
Flygbolaget SAS fortsätter att stycka bolaget för att möta den allt hårdare konkurrensen från andra lågprisflygbolag. Sedan 2017 driver företaget SAS Ireland, som har sitt formella säte på Irland, och vars personal flyger för lägre löner än sina skandinaviska kollegor.
Nu har SAS startat ännu ett bolag som enligt källor till Expressen internt kallas för Airstar 4 A/S. Det nya företaget är tänkt som ett nytt lågprisbolag men har i dag varken flygplan, piloter eller kabinpersonal. Däremot har man tecknat ett flerårigt avtal med det danska fackförbundet FPU, som har både piloter och kabinpersonal bland sina medlemmar.
Unionenklubben för SAS kabinanställda, SCCA, uppger till Kollega att de inte har haft några förhandlingar med SAS i frågan. Man har heller inte informerats om planerna.
– Detta har SAS gjort bakom vår rygg, säger klubbordföranden Viktoria Svensson, som i övrigt inte vill kommentera uppgifterna i Expressen.
SAS redovisar en förlust före skatt på drygt en miljard kronor under perioden november till januari. I en kommentar till kvartalsrapporten avslöjas också inriktningen för det nya bolaget. Enligt vd:n Rickard Gustafsson kommer det nya bolaget ska främst flyga med medelstora flygplan inom Skandinavien, med personal anställd i Skandinavien och på ”skandinaviska villkor”.
En del av flygplanen i SAS nuvarande flotta börjar bli ålderstigen och måste fasas ut. Detta kommer enligt Expressen att ske genom att 20 till 30 nya flygplan som läggs i Airstar 4 A/S.
I en skriftlig kommentar skriver SAS presschef Freja Annamatz att med det nya avtalet, med danska FPU, fortsätter SAS arbete med att säkra skandinaviska arbetsplatser. Avtalet gäller för en möjlig framtida verksamhet med skandinaviskt baserad produktion, på skandinaviska villkor. Vidare skriver SAS att det är viktigt att understryka att inga beslut om investeringar i, eller uppstart av, en ”regional operation” ännu har fattats.