Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Så gör du karriär med Linkedin

Har du ett tydligt mål i karriären kan Linkedin vara ett verktyg för att nå ända fram. Och det är extra viktigt att finslipa nätverket och vässa kunskaperna.
Publicerad 7 september 2022, kl 06:00
Två män med hjälm står på ett vindkraftverk
Att omvärldsbevaka och bygga nätverk är viktigt för den som vill nå högt, oavsett om du är chef eller inte. Foto: GETTY IMAGES

Har du någonsin funderat på varför du egentligen jobbar? Förutom lönen, vad har du för mål med alla nedlagda arbetstimmar? Enligt Lisa Gunnarsson, Nordenchef på nätverket Linkedin, är det förvånansvärt få som har formulerat det inför sig själva.

– Det första man måste göra är att ta reda på vad och vart man vill. Annars är det svårt att navigera framåt. Så har du siktet inställt på nästa steg och vet vad du vill kan Linkedin vara ett verktyg på vägen. För oavsett vad man tycker om plattformen går det inte att komma ifrån att den är användbar om man vill klättra i karriären; det är där viktiga kontakter knyts och intressanta jobb dyker upp.
 

Inspireras av personer du gillar

Men hur ska man då gå till väga för att lyckas? Enligt Lisa Gunnarsson gäller det att dela, gilla, ta del av det andra skriver och gå med i grupper inom det som intresserar dig.

– Själv har jag tagit kontakt med några personer på ett företag som jag tycker är duktiga på området och bett om att få intervjua dem om hur de arbetar, berättar hon.

Ytterligare ett sätt att lära sig mer om ett område är att nätverka. Det är vanligt att få förfrågningar om kontakter, däremot tänker man inte alltid på att själv skapa kontakt.

Skaffa en mentor och omvärldsbevaka

Lisa Gunnarsson tipsar om att omge sig med människor som sitter på de roller man vill ha eller jobbar inom områden som man själv har en ambition att vara i framöver.

– Vem kan vara min sponsor, min mentor, vem kan jag ringa för att plocka på mig kunskaperna för att kunna ta nästa steg? Lägg ner lite tid på att hitta rätt personer, sträck ut en hand och fråga om du får intervjua dem, säger hon.

Försök också hitta företag som du är intresserad av och som du kan följa. Även om du vill avancera inom det företag du jobbar på så är det ett bra sätt att lära dig mer om området och att omvärldsbevaka.
 

"Måste kunna stå för det du visar upp"

Och så var det profilsidan – det går inte att komma ifrån att den har betydelse. Men om du är chef så är det några saker du behöver tänka lite extra på.

– Alla är på den här arenan, alla ser dig, konkurrenter, nuvarande och presumtiva samarbetspartners och arbetsgivare. Som chef är du företagets ansikte utåt, det är viktigt att ha i åtanke. Det du visar upp måste du kunna stå för och känna dig stolt över. Tänk på hur du tar kontakt med folk och skapar det nätverk som är bra både för dig och bolaget.

Är du chef för ett team behöver du också hjälpa dina medarbetare i den utveckling de behöver. Genom att vara drivande i sin egen utveckling, vara öppen med sina mål och hur man bygger sin egen kunskap kan man vara en inspirationskälla för andra, menar Lisa Gunnarsson.

– Vi vill ju att medarbetarna ska ta ansvar för sin egen utveckling. Men vi behöver också kunna rekrytera via Linkedin och då vill vi att våra medarbetare ska vara stolta över företaget, visa upp en positiv bild och dela bra saker. Är man chef är det viktigt att gå före och visa hur man tänker i den processen, säger hon.

Profilbilden går inte att komma undan. Lisa Gunnarsson menar att den som lägger ner lite tid på bild och titel får betydligt fler träffar än den som slarvar med det momentet eller lägger upp en gammal bild.

– Ta en bild rakt framifrån, gärna i den miljö du verkar. Är du läkare så sätt på dig läkarrocken och det stora trygga leendet. Är du säljare eller konsult, se till att inge förtroende och vara rätt klädd. Det är absolut inte fel att vara personlig, men hundvalpen ska inte vara med på bild – såvida du inte är hundcoach.

Blotta svagheter och visa självdistans

Lisa Gunnarsson tycker att det är bra om alla chefer på ett företag har en enhetlig linje, kanske med företagets logga i bakgrunden.

– Det hjälper vid rekrytering och varumärkesbyggande, säger hon.

Att skryta med sina framgångar är inte så populärt och brukar inte ge särskilt många gilla-markeringar. Att blotta sina svagheter och visa självdistans kan med lite tur bli en succé. Som när Lisa Gunnarsson på skoj la ut en video där hon tränar inför en presentation hon skulle hålla.

– Allt gick dåligt, jag mindes ingenting, det var en ren katastrofvideo. En kollega sa att jag måste lägga ut den och jag har aldrig fått så många likes, 275 000 – vissa grejer snurrar så fort! Men, man ska inte mäta sin betydelse i likes.

TEXT: Ulrika Sundström

SÅ GÖR DU SUCCÉ

  • Fundera på ditt jobbliv, hur och var du vill jobba.
  • Behöver du förkovra dig för att komma vidare? Leta bland kurser på
  • Linkedin eller ta del av det andra skriver och delar om det som intresserar dig.
  • Nätverka och skaffa en mentor. Sök kontakt med människor som är på en plats, i en position eller inom ett område du strävar mot.
  • Genom att vara öppen med dina mål, lära nytt och att nätverka visar du dina medarbetare och din omgivning att du driver din egen utveckling.
  • Tänk på att du är företagets ansikte utåt som chef och att alla ser vad du gör. Du ska kunna stå för det du visar upp.
  • Lägg ner lite tid på din profilsida och ta en bra profilbild. Satsa på tryghet och förtroendegivande – skippa hundvalpen.

LINKEDIN

Det sociala nätverket fokuserar på arbetslivet. Startade i USA 2003. Globalt har man 830 miljoner medlemmar, varav 4 miljoner i Sverige. Flest användare är tjänstemän i privat sektor, de som arbetar hemifrån, de som bor i storstäder, högskoleutbildade och de med en hushållsinkomst över 700 000 kronor. Arbetsförmedlingen klassar Linkedin som ”det bästa jobbverktyget” och ger också tips om hur nätverket kan användas. I oktober 2021 stängde företaget sin verksamhet i Kina, motiveringen var ökad censur och de allt hårdare reglerna kring internet i landet.

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Omslag till Kollega nummer 4 2024.

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Karriär

9 skäl att inspireras av elitidrotten

Inom elitidrotten är man skicklig på att bygga team och få individer att prestera på topp. Här kan arbetslivet ha mycket att lära.
Lina Björk Publicerad 12 juni 2024, kl 06:02
Vikten av förberedelse, självmedvetenhet och utvärdering är avgörande för att lyckas inom elitidrotten. Det är något för arbetslivet att ta efter, anser Markus Johannesson och Johan Fallby. Illustration: Jens Magnusson, Foto Annci Gustavsson

Både Markus Johannesson och Johan Fallby har bakgrund inom elitidrotten. Markus som fotbollsspelare, Johan inom bordtennis. Här har de mött miljöer som var varit stressiga, påfrestande och utmanande. De praktiska erfarenheterna, tillsammans med forskning från idrottspsykologi och kognitiv beteendeterapi, har de samlat i boken JAGET FÖRE LAGET. En handbok för chefer och ledare på alla nivåer, men även för medarbetare som vill leda sig själva.

Markus Johannesson

– Arbetslivet ställer höga krav på oss. Vi ska prestera, ofta med snabba puckar. En elitidrottare som ska vara i sitt livs form ägnar sig åt systematiska förberedelser. Ledare i arbetslivet kan eller gör inte på samma sätt – av olika anledningar – och vi tror att de kan dra nytta av den kunskapen, säger Markus Johannesson.

Det krävs systematik, träning och utvärdering för att uppnå maximalt resultat, menar duon.

– För att få till det måste vi titta på vår prestationsmiljö, alltså arbetsplatsen eller arenan där vi presterar. Här finns både fysiska, sociala och psykologiska faktorer som påverkar. Har ni all teknisk support som behövs, hur ser relationer och kommunikation ut och vilken motivation har medarbetarna? säger Johan Fallby.

Men prestationsmiljön innebär inte bara fysiska förutsättningar. För att prestera på topp behöver vi även må bra. Länge fanns en bild av elitidrottsmän som övermänniskor, starka och motståndskraftiga. Så ser verkligheten inte alltid ut.

Johan Fallby

– Även elitidrottare som presterar på topp mår dåligt ibland. Men det finns några skyddande faktorer. I en funktionell prestationsmiljö ges tillfälle att kombinera prestation och välmående. Det innebär exempelvis tid för återhämtning, goda relationer och funktionellt ledarskap, säger Johan Fallby.

I ett mer snabbspolande arbetsliv är vikten av förberedelse, självmedvetenhet och utvärdering avgörande för att lyckas som ledare. Som hjälp på traven för ledare som vill skapa prestationsmiljöer har Markus Johannesson och Johan Fallby identifierat nio områden där arbetslivet skulle kunna inspireras av elitidrotten.

1.Träning, förberedelse och utvärdering.

Idrottare förbereder sig minutiöst i åratal för att nå elitnivå. De lägger tid på detaljer, förbereder sig med vila, kost och sömn, samt utvärderar både träning och tävling. Som chef kan du integrera samma metoder i arbetslivet.

2.En organisationskultur driven av kunskap.

Idrotten arbetar med specialister från vetenskapliga områden för att driva kunskapen i organisationen framåt. De jobbar tätt tillsammans för att skapa en kunskapsdriven organisation och dra nytta av varje individs kompetens maximalt.

3.Ett nära ledarskap.

Idrottsverksamhet bygger på nära samarbete mellan ledare och idrottare, där det läggs tid på både stora och små faktorer som påverkar prestationen på såväl kort som lång sikt. Det är klokt att prioritera feedback och utvärdering.

4.Psykiskt och fysiskt välmående. 

Idrottare lär sig hur de kan balansera belastning och återhämtning för att uppleva både fysisk och psykisk hälsa. Trots hårda påfrestningar går det att kombinera prestation och välmående.

5.Psykologisk flexibilitet.

Tränare och idrottare arbetar aktivt med att påverka psykologiska faktorer som har betydelse för hantering av stress, oro och ångestrelaterad problematik, både i vardagen och under tävling. Genom att förstå sig själv och teamet kan du träna på och acceptera dina reaktioner och beteenden.

6.Självkännedom och kunskap om prestation.

Genom självmedvetenhet och självständighet ökar du kunskapen om din egen och teamets prestation och utveckling.

7.Beteendemålsättning.

Resultatet styr verksamheten i både elitidrott och arbetsliv, men vägen dit går genom beteende- och processmål som bearbetas systematiskt på både kort och lång sikt.

8.Motivation och autonomi.

Tränare och idrottare förstår betydelsen av självbestämmande motivation, då idrottare behöver träna år efter år och fortsätta både i fram- och motgång. Genom att tillgodose de grundläggande behoven autonomi, kompetens och tillhörighet skapas förutsättning för utveckling.

9.Beteendeperspektiv.

Med ett beteendeperspektiv går det att specificera arbetssätt, metoder och prestation på detaljnivå för att synkronisera och effektivisera mål, kommunikation och ledarskap. Verksamheten får både ett gemensamt språk och riktning i verksamheten.