Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Så gör du karriär med Linkedin

Har du ett tydligt mål i karriären kan Linkedin vara ett verktyg för att nå ända fram. Och det är extra viktigt att finslipa nätverket och vässa kunskaperna.
Publicerad 7 september 2022, kl 06:00
Två män med hjälm står på ett vindkraftverk
Att omvärldsbevaka och bygga nätverk är viktigt för den som vill nå högt, oavsett om du är chef eller inte. Foto: GETTY IMAGES

Har du någonsin funderat på varför du egentligen jobbar? Förutom lönen, vad har du för mål med alla nedlagda arbetstimmar? Enligt Lisa Gunnarsson, Nordenchef på nätverket Linkedin, är det förvånansvärt få som har formulerat det inför sig själva.

– Det första man måste göra är att ta reda på vad och vart man vill. Annars är det svårt att navigera framåt. Så har du siktet inställt på nästa steg och vet vad du vill kan Linkedin vara ett verktyg på vägen. För oavsett vad man tycker om plattformen går det inte att komma ifrån att den är användbar om man vill klättra i karriären; det är där viktiga kontakter knyts och intressanta jobb dyker upp.
 

Inspireras av personer du gillar

Men hur ska man då gå till väga för att lyckas? Enligt Lisa Gunnarsson gäller det att dela, gilla, ta del av det andra skriver och gå med i grupper inom det som intresserar dig.

– Själv har jag tagit kontakt med några personer på ett företag som jag tycker är duktiga på området och bett om att få intervjua dem om hur de arbetar, berättar hon.

Ytterligare ett sätt att lära sig mer om ett område är att nätverka. Det är vanligt att få förfrågningar om kontakter, däremot tänker man inte alltid på att själv skapa kontakt.

Skaffa en mentor och omvärldsbevaka

Lisa Gunnarsson tipsar om att omge sig med människor som sitter på de roller man vill ha eller jobbar inom områden som man själv har en ambition att vara i framöver.

– Vem kan vara min sponsor, min mentor, vem kan jag ringa för att plocka på mig kunskaperna för att kunna ta nästa steg? Lägg ner lite tid på att hitta rätt personer, sträck ut en hand och fråga om du får intervjua dem, säger hon.

Försök också hitta företag som du är intresserad av och som du kan följa. Även om du vill avancera inom det företag du jobbar på så är det ett bra sätt att lära dig mer om området och att omvärldsbevaka.
 

"Måste kunna stå för det du visar upp"

Och så var det profilsidan – det går inte att komma ifrån att den har betydelse. Men om du är chef så är det några saker du behöver tänka lite extra på.

– Alla är på den här arenan, alla ser dig, konkurrenter, nuvarande och presumtiva samarbetspartners och arbetsgivare. Som chef är du företagets ansikte utåt, det är viktigt att ha i åtanke. Det du visar upp måste du kunna stå för och känna dig stolt över. Tänk på hur du tar kontakt med folk och skapar det nätverk som är bra både för dig och bolaget.

Är du chef för ett team behöver du också hjälpa dina medarbetare i den utveckling de behöver. Genom att vara drivande i sin egen utveckling, vara öppen med sina mål och hur man bygger sin egen kunskap kan man vara en inspirationskälla för andra, menar Lisa Gunnarsson.

– Vi vill ju att medarbetarna ska ta ansvar för sin egen utveckling. Men vi behöver också kunna rekrytera via Linkedin och då vill vi att våra medarbetare ska vara stolta över företaget, visa upp en positiv bild och dela bra saker. Är man chef är det viktigt att gå före och visa hur man tänker i den processen, säger hon.

Profilbilden går inte att komma undan. Lisa Gunnarsson menar att den som lägger ner lite tid på bild och titel får betydligt fler träffar än den som slarvar med det momentet eller lägger upp en gammal bild.

– Ta en bild rakt framifrån, gärna i den miljö du verkar. Är du läkare så sätt på dig läkarrocken och det stora trygga leendet. Är du säljare eller konsult, se till att inge förtroende och vara rätt klädd. Det är absolut inte fel att vara personlig, men hundvalpen ska inte vara med på bild – såvida du inte är hundcoach.

Blotta svagheter och visa självdistans

Lisa Gunnarsson tycker att det är bra om alla chefer på ett företag har en enhetlig linje, kanske med företagets logga i bakgrunden.

– Det hjälper vid rekrytering och varumärkesbyggande, säger hon.

Att skryta med sina framgångar är inte så populärt och brukar inte ge särskilt många gilla-markeringar. Att blotta sina svagheter och visa självdistans kan med lite tur bli en succé. Som när Lisa Gunnarsson på skoj la ut en video där hon tränar inför en presentation hon skulle hålla.

– Allt gick dåligt, jag mindes ingenting, det var en ren katastrofvideo. En kollega sa att jag måste lägga ut den och jag har aldrig fått så många likes, 275 000 – vissa grejer snurrar så fort! Men, man ska inte mäta sin betydelse i likes.

TEXT: Ulrika Sundström

SÅ GÖR DU SUCCÉ

  • Fundera på ditt jobbliv, hur och var du vill jobba.
  • Behöver du förkovra dig för att komma vidare? Leta bland kurser på
  • Linkedin eller ta del av det andra skriver och delar om det som intresserar dig.
  • Nätverka och skaffa en mentor. Sök kontakt med människor som är på en plats, i en position eller inom ett område du strävar mot.
  • Genom att vara öppen med dina mål, lära nytt och att nätverka visar du dina medarbetare och din omgivning att du driver din egen utveckling.
  • Tänk på att du är företagets ansikte utåt som chef och att alla ser vad du gör. Du ska kunna stå för det du visar upp.
  • Lägg ner lite tid på din profilsida och ta en bra profilbild. Satsa på tryghet och förtroendegivande – skippa hundvalpen.

LINKEDIN

Det sociala nätverket fokuserar på arbetslivet. Startade i USA 2003. Globalt har man 830 miljoner medlemmar, varav 4 miljoner i Sverige. Flest användare är tjänstemän i privat sektor, de som arbetar hemifrån, de som bor i storstäder, högskoleutbildade och de med en hushållsinkomst över 700 000 kronor. Arbetsförmedlingen klassar Linkedin som ”det bästa jobbverktyget” och ger också tips om hur nätverket kan användas. I oktober 2021 stängde företaget sin verksamhet i Kina, motiveringen var ökad censur och de allt hårdare reglerna kring internet i landet.

Karriär

Exitsamtal: Snygg sorti med värdefull feedback

En chans att vända blad, att göra sin röst hörd och förändra. Men också en risk att få dåliga referenser. Det finns både för- och nackdelar med exitsamtal, som blir allt vanligare i arbetslivet.
Publicerad 19 februari 2024, kl 06:02
En tecknad bild föreställande en kvinna som vinkar farväl på en avtackning på jobbet med kaffe och blommor.
Varför exitsamtal? Du lär dig hur du kan använda exitsamtalet för att ge och ta emot feedback, reflektera över din tid på företaget och avsluta din anställning på ett professionellt sätt. Illustration: Christina Hägerfors.

Exitsamtal, avslutande samtal, avgångssamtal eller engelskans offboarding är alla benämningar på ett slags intervju där du som anställd knyter ihop säcken och tackar för den tid som varit. En chans till en snygg sorti som är mer än kaffe, tårta och tacktal.

Sara Hägglund.
Sara Hägglund.

I den bästa av världar kan det bli en strukturerad avslutningsprocess som ger utrymme att uttrycka både ris och ros till arbetsgivaren du lämnar.

Sara Hägglund är ekonomikonsult och har nyligen haft ett exitsamtal när hon slutade på sitt tidigare arbete.

– Det var jättebra och en superviktig möjlighet att förklara varför jag valde att gå vidare till ett annat jobb. Att verkligen bli lyssnad på fick mig att må bra och jag tror även att mina synpunkter på sikt gynnar företaget, eftersom personalen är den allra största tillgången, säger Sara Hägglund.

Exitsamtal feedback för arbetsgivaren

Hon framhåller vikten av att känna sig trygg med den som håller i samtalet och att dessutom få vara anonym i rapporteringen.

– Det var en förutsättning för att jag skulle kunna säga vad jag verkligen tyckte och uttrycka kritik mot organisationen på olika sätt. Men mest hade jag positiva saker att säga. Jag trivdes bra på min förra arbetsplats, men kom så småningom till en platå där jag tyckte att min inlärningskurva och utveckling stannade av. Det tog jag också upp i exitsamtalet, förklarar Sara Hägglund.

HR-konsulten Ulrika Mattsson, som driver det egna företaget People and Business, har hållit många exitsamtal på flera olika företag. Även hon framhåller anonymiteten som en viktig och given grund för ett bra exitsamtal. Ibland händer det att medarbetaren inte vågar föra fram kritik av rädsla att få negativa referenser.

– Vid ett exitsamtal förklarar jag att det som kommit fram inte förs vidare direkt. Jag samlar i stället ihop och sammanställer synpunkter från flera samtal innan jag presenterar något för organisationen. På så sätt blir eventuella trender tydliga på gruppnivå, utan att någon enskild individ hängs ut. Dessutom brukar jag skicka ut en anonymiserad enkät när jag håller samtalen inom större organisationer. I mindre sammanhang går det i allmänhet att räkna ut vem som svarat eftersom det inte är så många som slutar, då är det inte så lämpligt, säger Ulrika Mattsson.

Anonymitet - en viktig faktor

Hon råder dig som erbjuds exitsamtal att tänka efter och gå på den egna magkänslan om det känns tryggt eller inte att ge information. Och sedan göra en avvägning och fråga dig själv: Finns det några risker för mig? Vad har jag att vinna? Kan det ge dåliga referenser? Är det i så fall värt det?

– Du har ingen skyldighet att informera, men för de flesta överväger fördelarna med att dela med sig. Generellt sett mår vi människor bra av att göra våra röster hörda och känna oss inkluderade. Ett exitsamtal kan också vara en hjälp för kollegorna som blir kvar att få det bättre – om företaget lyssnar på dina synpunkter. Men framför allt är det ett sätt att vända blad och gå vidare, säger Ulrika Mattsson.

Möjlighet till reflektion och insikt

För Sara Hägglund blev samtalet också en chans att ta sig tid och reflektera över de två och ett halvt år som hon arbetat i företaget hon lämnade.

– Det gjorde att jag till fullo insåg vad mycket bra jag och min grupp har åstadkommit. Jag kände mig stolt och slutade med huvudet högt. Efter exitsamtalet känns det också lättare att komma tillbaka till min tidigare arbetsgivare, om jag i framtiden skulle vilja det.

Text: Gertrud Dahlberg