Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Så gör du karriär med Linkedin

Har du ett tydligt mål i karriären kan Linkedin vara ett verktyg för att nå ända fram. Och det är extra viktigt att finslipa nätverket och vässa kunskaperna.
Publicerad 7 september 2022, kl 06:00
Två män med hjälm står på ett vindkraftverk
Att omvärldsbevaka och bygga nätverk är viktigt för den som vill nå högt, oavsett om du är chef eller inte. Foto: GETTY IMAGES

Har du någonsin funderat på varför du egentligen jobbar? Förutom lönen, vad har du för mål med alla nedlagda arbetstimmar? Enligt Lisa Gunnarsson, Nordenchef på nätverket Linkedin, är det förvånansvärt få som har formulerat det inför sig själva.

– Det första man måste göra är att ta reda på vad och vart man vill. Annars är det svårt att navigera framåt. Så har du siktet inställt på nästa steg och vet vad du vill kan Linkedin vara ett verktyg på vägen. För oavsett vad man tycker om plattformen går det inte att komma ifrån att den är användbar om man vill klättra i karriären; det är där viktiga kontakter knyts och intressanta jobb dyker upp.
 

Inspireras av personer du gillar

Men hur ska man då gå till väga för att lyckas? Enligt Lisa Gunnarsson gäller det att dela, gilla, ta del av det andra skriver och gå med i grupper inom det som intresserar dig.

– Själv har jag tagit kontakt med några personer på ett företag som jag tycker är duktiga på området och bett om att få intervjua dem om hur de arbetar, berättar hon.

Ytterligare ett sätt att lära sig mer om ett område är att nätverka. Det är vanligt att få förfrågningar om kontakter, däremot tänker man inte alltid på att själv skapa kontakt.

Skaffa en mentor och omvärldsbevaka

Lisa Gunnarsson tipsar om att omge sig med människor som sitter på de roller man vill ha eller jobbar inom områden som man själv har en ambition att vara i framöver.

– Vem kan vara min sponsor, min mentor, vem kan jag ringa för att plocka på mig kunskaperna för att kunna ta nästa steg? Lägg ner lite tid på att hitta rätt personer, sträck ut en hand och fråga om du får intervjua dem, säger hon.

Försök också hitta företag som du är intresserad av och som du kan följa. Även om du vill avancera inom det företag du jobbar på så är det ett bra sätt att lära dig mer om området och att omvärldsbevaka.
 

"Måste kunna stå för det du visar upp"

Och så var det profilsidan – det går inte att komma ifrån att den har betydelse. Men om du är chef så är det några saker du behöver tänka lite extra på.

– Alla är på den här arenan, alla ser dig, konkurrenter, nuvarande och presumtiva samarbetspartners och arbetsgivare. Som chef är du företagets ansikte utåt, det är viktigt att ha i åtanke. Det du visar upp måste du kunna stå för och känna dig stolt över. Tänk på hur du tar kontakt med folk och skapar det nätverk som är bra både för dig och bolaget.

Är du chef för ett team behöver du också hjälpa dina medarbetare i den utveckling de behöver. Genom att vara drivande i sin egen utveckling, vara öppen med sina mål och hur man bygger sin egen kunskap kan man vara en inspirationskälla för andra, menar Lisa Gunnarsson.

– Vi vill ju att medarbetarna ska ta ansvar för sin egen utveckling. Men vi behöver också kunna rekrytera via Linkedin och då vill vi att våra medarbetare ska vara stolta över företaget, visa upp en positiv bild och dela bra saker. Är man chef är det viktigt att gå före och visa hur man tänker i den processen, säger hon.

Profilbilden går inte att komma undan. Lisa Gunnarsson menar att den som lägger ner lite tid på bild och titel får betydligt fler träffar än den som slarvar med det momentet eller lägger upp en gammal bild.

– Ta en bild rakt framifrån, gärna i den miljö du verkar. Är du läkare så sätt på dig läkarrocken och det stora trygga leendet. Är du säljare eller konsult, se till att inge förtroende och vara rätt klädd. Det är absolut inte fel att vara personlig, men hundvalpen ska inte vara med på bild – såvida du inte är hundcoach.

Blotta svagheter och visa självdistans

Lisa Gunnarsson tycker att det är bra om alla chefer på ett företag har en enhetlig linje, kanske med företagets logga i bakgrunden.

– Det hjälper vid rekrytering och varumärkesbyggande, säger hon.

Att skryta med sina framgångar är inte så populärt och brukar inte ge särskilt många gilla-markeringar. Att blotta sina svagheter och visa självdistans kan med lite tur bli en succé. Som när Lisa Gunnarsson på skoj la ut en video där hon tränar inför en presentation hon skulle hålla.

– Allt gick dåligt, jag mindes ingenting, det var en ren katastrofvideo. En kollega sa att jag måste lägga ut den och jag har aldrig fått så många likes, 275 000 – vissa grejer snurrar så fort! Men, man ska inte mäta sin betydelse i likes.

TEXT: Ulrika Sundström

SÅ GÖR DU SUCCÉ

  • Fundera på ditt jobbliv, hur och var du vill jobba.
  • Behöver du förkovra dig för att komma vidare? Leta bland kurser på
  • Linkedin eller ta del av det andra skriver och delar om det som intresserar dig.
  • Nätverka och skaffa en mentor. Sök kontakt med människor som är på en plats, i en position eller inom ett område du strävar mot.
  • Genom att vara öppen med dina mål, lära nytt och att nätverka visar du dina medarbetare och din omgivning att du driver din egen utveckling.
  • Tänk på att du är företagets ansikte utåt som chef och att alla ser vad du gör. Du ska kunna stå för det du visar upp.
  • Lägg ner lite tid på din profilsida och ta en bra profilbild. Satsa på tryghet och förtroendegivande – skippa hundvalpen.

LINKEDIN

Det sociala nätverket fokuserar på arbetslivet. Startade i USA 2003. Globalt har man 830 miljoner medlemmar, varav 4 miljoner i Sverige. Flest användare är tjänstemän i privat sektor, de som arbetar hemifrån, de som bor i storstäder, högskoleutbildade och de med en hushållsinkomst över 700 000 kronor. Arbetsförmedlingen klassar Linkedin som ”det bästa jobbverktyget” och ger också tips om hur nätverket kan användas. I oktober 2021 stängde företaget sin verksamhet i Kina, motiveringen var ökad censur och de allt hårdare reglerna kring internet i landet.

Karriär

Jobbsökarbuddy peppar dig i mål

Känns arbetssökandet motigt? Skaffa en jobbsökarkompis. Det gjorde Helena Tolf och Elisabeth de Brito efter en workshop för arbetssökande.
Publicerad 11 januari 2023, kl 16:00
Jobbsökarkompisarna Elisabeth de Brito och Helena Tolf framför en dator.
Elisabeth de Brito och Helena Tolf stöttar varandra i jobbsökandet. Foto: Fredrik Hjerling

På Linkedin hade Helena Tolf, som arbetat som Head of Category på en apotekskedja, sett ett inlägg om hur bra det var att skaffa en jobbsökarkompis, eller jobbsökarbuddy som det också kallas. Kort därefter lärde hon känna Elisabeth de Brito med ett förflutet som marknadsansvarig på ett stort byggbolag. Då kom hon att tänka på inlägget.

– Jag kände direkt att nu har jag hittat min jobbsökarkompis, säger Helena Tolf.

Elisabeth de Brito kände likadant och innan de skildes åt bytte de kontaktuppgifter.

Vi peppar ihop och växeldrar varandra i upp- och nedgångar. Det är toppen!

De bestämde att träffas ett par dagar i veckan på TRR:s kontor som båda har tillgång till.

– Vi börjar varje vecka med att sammanfatta vad som hänt och berätta vad vi har på gång. Sen jobbar vi med att leta annonser och uppdrag, skriva ansökningar och slipa på våra cv:n. Efter det lunchar vi ihop. Mellan träffarna hörs vi på telefon eller messar varandra.

Vara social viktigt när man är mellan jobb

Helena Tolf betonar hur viktig den sociala biten är när man befinner sig mellan jobb, att bara komma hemifrån, ha rutiner och träffa andra.

– Att vara mellan jobb är som att ha jobbsökarmotorn på 24/7. Känslomässigt är det en liten berg-och-dalbana och det förstår bara den som själv befinner sig där. Därför är det så bra med en jobbsökarkompis. Vi peppar ihop och växeldrar varandra i upp- och nedgångar. Det är toppen!

Helena Tolf och Elisabeth de Brito söker olika slags tjänster men tror att man kan vara jobbsökarkompisar även om man söker samma tjänst.

– Man måste se det från den positiva sidan. Att hjälpas åt och glädjas med varandra. Du får ju ett stort nätverk, för man vet aldrig var man hamnar i framtiden, resonerar Helena tolf.

Men vad händer den dagen någon av er hittar ett arbete?

– Jag kommer vara jätteglad om Elisabeth hittar ett arbete men samtidigt blir det tomt att förlora sitt bollplank.

Elisabeth de Brito håller med.

– Ja det kommer att vara dubbla känslor. Men vi kommer självklart att hålla kontakten.

Två kvinnor som skrattar och dricker kaffe ihop.
Paula Torberntsson och Sara Håff matchade ihop jobbsökarkompisar via sin podd "Hjälp jag är mellan jobb". Foto: Privat

Podd om jobbsökarbuddy

Paula Torberntssons och Sara Håff, personalansvarig respektive hälsocoach, har tidigare varit jobbsökarbuddies. De blev båda arbetslösa, en på grund av omorganisation den andra på grund av Coronapandemin.

Bristen på information om hur det är att vara mellan jobb gav Paula Torberntsson idén att starta podden ”Hjälp jag är mellan jobb”. I podden delar hon bland annat med sig av sin egen resa som arbetssökande.

– Jag bjöd in Sara till avsnitt 6 som handlade om fördelarna med en jobbsökarbuddy. I det avsnittet bad vi också poddens arbetssökande lyssnare att mejla in sina uppgifter så att även de fick en jobbsökarbuddy. Matchningen gjorde vi genom att de fick svara på ett antal värdebaserade frågor.

Paula Torberntsson berättar att de fick runt 40 anmälda deltagare som lärde känna varandra via zoom-möten.

I dag har både Paula och Sara hittat nya arbeten och podden produceras inte längre, men de välkomnar nya arbetssökande att höra av sig.

– Den som är intresserad och vill ta över stafettpinnen med podd och matchningar får gärna kontakta mig via Linkedin, säger Paula Torberntsson.

Katarina Markiewicz

Så skaffar du en jobbsökarkompis

Paula Torberntssons tips:

1. Efterlys på Linkedin. Skriv helt enkelt ”Jag är mellan jobb och söker en sparringpartner”.

2. Kolla på Facebook, där olika yrkeskategorier annonserar ut lediga jobb i så kallade grupper, och efterlys där.