Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Trafikläraren Eddie: "Du måste in i elevens huvud"

Krävande – men roligt och socialt. Kollega hängde med trafikläraren Eddie Demir på Centralens trafikskola i Södertälje en förmiddag. Och kom hem helskinnade.
David Österberg Publicerad
Centralens trafikskola, David Österberg / Kollega
"Jag älskar att lära ut och instruera. Det finns inget bättre än när en elev är nöjd med en lektion," säger trafikläraren Eddie Demir. Centralens trafikskola, David Österberg / Kollega

Eddie Demir sitter i bilen mellan sju och åtta timmar per dag. Det sliter på kroppen.

– Att sitta ner hela dagarna blev lite av en chock för mig. Första året fick jag ont i ryggen. Man måste träna, annars får man snabbt ont i ryggen. Jag märker det redan efter en vecka.

Klockan är strax efter åtta på morgonen och det är dags för dagens andra lektion. Rebecka ska öva flygande och accelererande omkörningar och fokusera på att inte tappa fart på motorvägen. Ett lätt duggregn faller över Södertälje och Eddie påminner om vindrutetorkare och fläkt.

Vi lämnar parkeringen. Eddie Demir håller ständig koll på trafiken, tänker flera steg framåt, kollar efter cyklister i korsningar, uppmanar och påminner.

– I korsningen tar vi vänster. Blicken långt fram! Titta genom sidorutan! Avsökningar är A och O. Kom ihåg att blinka först efter infarten så att de andra bilisterna inte tror att du ska svänga in här. Tänk på att det är kort avstånd mellan första och andra rödljuset.

Rebecka kör koncentrerat, båda händerna på ratten.

För Eddie Demir var vägen till trafiklärare krokig. Tidigare drev han två restauranger och har dessutom varit tränare för Södertälje FK och Syrianska FC. Men tanken på yrket fanns redan när han själv tog körkort.

– Jag älskar att lära ut och instruera. Det finns inget bättre än när en elev är nöjd med en lektion. Jag tycker om att planera, att jobba med mål, fundera på hur vi ska ta oss framåt. Det var samma sak när jag var fotbollstränare.

Vi närmar oss en T-korsning och ska ta vänster. Eddie vill försäkra sig om att Rebecka planerar körningen i god tid.

– Vad är det här för korsning? En T-korsning och då gäller högerregeln, eller hur? Vi aktar oss för vänster och väjer för höger. Du kommer in som en drottning och behöver bara vänta på kungen.

Då och då vill Eddie att eleverna visar simultankapacitet. Och han gör det helst med glimten i ögat.

– När du har tid kan du väl vara snäll och sänka värmen, det är så himla varmt här, säger han.

Rebecka börjar genast greja med knapparna.

– Jag är inte Gud; du behöver inte göra det precis nu, gör det när du har möjlighet. Så, tack. Mycket bättre.

Vi kör in mot ett litet koloniområde. Eddie ber Rebecka att vända på valfri plats. Hon kör fram till en liten parkering och styr fronten mot de parkerade bilarna. Det blir trångt och närgånget och Eddie är inte riktigt nöjd.

– Varför ska du in och krångla där? Det fanns gott om plats att vända på andra ställen. Visst, det gick bra, men det var onödigt. Du är ju inte med i en Fast and furious-film, säger han och skrattar.

Målet med lektionerna är så klart att se till att eleverna blir bra bilförare och klarar uppkörningen. På Centralens trafikskola behöver eleverna i snitt mellan 13 och 15 lektioner för att få den efterlängtade lappen. Någon risk för att skolan behåller eleverna för länge finns inte, enligt Eddie Demir.

– Det är viktigt att skapa förtroende och tillit. Jag vill att de ska klara uppkörningen och blåser inte någon på en enda lektion. Elever tipsar varandra om körskolor och jag har hela familjer som har lärt sig att köra hos mig. Vi är måna om vårt goda rykte.

Vilka egenskaper bör en bra trafiklärare ha?
– Man behöver vara social, pedagogisk och lätt att ha att göra med. Jag tycker om att träffa folk och har lätt för att känna igen ansikten. Och med vissa av mina elever blir jag kompis på riktigt. Men det är ett ganska krävande arbete. Du behöver komma in i elevens huvud, förstå hur de är, hur de tänker. Tålamod är också bra. Privat har jag inte så mycket tålamod, men på jobbet har jag det.

Körlektionen närmar sig sitt slut och vi åker mot parkeringen. Ett lätt regn faller över Södertälje och Rebecka glömmer att slå på vindrutetorkarna.

– Hmm, har jag glömt att göra rent glasögonen?, säger Eddie och kisar genom rutan.

Rebecka förstår piken och snart är rutan fri från vatten.

Är det inte läskigt att åka bil med människor som inte kan köra bil?
– Vi har ju dubbelkommando, annars hade jag aldrig vågat det. Det händer ofta att jag använder dubbelkommandot och till och med tar tag i ratten. Men hittills har jag aldrig råkat ut för en olycka. Och riktiga nybörjare tar vi ju inte ut i trafiken.

Utanför trafikskolan sitter vi kvar i bilen en stund. Eddie går igenom lektionen och ber sedan Rebecka att själv reflektera över vad som gick bra och mindre bra.

Så skiljs de åt. Om tio minuter börjar nästa lektion.

Trafiklärare

Ingångslön: 23 200 kronor

Medellön: 28 400

Utbildning: Cirka 1,5 år på yrkeshögskola. Du måste vara minst 21 år och ha haft B-körkort i tre år för att bli trafiklärare.

Karriär: Det är möjligt att specialisera sig för att få hålla i exempelvis riskutbildning eller att undervisa elever som ska lära sig att köra MC, lastbil eller buss. En del trafiklärare startar egen skola.

Framtidsutsikter: Mycket goda. Konkurrensen om jobben är liten.

Olyckor: De flesta olyckor under övningskörning inträffar vid privat övningskörning, enligt Sveriges trafikskolors riksförbund.

Mellan 2003 och 2013 skadades 1 270 personer lindrigt, 171 personer svårt och 12 personer avled vid övningskörning privat.

Under samma period skadades 192 personer lindrigt, 23 personer svårt och 2 personer avled vid övningskörning med trafikskola.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Karriär

Hatet fick Lotta Vikström att lägga ned verksamheten

Linkedin-profilen Lotta Vikström har under flera år drivit ett rekryteringsbolag. Av branschkollegor har hon på senare tid fått så elaka kommentarer att hon tappat engagemanget och nu valt att lägga ned.
– Det finns nog ingen bransch där man pratar så illa om varandra som i rekryteringsbranschen, säger hon.
Carolina Högling Publicerad 12 mars 2025, kl 06:02
En bild på Lotta Vikström och en bild på en telefonskärm med apparna Facebook och LinkedIn.
Efter flera år i rekryteringsbranschen har Lotta Vikström valt att lägga ned sin verksamhet. Detta efter att under en längre tid ha fått elaka kommentarer och meddelanden från branschkollegor på sociala medier.
Foto: Carolina Högling/Colourbox

Lotta Vikström startade rekryteringsbolaget Be proud 2016. Ett företag som skulle se människan bakom cv:t och använda sig av personliga möten i stället för automatiserade tester. Hon har tidigare berättat för Kollega att hon inte tycker att personlighetstester är rätt väg att gå i rekrytering och att de snarare skrämmer bort lämpliga kandidater. 

Lotta Vikström 

Gör: Grundare av Be best som arbetar med utbildningar och rådgivning om arbetsmiljö. 

Ålder: 53 år. 

Bor: Stockholm. 

Lägger ned

Nu meddelar Lotta Vikström på Linkedin att hon lägger ned efter att motståndet med både hat och hot blivit för mycket. 

– Jag har känt under en tid att rekryteringsbranschen har väldigt stora utmaningar. Det har blivit en ganska bedrövlig bransch. Jag kände att jag inte vill vara en representant för den.  Jag fick hat i flöden och kommentarer. Människor har postat bilder på mig och jag har fått skärmdumpar från vänner och andra i branschen, säger hon. 

Lotta Vikström berättar att det är människor i samma bransch som skrivit om, och till henne och hon upplever att klimatet har förändrats. Samtidigt vill hon understryka att det också finns många som gör mycket bra i branschen. 

Det är inte som det varit förut när man hjälpte varandra och det fanns en gemensam tanke att vi ska hjälpa våra arbetssökande att hitta ett jobb. Det finns inte alls längre. 

Pågått i flera år

De elaka meddelandena och kommentarerna på sociala medier började redan för ett par år sedan när hon skrev inlägg om rekryteringstester och ifrågasatte hur bra de egentligen är. Då var tonen inte lika hård och Lotta Vikström upplevde att det var lättare att föra en diskussion. 

På senare tid har hatet eskalerat, hävdar hon. Lotta Vikström berättar att hon fått meddelanden och läst kommentarer som ”hur fan kan hon få plats i media?”, ”hon är en jävla amatör” och ”hon kan ingenting om forskning”. 

Efter jag skrivit en debattkrönika i Arbetsvärlden kände jag att jag inte orkar hålla på och försvara mig längre. En sådan här verksamhet bygger på att man själv vill och att det finns ett engagemang och driv och jag känner att det har tagit slut nu.

Under inlägget på Linkedin har Lotta Vikström fått mycket stöttning i form av positiva kommentarer vilket hon berättar har betytt mycket för henne. 

Framåt ska hon arbeta med sitt andra bolag Be best som hon tidigare har jobbat med parallellt med rekrytering. Be best arbetar med rådgivning och utbildningar om arbetsmiljö till chefer, medarbetare, elever och lärare.