Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Sandviks aktieägare får vänta ut coronakrisen

Nu backar verkstadsföretaget Sandvik från sitt tidigare förslag att dela ut 3,8 miljarder i utdelning till aktieägarna.
Johanna Rovira Publicerad 8 april 2020, kl 14:23
Johanna Norin/TT
Sandvik drar tillbaka sitt förslag på aktieutdelning, åtminstone just nu. Johanna Norin/TT

I slutet på mars försökte Thomas Lilja, arbetstagarrepresentant i Sandviks styrelse och tillika ordförande för Unionens koncernklubb på Sandvik, förgäves förmå resten av styrelsen att avstå från att rösta igenom ett förslag som skulle ge aktieägarna en utdelning på 3 kronor aktien.

Läs mer: Facket röstade mot aktieutdelning på Sandvik

Då slog alla andra styrelseledamöter dövörat till, men en dryg vecka senare är tongången en annan:

”I ljuset av den ökade ekonomiska osäkerheten, och som en försiktighetsåtgärd, anser dock styrelsen att det är motiverat att dra tillbaka utdelningsförslaget”, skriver företaget i ett pressmeddelande, men öppnar för att man kan komma att ta upp frågan till diskussion igen ”när marknaden stabiliserats och företagets finansiella ställning medger det”.

Finansutskottet menar att en förutsättning för att få ekonomiskt stöd av staten är att arbetsgivaren har "allvarliga ekonomiska svårigheter” och att det därför inte är försvarligt att genomföra aktieutdelningar om man tar emot statligt stöd.

Fackförbundet IF Metall gick i dag ut med en uppmaning till företag som tar del av statligt stöd att de avstår från aktieutdelning.

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Omslag till Kollega nummer 4 2024.

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Fackligt

Anmäl en usel arbetsmiljö - så funkar det

Visste du att skyddsombud kan anmäla företag med ohälsosam arbetsmiljö till Arbetsmiljöverket? Det kallas för 6:6A.
David Österberg Publicerad 10 maj 2024, kl 06:05
En chef skäller på sina medarbetare.
Har du en ohälsosam arbetsmiljö och har försökt ha en dialog med chefen utan att få gehör. Då kan en 6:6a-anmälan av ett arbetsmiljöombud vara sista utvägen. Foto: Shutterstock

1. VAD BETYDER EGENTLIGEN 6:6A? 

I arbetsmiljölagen finns bestämmelser för att se till att arbetsmiljön är bra. Kapitel 6, paragraf 6A, handlar om vad ett arbetsmiljöombud (heter också skyddsombud) ska göra om arbetsmiljön är dålig. Ombudet ska enligt lagen vända sig till arbetsgivaren och begära att något görs för att fixa problemen – det kallas för en 6:6A-anmälan. 

2. HUR GÖR MAN? 

Om ni anser att det finns risker i arbetsmiljön som arbetsgivaren struntar i vänder ni er till arbetsmiljöombudet/skyddsombudet. Då kan den personen lämna en 6:6A-anmälan. I dokumentet ska det stå vilka problemen är, hur de kan lösas och hur lång tid arbetsgivaren har på sig att arbeta med frågorna. Arbetsgivaren ska bekräfta att anmälan har kommit in och ”utan dröjsmål” meddela vad som ska göras åt problemen.

VAD SKA ARBETSGIVAREN GÖRA?

Olika åtgärder kan behövas, beroende på vilka problemen är. Det kan handla om allt från medarbetarenkäter och skyddsronder till riskbedömningar och handlingsplaner. Arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för att arbetsmiljön är bra, men det är klokt att försöka ha en dialog på arbetsplatsen.


OM PROBLEMEN INTE FIXAS?

Om arbetsmiljöombudet tycker att arbetsgivaren ignorerar frågan, tar för lång tid på sig eller inte gör tillräckligt för att förbättra arbetsmiljön kan hen skicka anmälan till Arbetsmiljöverket. Då blir det oftast inspektion, som följs av ett inspektionsmeddelande, ett föreläggande eller ett förbud. Det första är den snällaste varianten, där myndigheten meddelar vilka brister som finns. Förelägganden och förbud måste arbetsgivaren följa. Om inget görs kan vite dömas ut av Arbetsmiljöverket. 

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)