en väldigt kraftig underskattning, i dag är psykisk ohälsa den största orsaken till sjukskrivningar, konstaterar Rickard Bracken som är projektledare på Hjärnkoll.

Drygt var fjärde av de tillfrågade cheferna är inte heller beredda att anställa människor med erfarenhet av psykisk ohälsa. Nästan lika många tror inte heller att människor med psykiska problem vill ha ett arbete.

- Det är viktigt att cheferna förstår hur vanligt det är med psykisk ohälsa och att arbeta förebyggande. De spelar en nyckelroll både för att man ska kunna få arbete och stanna kvar i det.  Det gäller att arbeta med insatser som minimerar risken att anställda blir sjukskrivna.

För arbetsgivaren kan det exempelvis handla om att jobba med organisationens värdegrund så att man förhindrar mobbning, se till att anställda har rätt kompetens för sina arbetsuppgifter och verka för ett öppet arbetsklimat.

I undersökningen ingår 403 chefer med personalansvar i privat och offentlig sektor.

Begreppet psykisk ohälsa omfattar alla psykiska sjukdomar, varav ångest och depression är de vanligaste.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: ”Medarbetaren utfryst – hur ska jag agera?”

Hur ska man agera som chef om en medarbetare blir inte blir inbjuden till sociala aktiviteter av de övriga i gruppen? Bör man ta upp det eller avvakta? Chef & Karriärs mentor Alexandra Thomas ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 17 oktober 2025, kl 06:01
Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Jag driver ett företag med ett dussintal anställda där de flesta arbetat ihop under många år. På senare tid har jag noterat att en av medarbetarna blir utfryst av de övriga. Nyligen fyllde en i gruppen jämnt och teamet skulle fira med en middag efter jobbet. Att de inte bjuder med mig som deras chef har jag full förståelse för, men det gjorde mig beklämd när jag, av en händelse, fick reda på att alla i gruppen var inbjudna till festligheterna – utom den medarbetaren.

Efter det har jag börjat se mer subtila signaler, som blickar och tonfall, även under arbetstid, men har inga bevis för någon regelrätt mobbning. Först och främst värnar jag givetvis om min medarbetares mående och vill reda ut orsaken till beteendet innan det eskalerar och påverkar verksamheten. Men som chef känns det samtidigt orimligt att ha åsikter om vem personalen väljer att umgås med på fritiden. Ska jag ta upp det här med gruppen, enbart prata med medarbetaren eller avvakta?
 

Alexandra Thomas

SVAR: Det låter som om situationen pågått ett tag och det är positivt att du funderar på att agera innan det blir värre.

Börja med att prata enskilt med den utfrysta medarbetaren och berätta vad du uppmärksammat. Fråga hur hen upplever sin arbetssituation, hur hen trivs i gruppen och om det finns något hen vill dela. I och med detta kommer du att förstå hens situation bättre och förhoppningsvis även orsaken till att det har blivit som det blivit mellan kollegorna.

Ibland blir man förvånad över vad som ligger bakom vissa beteenden, men frågar vi inte kan vi aldrig veta säkert. Just den här situationen kan ha orsakats av alltifrån avundsjuka till missförstånd eller av att medarbetaren faktiskt väljer att hålla sig för sig själv.

Oavsett anledning påverkar exkluderingen er arbetsmiljö. Därför är det viktigt att ha ett samtal eller en workshop i gruppen om hur ni vill ha det på arbetsplatsen. Hur kan ni bäst samarbeta, hur åstadkommer ni resultat tillsammans och när trivs medarbetarna – och inte? Involvera alla i gruppen i samtalet och fokusera på att skapa en trygg miljö där alla vågar säga sin åsikt.

Som chef är du en förebild för inkludering, respekt och samarbete, så försök att modellera dessa värden i ert samtal. Det kan också vara värdefullt att bryta upp olika roller och konstellationer så att fler, och olika grupperingar, får jobba tillsammans.

När du pratat med gruppen, fortsätt då att uppmärksamma vad som pågår och var observant på hur gruppdynamiken utvecklar sig. Upptäcker du att specifika personer fortsätter att frysa ut med blickar och tonfall behöver de få enskild feedback. Sätt principer och gränser för vad som är accepterade beteenden i gruppen och följ regelbundet upp hur den utfrysta medarbetaren trivs och om hen upplever att hon blivit mer inkluderad. Lycka till!

ALEXANDRA THOMAS

GÖR: Psykolog, författare och specialist i organisationspsykologi på Creative Compassion. Inspirationsföreläsare och författare till boken Compassionfokuserat ledarskap, utsedd till Årets HR-bok 2025.
ÅLDER: 47.
KARRIÄR: Facilitator, partner, mentor och regionchef. Har tidigare jobbat som skolpsykolog och på Bup.