Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Hennes jobb: Höja kollegornas humör

Hedvig Fredholm är mood manager på produktionsbolaget Alaska Film & tv. Hon har ansvar för att skapa en glad atmosfär på kontoret.
­– Jag försöker hålla humöret på de anställda på topp.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2022, kl 07:00
Hedvig Fredholm. Fikabröd
Hedvig Fredholm är mood manager, en tjänst som kräver kreativitet och stresstålighet. Foto: Privat/Shutterstock

Unionenmedlemmen Hedvig Fredholm har jobbat som mood manager från och till i åtta år. Hon är en professionell stämningshöjare som jobbar heltid med att skapa en god atmosfär på arbetsplatsen. En yrkesroll på uppgång nu när många arbetsgivare försöker locka tillbaka sina anställda till kontoret.

Min uppgift är att känna av vad de anställda behöver och göra roliga evenemang. Här ska man bli sedd, omhuldad och tycka det är kul att gå till jobbet, säger Hedvig Fredholm.

Hon arrangerar bolagets alla fester och ordnar dekorationer, fikor och pysseltävlingar inför högtider.

Varje vecka kan personalen önska ett veckans bak.

Vem bakar varje vecka?
Oftast jag - om jag hinner, annars köper jag in från bageri. I går gjorde jag cheesecake, förra veckan var det kärleksmums och innan dess vegansk kokosmousse och cupcakes.

Just nu planerar Hedvig Fredholm för en picknick med lekar och quiz.

Jag tycker det är kul att tänka ut nya lösningar. Vad kan jag göra för att få alla att dra på smilbanden?

Skapar kreativ och mysig miljö

Även i vardagen spelar hon en stor roll för hur kontorsplatsen upplevs.

Jag ser till att det finns färska blommor och att arbetsmiljön är inspirerande. I och med att vi har kreativa yrken vill jag att kontoret ska andas kreativitet. Det kan vara allt från att gå till skogen och leta upp en kvist som jag dekorerar och hänger upp i taket till att sätta upp tavlor.

Hedvig Fredholm har en idélåda där man kan lägga lappar med förslag för kontoret. Hon har ordnat en utställning med alster av personalen och bytardagar av saker och kläder.

Några önskade en sticklingbytarhörna, så då köpte jag ett litet växthus.

Måste man alltid vara i good mood själv?
Jag blir det per automatik för jag har en otroligt tacksam roll. Du är aldrig den jobbiga typen, utan du ska bara få folk att må bra och då får du en massa positiv energi tillbaka.

På Alaska Film & TV är de ett mindre antal fast anställda som samarbetar med ett stort antal frilansare i olika medieproduktioner. När många människor möts på en arbetsplats som inte arbetar ihop annars blir det extra viktigt med en sammanhållande och stämningshöjande funktion, enligt Hedvig Fredholm.

Mood manager ett framtidsyrke

Hon tror att mood manager blir ett vanligare yrke i framtiden.

Fler förstår värdet av att ha en varm och inspirerande företagsmiljö. Vi är så mycket av vårt liv på jobbet, folk vill ha något mer än det vanliga nio till fem, särskilt med klimatet som är i världen nu. Man behöver få värme, bli sedd och skratta.

Hedvig Fredholm
Hedvig Fredholm

När världen är i kris får mood managern förutom att sprida glädje jobba med välgörenhet.

Vi har haft insamlingar av saker till Ukraina och skänkt pengar till Cancerfonden bland annat.  

Hon tycker inte jobbet är stressigt men tror det kan upplevas så för nybörjaren, eftersom man kan få hoppa in som allt i allo och koordinera saker. Hon jämför med att vara projektledare, vilket hon också har jobbat som.

En utmaning är ibland att trolla med den budget man har och att hitta på aktiviteter som passar så många som möjligt, eftersom alla inte gillar allt.

Sjukdomen gav nya perspektiv

För att trivas med yrket ska du vara en social person och kunna småprata med alla, säger Hedvig Fredholm.

Du ska verkligen tycka om att ta hand om folk och se när andra behöver lyftas.

Hon berättar om en tuff period då hon hade cancer för några år sedan. Då förstod hon hur mycket medmänniskors små gester av välvilja betyder.

Jag märkte själv hur stor skillnad det gör med de enkla insatserna som en hand på axeln eller en fråga om hur man mår.

Hedvig Fredholm, 38 år

Yrke: Mood manager och koordinator.
Var: Alaska Film & TV, produktionsbolag i Stockholm.
Bakgrund: Arbetat som
projektledare, international sales manager, produktionsledare, koordinator och pr-ansvarig.
Utbildning: Samhällsvetenskapligt gymnasium, självlärd inom tv-branschen.

Karriär

Förmåner viktigt verktyg i jakten på kompetens

Numera räcker det inte enbart med hög lön, gratis frukt och friskvårdsbidrag för att locka till sig de bästa medarbetarna. Vilka förmåner har stora svenska företag? Vi har listan!
Lina Friberg Publicerad 31 mars 2023, kl 06:00
Till vänster en grupp äldre personer tränar på gym. Till höger en skål med frukt.
En ny undersökning visar att den förmån som svenska anställda anser viktigast är att få arbeta flexibelt. Även möjlighet till hybridarbete uppskattas av många. Foto: Colourbox.

Attraktiva arbetsförmåner har också  blivit ett smart sätt att stärka ett företags varumärke.

Personalförmåner är ett viktigt redskap för att kunna vara en attraktiv arbetsgivare och behålla vår personal långsiktigt, säger Anna-Karin Flygare, HR- strateg på gruvbolaget LKAB.

Flexibla arbetstider,  förmåner kring pension, ledighet samt möjlighet till hybridarbete är de förmåner som toppar svenskarnas lista över mest populära jobbförmåner.
Ett generöst friskvårdsbidrag är även en förmån som tilltalar många anställda.

Flexibilitet viktigast

I förmånsföretaget Benifys senaste rapport "Framtidens arbetsgivare: En plats i förändring", som är baserad på svar från 16 000 svenska medarbetare, framkom det att den förmån anställda anser viktigast är att få arbeta flexibelt. 

Även möjlighet till hybridarbete uppskattades av många anställda.71 procent av dem som deltagit i undersökningen svarar att de både vill arbeta hemifrån och från sin arbetsplats.

Många skulle tacka nej till ett jobb som inte erbjöd flexibilitet gällande arbetstider och placering

I bemanningsföretagets Randstads årliga rapport Workmonitor, baserad på svar från 1000 anställda i Sverige, framkommer det att jobbkandidater i högre utsträckning efterfrågar flexibilitet och en sund balans mellan jobb och fritid.

–  Vi ser väldigt tydligt i vår senaste undersökning att pandemiåren definitivt har satt sina spår när det gäller distansjobb. Många av kandidaterna uppger att de skulle tacka nej till ett jobb som inte erbjöd flexibilitet gällande arbetstider och placering, säger Camilla Campelo, HR-direktör hos Randstad.

Upplever ni att det har blivit allt viktigare att kunna locka kompetenta kandidater med andra förmåner än lön?

Absolut. I Sverige är lön och förmåner faktiskt inte det främsta skälet till att välja en arbetsgivare över en annan, utan det är många andra delar som spelar roll. I vår employer branding-undersökning är det exempelvis trevlig arbetsmiljö som år efter år är viktigaste kriteriet vid val av arbetsgivare, följt av intressanta arbetsuppgifter och balans mellan jobb och fritid, säger Camilla Campelo.

 Att just den balansen har blivit extra viktigt framkommer även i Benifys senaste rapport. Personalförmåner som till exempel rabatt på barnvakt och matkassar har blivit mer efterfrågat. En förklaring kan vara att många är tillbaka på jobbet efter pandemirestriktionerna.

Lön efterfrågas i svåra tider

Hos möbeljätten Ikea har lönen fått en större betydelse på senare tid, då levnadskostnaderna ökat. Även om ledighets- och arbetstidsförmåner var det som efterfrågades mest hos företagets personal, enligt Ikeas pressavdelning

Även musiktech-bolaget Epidemic Sound märker att lönen fortfarande har stor betydelse.

–  Om vi jämför med längre bak i tiden kan vi konstatera att förväntningarna och efterfrågan på ett bra anpassat och helst lite spännande förmånspaket ökar hela tiden. Däremot ser vi att lönen fortsatt är mycket viktig. Kandidater vill veta att de kommer att ha marginaler att klara högre elpriser eller en ränta som sticker iväg, säger Jasmin Holländer Pettersson, talesperson på Epidemic Sound.

Betalt volontärsarbete

På läkemedelsföretaget AstraZeneca erbjuds anställda bland annat  förmåner  kring hälsa, pension, transport och försäkring men även möjlighet till betalt volontärarbete. 

– Möjligheten att volontärjobba har varit väldigt uppskattad och populär bland våra medarbetare. Många väljer att göra det tillsammans i teamen för att stärka lagkänslan och göra en meningsfull insats som gör skillnad på ett positivt sätt utanför den vardagliga arbetsmiljön, säger Karl-Johan Karlsson, presschef för AstraZeneca.  

Kollega har tittat på vilka förmåner som erbjuds de anställda, på några av företagen i Unionens branschområden

AstraZeneca

  • Försäkringar och pension
  • Träningsanläggningar på arbetsplatsen
  • Digitala hälso-och träningstjänster
  • Transportförmåner
  • Möjlighet att volontärjobba åtta timmar per år på betald arbetstid

Epidemic Sound

  • 30 semesterdagar
  • Extra ersättning vid föräldraledighet
  • Friskvårdsbidrag
  • Pension och försäkringar
  • Kostnadsfria terapitimmar
  • Flexibel arbetstid
  • 3-dagars betalt volontärarbete per år
  • Konsertbiljetter, interna musik-och storytelling event
  • Gratis användning av vår spelare

Ericsson

  • Extra ersättning vid föräldraledighet
  • Volontärarbete varje år
  • Lunchförmån
  • Friskvårdsbidrag
  • Aktiesparprogram
  • Ersättning för läkarbesök
  • Terminalglasögon
  • Möjlighet till ett hybridjobb
  • Interna utvecklingsmöjligheter

Ikea

  • Årlig Ikea-bonus för alla medarbetare
  • Friskvårdsbidrag
  • Personalrabatt på 15 procent
  • Medarbetare får upp till 1 500 kr i Ikea kontobidrag per verksamhetsår
  • Webbaserad individuell pensionsrådgivning via rådgivningstjänsten Lifeplan

LKAB

  • Tillgång till utvalda gym- och motionsanläggningar
  • Friskvårdsbidrag
  • Studiestöd
  • konstförening och fritidsförening, som bland annat ger tillgång till fjällstugor och möjlighet att delta i familjeaktiviteter
  • Motivationsprogram - framgångar ska belönas
  • Medarbetare som varit anställda i minst ett år får förstärkt föräldrapenning, upp till 90 procent av ordinarie lön i upp till sex månader
  • Många av LKAB:s  tjänster möjliggör flexibla arbetsmöjligheter
  • Företagshälsovård 
  • Tandvård- och glasögonförmån
  • Anställda har möjlighet att ansöka om stipendier vid studier både för sig själv och sina barn
  • Pension och försäkring 
     

Scania

  • Vinstdelning i Scania Resultatbonus
  • Löneväxling
  • Personalbil
  • Friskvårdsbidrag
  • Anställda har möjlighet att jobba fyra veckor per år från utlandet
  • Flexibel arbetstid

SJ

  • Friskvårdsbidrag
  • Utökad föräldrapenning
  • Löneväxling
  • Fri expertrådgivning kring alkohol och droger, juridik och ekonomi
  • Förmånliga priser på tågresor
  • Personalrabatt på bistroutbudet ombord på tågen
  • Pensionsrådgivning 

TUI

  • Friskvårdsbidrag
  • Gratis gym
  • Internationella möjligheter inom TUI
  • Rabattförmåner via Benify
  • Firandepolicy för jubileer
  • Hybridarbete
  • Produktionsutforskningsturer om samtliga destinationer och produkter
  • Pension och försäkringar
  • Terminalglasögon
  • Evenemang som frukost, företagsfester och afterwork
  • 40 timmars möjlighet till utbildning
  • 40-50 procent SuperTravel rabatt på resor
  • Flexibel arbetstid

Volvo Cars

  • Rabatter vid bilköp
  • Möjlighet till förmånsbil
  • Volvo-bonus till alla anställda
  • Extra ersättning från Volvo i samband med föräldraledighet
  • Extra tjänstepension
  • Företagshälsovård
  • Flexibla arbetstider
  • Vid särskilda tillfällen kan anställda beviljas betald ledighet, till exempel vid flytt eller i samband med vissa högtidsfiranden
  • Friskvårdsbidrag
  • Nyanställda erbjuds förskottssemester
  • Rabatter och förmåner via Benify

Mest eftertraktade förmånerna:

1. Arbetstid och ledighet(2)
2. Friskvård (3)
3. Pensions-förmåner (1)
4. Sjukvård (5)
5. Hushållsnära tjänster(10)
6. Försäkringar (4)
7. Transport (8)
8. Kompetensutveckling (6)
9. Rabatter (ny för i år)
10. Klimatsmarta förmåner (9) 

Förra årets placering inom parantes.

Källa: Benify