Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Fler tjänstemän sägs upp på grund av coronakrisen

Allt fler varsel leder nu till uppsägningar – inte minst i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det visar en koll som Kollega har gjort bland Unionens regionkontor.
Publicerad 29 april 2020, kl 17:41
Björn Larsson Rosvall / TT
Handeln är en av de branscher där flest sagts upp till följd av coronan. Inte minst i Göteborg. Det vanligtvis myllrande köpcentret Nordstan i Göteborg under en folktom dag i mars. Björn Larsson Rosvall / TT

I kölvattnet av coronakrisen har tiotusentals anställda varslats om uppsägning och riskerar därmed att förlora jobbet. Nu visar siffror från flera håll, däribland Arbetsförmedlingen och TRR, att varslen redan ett till faktiska uppsägningar och att många tjänstemän blivit av med jobben.

Läs mer Trots corona: "Massa jobb att söka"

Bilden bekräftas av Unionens kontor i de tre storstadsregionerna.  

Unionen i Göteborg har haft en hel del uppsägningsförhandlingar, enligt regionchefen Pierre Svensson.

– Vi hart fått in 20 nya ärenden per dag jämfört med 20 per vecka före corona. Jag bedömer det ändå som att det är en hanterbar nivå och inte minst i jämförelse med alla varsel som lagts, säger han.

Regionkontoret förbereder nu sin organisation för att uppsägningarna kommer att öka framöver. Men det finns positiva signaler.

– Förändringen av korttidsavtalet innebär att arbetsgivarna numera kan få 80 procent, att fler företag kommer att klarar sig.

De branscher som är särskilt drabbade är handel, hotell- och restaurang, följt av konsult- och bemanningsbranschen.

Även Jeannette Forss, regionchef på Unionen i Stockholm, konstaterar att förhandlingar om arbetsbrist ökat under mars och april. Däremot är det ingen specifik bransch som sticker ut.

– Vår bedömning är att det är väldigt spritt. Just nu har vi fokus på att hantera ärendetrycket, säger Jeanette Forss.

Unionen region Sydväst (där Malmö ingår) vittnar om fler uppsägningar och flaggar samtidigt för att det finns ett mörkertal i och med att många ärenden registrerade som korttidsavtal senare lett till arbetsbrist.

Även regioner utanför storstäderna vittnar om en ökad andel förhandlingar om arbetsbrist även om det i de flesta av Unionens regioner fortfarande främst rör ärenden om korttidsarbete.

Unionens regioner:

Unionen har 18 regioner fördelade runt om i landet. Kollega har sökt samtliga och fått svar av 17. Frågan vi ställde var om de varsel som lagts med anledning av coronakrisen gått över till uppsägningsförhandlingar.

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."