Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Farmaciförbundet och Unionen går ihop

Nu är det definitivt. Unionens extrakongress har sagt ja till en sammanslagning med Farmaciförbundet.
- Tillsammans kommer vi kunna skapa större värde för medlemmarna inom life science-området och bli ännu bättre på att påverka utvecklingen inom en växande hälsosektor, säger Cecilia Fahlberg, Unionens förbundsordförande.
Ola Rennstam Publicerad 13 juni 2013, kl 10:03

Farmaciförbundet sa ja till en sammanslagning vid sitt förbundsråd den 15 maj. Och nu har även Unionens 278 kongressledamöter sagt sitt i frågan. Vid årsskiftet går de båda förbunden ihop och nu inleds arbetet inför själva samgåendet.

Unionen har drygt 540 000 medlemmar, Farmaciförbundet har 7 500. Båda förbunden verkar redan i dag inom både apoteksvärlden och läkemedelsindustrin. Avregleringen av apoteksmarknaden har lett till en tuffare vardag för Unionens och Farmaciförbundets medlemmar som arbetar på de olika apoteksbolagen.

Tanken med sammanslagningen är att öppna möjligheter i den växande hälsosektorn. Styrelserna i de båda förbunden ser, förutom fördelar för medlemmarna, möjligheten att utvecklas och bli ännu bättre på att påverka utvecklingen inom såväl läkemedelsindustri som apotek.

"Det finns något smart i att vara liten och det finns något smart i att vara stor. Båda förbunden har styrkor som vi ska vara varsamma om i samgåendeprocessen", menar Cecilia Fahlberg och Carina Jansson (bilden), ordförande för Unionen respektive Farmaciförbundet i ett pressmeddelande.

Sedan tidigare har Farmacitjänstemännens arbetslöshetskassa, Fak, beslutat att gå samman med Unionens a-kassa. Först måste dock myndigheterna godkänna beslutet.

Fackligt

Anmäl en usel arbetsmiljö - så funkar det

Visste du att skyddsombud kan anmäla företag med ohälsosam arbetsmiljö till Arbetsmiljöverket? Det kallas för 6:6A.
David Österberg Publicerad 10 maj 2024, kl 06:05
En chef skäller på sina medarbetare.
Har du en ohälsosam arbetsmiljö och har försökt ha en dialog med chefen utan att få gehör. Då kan en 6:6a-anmälan av ett arbetsmiljöombud vara sista utvägen. Foto: Shutterstock

1. VAD BETYDER EGENTLIGEN 6:6A? 

I arbetsmiljölagen finns bestämmelser för att se till att arbetsmiljön är bra. Kapitel 6, paragraf 6A, handlar om vad ett arbetsmiljöombud (heter också skyddsombud) ska göra om arbetsmiljön är dålig. Ombudet ska enligt lagen vända sig till arbetsgivaren och begära att något görs för att fixa problemen – det kallas för en 6:6A-anmälan. 

2. HUR GÖR MAN? 

Om ni anser att det finns risker i arbetsmiljön som arbetsgivaren struntar i vänder ni er till arbetsmiljöombudet/skyddsombudet. Då kan den personen lämna en 6:6A-anmälan. I dokumentet ska det stå vilka problemen är, hur de kan lösas och hur lång tid arbetsgivaren har på sig att arbeta med frågorna. Arbetsgivaren ska bekräfta att anmälan har kommit in och ”utan dröjsmål” meddela vad som ska göras åt problemen.

VAD SKA ARBETSGIVAREN GÖRA?

Olika åtgärder kan behövas, beroende på vilka problemen är. Det kan handla om allt från medarbetarenkäter och skyddsronder till riskbedömningar och handlingsplaner. Arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för att arbetsmiljön är bra, men det är klokt att försöka ha en dialog på arbetsplatsen.


OM PROBLEMEN INTE FIXAS?

Om arbetsmiljöombudet tycker att arbetsgivaren ignorerar frågan, tar för lång tid på sig eller inte gör tillräckligt för att förbättra arbetsmiljön kan hen skicka anmälan till Arbetsmiljöverket. Då blir det oftast inspektion, som följs av ett inspektionsmeddelande, ett föreläggande eller ett förbud. Det första är den snällaste varianten, där myndigheten meddelar vilka brister som finns. Förelägganden och förbud måste arbetsgivaren följa. Om inget görs kan vite dömas ut av Arbetsmiljöverket. 

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)