Hoppa till huvudinnehåll
Internationellt

Så hög lön ger korttidsarbete i olika EU-länder

Anställda i Sverige som omfattas av korttidsarbete får ut stor del av lönen jämfört med anställda i många andra europeiska länder med korttidsavtal. Det menar Europafacket som kartlagt hur korttidsarbetet fungerar i olika länder.
Johanna Rovira Publicerad
Manlig figur står på Europakarta.
Sverige är ett av de länder där korttidsarbete ger störst del av lönen. Foto: eamesBot/Colourbox

Runt om i EU:s medlemsländer sjösätts system för korttidsarbete liknande det svenska, där arbetstagare går ner i tid och staten går in för att hjälpa till att täcka lönekostnaderna i syfte att rädda jobb. Europafacket ETUC har kartlagt de system som finns.

Läs mer: Så funkar permittering och korttidsarbete

ETUC har även gjort en lista över hur stor andel av lönen anställda som omfattas av korttidsarbete med statligt stöd får (se faktaruta). Bara i Danmark, Nederländerna och Irland får arbetstagare ut hela lönen, enligt Europafackets uträkningar, men kraven för att få del av systemet och hur länge det gäller kan alltså variera.

Läs mer: Arbetsgivare och fack överens om korttidsarbete

Europafacket menar att EU:s medlemsstater nu måste samarbeta med fack och arbetsgivare för att undvika en lång ekonomisk kris i coronavirusets fotspår och pekar på att alla har fördelar av system med korttidsarbete. Anställda kan behålla jobben, arbetsgivare får snabbt tillgång till arbetskraft när konjunkturen vänder och staten sparar pengar eftersom det vanligtvis är billigare med stöd för korttidsarbete än arbetslöshetsunderstöd.

Lön vid korttidsarbete

Nettolöner

  • Irland: 100%
  • Österrike: 80-90%
  • Frankrike: 84%
  • Spanien: 70%
  • Tyskland: 60 – 67%

Bruttolöner:

  • Danmark: 100%
  • Nederländerna: 100%
  • Norge: 80-100%
  • Sverige: 92.5 – 96%
  • Storbritannien: 80%
  • Italien: 80%
  • Schweiz: 80 %
  • Slovenien: 80%
  • Belgien: 70 %
  • Frankrike: 70%
  • Portugal: 70%

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Internationellt

Spanien slopar karens vid svåra klimakteriebesvär

Kvinnor i Spanien som lider av svåra klimakteriebesvär kan inom kort få ersättning från första sjukdagen. De har sedan tidigare rätt att sjukskriva sig utan karensavdrag vid svår mensvärk.
Johanna Rovira Publicerad 13 november 2026, kl 06:00
kvinna som kämpar med klimakteriet
Svåra klimakteriebesvär kan snart ge anställda i Spanien rätt till ersättning redan från första sjukdagen. Foto: Colourbox

Från och med december kommer kvinnor i Spanien som lider av svåra klimakteriebesvär ha rätt att vara sjukskrivna utan att drabbas av samma löneavdrag som vid annan sjukdom, skriver bland annat den spanska tidningen Público.  

Arbetsgivaren betalar full lön första frånvarodagen och från andra dagen får den anställda sjukersättning och slipper således den vanliga karenstiden i Spanien på tre arbetsdagar. 

Krävs svåra klimakteriebesvär

Men vanliga värmevallningar, trötthet och hjärndimma räcker inte för att få ta del av del av förmånen. För att kunna nyttja den nya rättigheten krävs att den anställda har ett dokumenterat medicinskt tillstånd kopplat till klimakteriet. Tillståndet måste vara så allvarlig att det begränsar arbetsförmågan. 

Svåra sömnstörningar, extrem trötthet, kronisk smärta och betydande kognitiv nedsättning samt humörförändringar som påverkar avsevärt räknas till de symtom som kan ge ersättning.

Svår mensvärk ger också ersättning

Sedan tre år tillbaka kan kvinnor i Spanien som sjukskrivs för svåra menstruationsbesvär som orsakas av en diagnostiserad sjukdom också få ersättning redan från första dagen. 

Karenstiden i Spanien är enligt lag tre dagar, men vissa kollektivavtal och vissa arbetsgivare kan ha mer generösa villkor kring sjukersättning. 

Så mycket ersättning får den sjukskrivna

Dag 1: 100 procent lön betalas av arbetsgivaren.

Dag 2 -20: 60 procent av sjukpenninggrundad inkomst betalas av spanska försäkringskassan Seguridad Social.

Dag 21 och framåt: 75 procent betalas av Seguridad Social. 

För andra sjukdomar gäller 60 procent från dag tre, 75 procent från dag 21.