Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Branscherna där man bråkar mest

Det bråkas en del inom detaljhandeln. Men det gör man även inom grossist- och transportbranschen. Däremot är konflikterna färre inom fastighetsförvaltning, visar en ny undersökning.
Petra Rendik Publicerad 6 maj 2019, kl 12:52
Colourbox
Colourbox

Det sägs att storleken inte spelar någon roll. Men det verkar stämma så där när det kommer till hur mycket vi bråkar på jobbet. Ju större arbetsgrupperna är desto fler konflikter riskerar att uppstå. Det visar en undersökning som konsultföretaget Brilliant ligger bakom. De har tittat närmare på hur medarbetare inom elva branscher upplever bråk på jobbet. Förutom storleken på arbetsgruppen är svaga chefer och ojämn arbetsfördelning andra orsaker till konflikter på arbetsplatsen.

Läs också: Konflikt på kontoret?

– Konflikter är en stark bidragande orsak till sjukskrivningar. I en studie vi har gjort ser vi att man har 2,5 gånger högre sjukfrånvaro i grupper med mycket konflikter, säger Sofie Johansson, chefsanalytiker på Brilliant till SvD.

11 branscher där man bråkar mest:

1. Detaljhandeln – 16 procent upplever konflikter på jobbet. 22 procent säger att de ha en svag ledare.

2. Grossistverksamhet – 16 procent. Här fungerar arbetsfördelningen mindre bra enligt undersökningen, dåliga chefer är ett annat problem.

3. Transport – 15 procent upplever konflikter. Sämst fungerar ledarskapet, 34 procent är missnöjda med chefen.

4. Tillverkning. Oftast stora arbetsgrupper, kanske en anledning till att 14 procent känner av bråk på jobbet. Här finns också flest uttråkade medarbetare.

5. Försäljning och reparation av personbil – 12 procent vittnar om konflikter men 38 procent verkar å andra sidan vara nöjda med ledarskapet.

6. Finansiella tjänster och försäkring – 12 procent svarar att de upplever negativa konflikter och 14 procent är missnöjda med arbetsfördelningen

7. Bygg och anläggning – andelen konflikter är 11 procent.

8. IT, teknik och innovation – arbetsgrupperna är rätt små och cheferna bra men trots det svarar 11 procent att det uppstår bråk på jobbet.

9. Media och kommunikation – större arbetsgrupper kan vara en förklaring till att 10 procent upplever konflikter.

10. Konsultverksamhet – här bråkas det mindre, 6 procent. Och frågar man medarbetarna finns de bästa cheferna i den här branschen.

11. Fastighetsförvaltning – relativt konfliktfritt, 6 procent uppger att det uppstår konflikter som påverkar jobbet.

Jobbrelationer

7 sätt att bli en bättre talare

Rösten är vårt viktigaste uttrycksmedel för att skapa förtroende och motivation. Här är sju tips för att bli en bra talare – och behålla publikens intresse genom hela presentationen.
Publicerad 15 februari 2024, kl 06:04
Tecknad illustration av en kvinna i en talarstol som pratar inför publik.
Att tala inför folk kan kännas svårt. Här är 7 tips hur du använder din röst för att skapa förtroende och motivation. Illustration: Colourbox.

1.  HITTA RÄTT TEMPO

Karismatiska talare pratar ofta i ett lite snabbare tempo än normalt, vilket får dem att låta passionerade och självsäkra. Att hitta balansen kan dock vara svårt. Talar du för snabbt kan du låta nervös eller stressad, talar du för långsamt kan du låta uttråkad eller nonchalant.

 

2.  VÅGA VILA I PAUSEN

 Undvik utfyllnadsord som ”ööh” och ”liksom”. De stjäl fokus och du riskerar att åhörarna tappar intresset. Att i stället våga landa i pauser inger en känsla av självförtroende och ger lyssnarna möjlighet att processa det du sagt.

 

3. SPELA IN DIG SJÄLV

För att kunna jobba med din röst måste du lära känna den. Spela in dig själv och lyssna på hur du låter. Ge dig själv feedback, både positiv och negativ. Tänk på hur du använder melodi och tempo. Låter du uttråkad, nervös eller självsäker?

 

4. VÄRM UPP RÖSTEN

Värm upp rösten varje morgon för att få en god rösthälsa och bättre talteknik. En enkel övning är att använda ljudande konsonanter. Ta ett djupt andetag genom näsan och ljuda ut ett ”V” på ton tills luften tar helt slut. Det spelar ingen roll vilken ton du väljer, men du kommer att låta ungefär som en dammsugare. Repetera övningen tre gånger.

 

5. ANVÄND RÖSTENS VERKTYGSLÅDA

Tempo, talmelodi, paus, volym, tonalitet och betoning. Det är några av de verktyg du kan jobba med för att låta mer indragande och skapa dynamik när du pratar.

 

6. ANVÄND HÄNDERNA

Människor som pratar med händerna upplevs som mer trovärdiga. Gestikulera för att poängtera de ord som är viktigast. Tänk på att rörelserna ska kännas naturliga, inte överdrivna – spara dina ”jazzhands” till aw:n.

 

7. TALA PASSIONERAT

Det handlar inte bara om vad du säger – utan om hur. Håll en hög energinivå – tala med passion och ha ett öppet, självsäkert kroppsspråk. Då kan du få vem som helst att bli intresserad av vad du har att säga. Att låta det minsta ointresserad eller osäker smittar av sig på stämningen.

 

FÄLLOR ATT SE UPP MED!

Undvik att dricka kaffe, te och annat vätskedrivande precis innan presentationen, det torkar dessutom ut stämbanden. Känner du dig trött i rösten eller är hes ska du absolut inte viska – det skadar rösten mer. Känner du dig ofta trött i rösten bör du kontakta en sång[1]pedagog som kan hjälpa dig att hitta rätt talteknik.

Text: Vera Viksten

KÄLLA: Cecilia Brändström, röstcoach