Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

”Min mentor var som ett skyddande paraply”

Mitt Livs Chans är Sveriges största mentorprogram för arbetssökande akademiker med utländsk bakgrund. För Sakera Ahmed från Bangladesh gav mötena med mentorn henne bättre självförtroende på det första svenska jobbet.
Elisabeth Brising Publicerad 11 augusti 2022, kl 14:11
Närbild på Sakera Ahmed och Christina Bergman
"Christina sa att jag var för hård mot mig själv och påminde om att de redan vet att jag lärt mig svenska snabbt", säger Sakera Ahmed (tv) om sin mentor Christina Bergman (th). Foto: Privat/Deloitte

Sakera Ahmed från Bangladesh har läst en master i ekonomi på Stockholms universitet och jobbat åtta år som kreditanalytiker på en bank i hemlandet. Ändå var det svårt att hitta jobb efter examen.

Jag sökte många tjänster och gick på intervjuer. Men jag hade svårt att få en bild av arbetsmarknaden och lyckades inte på intervjuerna.

Som arbetslös sökte hon mentorprogrammet Mitt Livs Chans där akademiker med utländsk bakgrund får coaching av en person i samma bransch med liknande utbildning som är väletablerad på den svenska arbetsmarknaden.

Jag tänkte att det är ett bra sätt att nätverka och träffa någon inom samma intresseområde.

Nervöst börja nytt jobb på svenska

Kort därefter fick Sakera Ahmed jobb som redovisningskonsult på Klara Consulting. Hon kände sig nervös för att börja arbeta med svenska som arbetsspråk och mötena med mentorn blev ett viktigt stöd i början.

– Pratar man med en positiv människa får man energi själv. Min mentor Christina var som ett skyddande paraply. Jag var så osäker första veckan på jobbet på hur det skulle gå med svenskan. Christina sa att jag var för hård mot mig själv och påminde om att de redan vet att jag lärt mig svenska snabbt, säger Sakera Ahmed.

Mentorn Christina Bergman jobbar som managementkonsult på Deloitte. Framförallt har hon kunnat ge grundläggande tips och förklarat hur svensk jobbkultur funkar.

Jag har jobbat länge och även varit mentor till många medarbetare. Det kändes roligt att kunna bidra till samhället med min kompetens och erfarenhet. 

Bra på att lyssna 

För att vara en bra mentor eller coach behöver man kunna lyssna in vad personen behöver hjälp med och verkligen höra vad någon säger, även mellan raderna, enligt Christina Bergman.

Coaching i sin renaste form är att ställa frågor och inte ge råd, men det tycker inte jag funkar här. Man måste ge råd också, det är en balansgång, säger hon.

Christina Bergman tror det är nyttigt att som senior fastanställd förstå hur människor upplever det att komma hit, söka jobb och börja arbeta.

 Det är mycket jag tar för självklart som för andra är okänt. Vad pratar man om vid kaffemaskinen? Vad har man för klädkod på en intervju? Hur mycket frågor kan jag ställa som nyanställd?

Hur kan näringslivet bidra till integration på arbetsmarknaden?

Jag tror att det är viktigt att ha det på agendan från ledningen, att jobba aktivt både i rekrytering och i inkluderingen av medarbetare. Man är inte klar bara för att man rekryterat.

Christina Bergman tycker program som Mitt Livs Chans ligger rätt i tiden. 

Som bolag anpassar vi oss mer och mer till en internationell miljö där alla trivs och blir sitt bästa jag. Deloitte anställer mer mångkulturellt idag eftersom att vår verksamhet är global och det är också brist på talanger i Sverige, framförallt inom it och teknik.

Mentorprogrammet Mitt Livs Chans

  • Mitt Livs Chans är ett mentorprogram för personer med utländsk bakgrund som har en eftergymnasial utbildning men saknar arbete inom sitt kompetensområde.
  • Programmet ges två gånger per år, vår och höst, och drivs av sociala företaget Mitt Liv som arbetar för ökad inkludering på arbetsmarknaden
  • Mentor och adept träffas minst fyra gånger på egen hand. Utöver det träffas alla adepter och mentorer i programmet vid tre tillfällen med olika teman, där adepterna får verktyg att hantera den svenska arbetsmarknaden och möjlighet att utöka sitt professionella kontaktnät.
  • Programmet och träffarna är digitala. Deltagare kommer från hela Sverige.
Elisabeth Brising
[email protected]