Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Så gör du karriär med Linkedin

Har du ett tydligt mål i karriären kan Linkedin vara ett verktyg för att nå ända fram. Och det är extra viktigt att finslipa nätverket och vässa kunskaperna.
Publicerad 7 september 2022, kl 06:00
Två män med hjälm står på ett vindkraftverk
Att omvärldsbevaka och bygga nätverk är viktigt för den som vill nå högt, oavsett om du är chef eller inte. Foto: GETTY IMAGES

Har du någonsin funderat på varför du egentligen jobbar? Förutom lönen, vad har du för mål med alla nedlagda arbetstimmar? Enligt Lisa Gunnarsson, Nordenchef på nätverket Linkedin, är det förvånansvärt få som har formulerat det inför sig själva.

– Det första man måste göra är att ta reda på vad och vart man vill. Annars är det svårt att navigera framåt. Så har du siktet inställt på nästa steg och vet vad du vill kan Linkedin vara ett verktyg på vägen. För oavsett vad man tycker om plattformen går det inte att komma ifrån att den är användbar om man vill klättra i karriären; det är där viktiga kontakter knyts och intressanta jobb dyker upp.
 

Inspireras av personer du gillar

Men hur ska man då gå till väga för att lyckas? Enligt Lisa Gunnarsson gäller det att dela, gilla, ta del av det andra skriver och gå med i grupper inom det som intresserar dig.

– Själv har jag tagit kontakt med några personer på ett företag som jag tycker är duktiga på området och bett om att få intervjua dem om hur de arbetar, berättar hon.

Ytterligare ett sätt att lära sig mer om ett område är att nätverka. Det är vanligt att få förfrågningar om kontakter, däremot tänker man inte alltid på att själv skapa kontakt.

Skaffa en mentor och omvärldsbevaka

Lisa Gunnarsson tipsar om att omge sig med människor som sitter på de roller man vill ha eller jobbar inom områden som man själv har en ambition att vara i framöver.

– Vem kan vara min sponsor, min mentor, vem kan jag ringa för att plocka på mig kunskaperna för att kunna ta nästa steg? Lägg ner lite tid på att hitta rätt personer, sträck ut en hand och fråga om du får intervjua dem, säger hon.

Försök också hitta företag som du är intresserad av och som du kan följa. Även om du vill avancera inom det företag du jobbar på så är det ett bra sätt att lära dig mer om området och att omvärldsbevaka.
 

"Måste kunna stå för det du visar upp"

Och så var det profilsidan – det går inte att komma ifrån att den har betydelse. Men om du är chef så är det några saker du behöver tänka lite extra på.

– Alla är på den här arenan, alla ser dig, konkurrenter, nuvarande och presumtiva samarbetspartners och arbetsgivare. Som chef är du företagets ansikte utåt, det är viktigt att ha i åtanke. Det du visar upp måste du kunna stå för och känna dig stolt över. Tänk på hur du tar kontakt med folk och skapar det nätverk som är bra både för dig och bolaget.

Är du chef för ett team behöver du också hjälpa dina medarbetare i den utveckling de behöver. Genom att vara drivande i sin egen utveckling, vara öppen med sina mål och hur man bygger sin egen kunskap kan man vara en inspirationskälla för andra, menar Lisa Gunnarsson.

– Vi vill ju att medarbetarna ska ta ansvar för sin egen utveckling. Men vi behöver också kunna rekrytera via Linkedin och då vill vi att våra medarbetare ska vara stolta över företaget, visa upp en positiv bild och dela bra saker. Är man chef är det viktigt att gå före och visa hur man tänker i den processen, säger hon.

Profilbilden går inte att komma undan. Lisa Gunnarsson menar att den som lägger ner lite tid på bild och titel får betydligt fler träffar än den som slarvar med det momentet eller lägger upp en gammal bild.

– Ta en bild rakt framifrån, gärna i den miljö du verkar. Är du läkare så sätt på dig läkarrocken och det stora trygga leendet. Är du säljare eller konsult, se till att inge förtroende och vara rätt klädd. Det är absolut inte fel att vara personlig, men hundvalpen ska inte vara med på bild – såvida du inte är hundcoach.

Blotta svagheter och visa självdistans

Lisa Gunnarsson tycker att det är bra om alla chefer på ett företag har en enhetlig linje, kanske med företagets logga i bakgrunden.

– Det hjälper vid rekrytering och varumärkesbyggande, säger hon.

Att skryta med sina framgångar är inte så populärt och brukar inte ge särskilt många gilla-markeringar. Att blotta sina svagheter och visa självdistans kan med lite tur bli en succé. Som när Lisa Gunnarsson på skoj la ut en video där hon tränar inför en presentation hon skulle hålla.

– Allt gick dåligt, jag mindes ingenting, det var en ren katastrofvideo. En kollega sa att jag måste lägga ut den och jag har aldrig fått så många likes, 275 000 – vissa grejer snurrar så fort! Men, man ska inte mäta sin betydelse i likes.

TEXT: Ulrika Sundström

SÅ GÖR DU SUCCÉ

  • Fundera på ditt jobbliv, hur och var du vill jobba.
  • Behöver du förkovra dig för att komma vidare? Leta bland kurser på
  • Linkedin eller ta del av det andra skriver och delar om det som intresserar dig.
  • Nätverka och skaffa en mentor. Sök kontakt med människor som är på en plats, i en position eller inom ett område du strävar mot.
  • Genom att vara öppen med dina mål, lära nytt och att nätverka visar du dina medarbetare och din omgivning att du driver din egen utveckling.
  • Tänk på att du är företagets ansikte utåt som chef och att alla ser vad du gör. Du ska kunna stå för det du visar upp.
  • Lägg ner lite tid på din profilsida och ta en bra profilbild. Satsa på tryghet och förtroendegivande – skippa hundvalpen.

LINKEDIN

Det sociala nätverket fokuserar på arbetslivet. Startade i USA 2003. Globalt har man 830 miljoner medlemmar, varav 4 miljoner i Sverige. Flest användare är tjänstemän i privat sektor, de som arbetar hemifrån, de som bor i storstäder, högskoleutbildade och de med en hushållsinkomst över 700 000 kronor. Arbetsförmedlingen klassar Linkedin som ”det bästa jobbverktyget” och ger också tips om hur nätverket kan användas. I oktober 2021 stängde företaget sin verksamhet i Kina, motiveringen var ökad censur och de allt hårdare reglerna kring internet i landet.

Karriär

Det här irriterar när tjänstemän söker jobb

En av tre tjänstemän tycker att det är svårt att hitta relevanta tjänster när de söker jobb. Det visar en undersökning från TRR. Jenny Lindahl Nyberg från Hässleholm varit med om många märkliga rekryteringsprocesser.
Lina Björk Publicerad 4 mars 2024, kl 14:51
rekrytering
Jenny Lindahl Nyberg tycker att rekryteringsprocesser skulle kunna skötas mycket bättre. Foto/Shutterstock/privat

Det är tufft att vara mellan jobb. Och rekryteringsprocesser kan dra ut på tiden. Det visar Trygghetsrådets nya rapport om jobbsökande. Där svarar fyra av tio tjänstemän att de tycker att det tog lång tid innan processen var färdig. Jenny Lindahl Nyberg från Hässleholm bytte jobb för att komma närmare sina barn, men efter fyra år som administratör skulle företaget omorganisera och hennes tjänst försvann. 

– Det var tufft att bli arbetslös som 50-åring mitt i pandemin, säger hon. 

Jenny Lindahl

Här startar Jennys jobbsökande – och erfarenheter av rekryteringsprocesser, som många gånger gav mer att önska. Hon har varit med om IQ-tester, språktester och självskattningstester som egentligen inte haft något med hennes arbetsuppgifter att göra. 

– Jag har suttit och flyttat fyrkanter, undersökt mönster och logik. Det är långa processer och man lägger mycket tid på det, för att i slutändan kanske inte ens få ett svar tillbaka. Det är förnedrande.

Dock var majoriteten av tjänstemännen i TRR:s undersökning nöjda med den återkoppling de fått av rekryteraren efter tester och intervju. Endast 12 procent var missnöjda. Jenny Lindahl Nyberg uppskattar att ungefär 50 procent av de företagen hon sökt jobb hos, inte återkommit med svar efter att hon skickat in sina uppgifter. 

– Grovhugget kanske en fjärdedel återkommer under rimlig tid. Sedan är det en balansgång att ligga på själv, utan att bli påstridig och besvärlig. 

 

Svårt att skriva personligt brev

I själva rekryteringsprocessen tyckte många i undersökningen att det svåraste momentet var att skriva det personliga brevet. Andra saker upplevs betydligt enklare, som exempelvis att hämta in referenser och skriva CV. Jenny Lindahl Nyberg upplever att hon gör sig bäst öga mot öga med en rekryterare. 

– Det är något annat att ses och få en bild över personen, jämfört med att skicka in ett test, säger hon. 

Efter några jobbvändor och flera ansökningsprocesser fick hon hjälp av sin omställningsorganisation TRR, som tipsade henne om en YH-utbildning. Nu pluggar hon till Hotell Supervisor, ett val hon inte har ångrat. 

– Jag gör praktik nu och det känns helt rätt. I juni blir jag färdig. 

Om undersökningen

TRR är en omställningsorganisation som arbetar för företag och tjänstemän i den privata sektorn. 

Enkäten genomfördes mellan december 2023 och januari 2024.
Sammanlagt svarade 1403 personer.