Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Barnprat på jobbet kan göra ont

Patientföreningen Barnlängtan, som jobbar för att öka kunskapen om ofrivillig barnlöshet, får många samtal och mejl från personer som tycker att det är jobbigt med barnprat på arbetsplatsen. Man känner sig ifrågasatt och tvingas ljuga.
Ola Rennstam Publicerad 30 oktober 2017, kl 15:50
Illustration: Kristian Ingers
Illustration: Kristian Ingers

– Många ofrivilligt barnlösa får kommentarer av omgivningen som till exempel om det inte är dags snart och att man måste skynda sig innan man blir för gammal. Jag önskar att fler tänkte på att om någon är över 30 och inte har barn så finns en anledning till det som man måste förstå att man inte har med att göra. Oavsett om det är frivillig barnlöshet eller ej, säger Hannah Palm, ordförande.

– Det är norm i samhället att en kvinna vill ha barn och ska ha barn. Många väljer att säga att de väntar när de i själva verket har försökt under lång tid.

Föreningen ger stöttning till barnlösa som hör av sig och är ledsna.

– Många känner skuld när de inte kan glädjas över kollegan som väntar barn och alla pratar om magen. Är livet orättvist så får man vara ledsen. För hon som har den där magen har ju fått allt hon velat. Hon kan glädjas åt sig själv, säger Hannah Palm.

Det kan vara jobbigt att höra småbarnsföräldrar beklaga sig över att de är trötta eller att barnen är jobbiga.

Läs mer: Dina barn jobbar inte här!

– De känner att kollegorna faktiskt har fått det finaste man kan få. Det kan också vara sårande när folk glatt berättar att de blev gravida på första försöket.

Hannah Palms råd är att vara öppen med sin ofrivilliga barnlöshet.

– Då kan du bemöta fördomar och förklara. Då brukar de konstiga kommentarerna upphöra. Många tror till exempel att det bara är att göra provrörsbefruktningar eller adoptera men så enkelt är det inte. När jag träffar nya människor i jobbet brukar jag tänka på att inte fråga om de har barn, de berättar själva utan att man behöver ta upp det.

Nyckeln är att skapa ett inkluderande arbetsklimat med samtalsämnen där alla kan bidra, enligt Hannah Palm.

– Jobba med all sorts inkluderande så behöver inte ofrivilligt barnlösa känna sig träffade. Men det gäller egentligen lika mycket om det bara pratas fotboll och en sitter tyst. Det bör man vara uppmärksam på både som chef och kollega.

Läs mer: "Jag erkänner"

Jobbrelationer

7 sätt att bli en bättre talare

Rösten är vårt viktigaste uttrycksmedel för att skapa förtroende och motivation. Här är sju tips för att bli en bra talare – och behålla publikens intresse genom hela presentationen.
Publicerad 15 februari 2024, kl 06:04
Tecknad illustration av en kvinna i en talarstol som pratar inför publik.
Att tala inför folk kan kännas svårt. Här är 7 tips hur du använder din röst för att skapa förtroende och motivation. Illustration: Colourbox.

1.  HITTA RÄTT TEMPO

Karismatiska talare pratar ofta i ett lite snabbare tempo än normalt, vilket får dem att låta passionerade och självsäkra. Att hitta balansen kan dock vara svårt. Talar du för snabbt kan du låta nervös eller stressad, talar du för långsamt kan du låta uttråkad eller nonchalant.

 

2.  VÅGA VILA I PAUSEN

 Undvik utfyllnadsord som ”ööh” och ”liksom”. De stjäl fokus och du riskerar att åhörarna tappar intresset. Att i stället våga landa i pauser inger en känsla av självförtroende och ger lyssnarna möjlighet att processa det du sagt.

 

3. SPELA IN DIG SJÄLV

För att kunna jobba med din röst måste du lära känna den. Spela in dig själv och lyssna på hur du låter. Ge dig själv feedback, både positiv och negativ. Tänk på hur du använder melodi och tempo. Låter du uttråkad, nervös eller självsäker?

 

4. VÄRM UPP RÖSTEN

Värm upp rösten varje morgon för att få en god rösthälsa och bättre talteknik. En enkel övning är att använda ljudande konsonanter. Ta ett djupt andetag genom näsan och ljuda ut ett ”V” på ton tills luften tar helt slut. Det spelar ingen roll vilken ton du väljer, men du kommer att låta ungefär som en dammsugare. Repetera övningen tre gånger.

 

5. ANVÄND RÖSTENS VERKTYGSLÅDA

Tempo, talmelodi, paus, volym, tonalitet och betoning. Det är några av de verktyg du kan jobba med för att låta mer indragande och skapa dynamik när du pratar.

 

6. ANVÄND HÄNDERNA

Människor som pratar med händerna upplevs som mer trovärdiga. Gestikulera för att poängtera de ord som är viktigast. Tänk på att rörelserna ska kännas naturliga, inte överdrivna – spara dina ”jazzhands” till aw:n.

 

7. TALA PASSIONERAT

Det handlar inte bara om vad du säger – utan om hur. Håll en hög energinivå – tala med passion och ha ett öppet, självsäkert kroppsspråk. Då kan du få vem som helst att bli intresserad av vad du har att säga. Att låta det minsta ointresserad eller osäker smittar av sig på stämningen.

 

FÄLLOR ATT SE UPP MED!

Undvik att dricka kaffe, te och annat vätskedrivande precis innan presentationen, det torkar dessutom ut stämbanden. Känner du dig trött i rösten eller är hes ska du absolut inte viska – det skadar rösten mer. Känner du dig ofta trött i rösten bör du kontakta en sång[1]pedagog som kan hjälpa dig att hitta rätt talteknik.

Text: Vera Viksten

KÄLLA: Cecilia Brändström, röstcoach