Pandemin har slagit hårt mot många branscher. Det visar sig också hos Unionens a-kassa. Före pandemin låg antalet ersättningsärenden på runt 16 000 per månad. Den siffran är nu uppe i 30 000.
För att klara verksamheten har kassan under fjolåret dels ökat personalstyrkan med drygt 30 procent, dels köpt stöd utifrån. Det så kallade a-kassestödet drivs av intresseorganisationen Sveriges a-kassor och ger kassorna en möjlighet att få förstärkning till sin kundtjänst för att svara på allmänna frågor.
Läs mer: Kraftig ökning av arbetslösa hos a-kassan
– Det ger oss möjlighet att öka vår tillgänglighet och är ett komplement till vår ordinarie verksamhet, säger Harald Petersson, kassaföreståndare på Unionens a-kassa.
– Kontakterna med oss har ökat kraftigt. A-kassestödet gör det möjligt för oss att både ha en god tillgänglighet i kombination med bra handläggningstider.
Handläggningstiden, den tid det tar från att man söker a-kassa till att den betalas ut, ligger i dag på mellan fem och sex veckor i genomsnitt, uppger Harald Petersson. Det är en ökning med omkring en vecka jämfört med normalläget.
– Men enskilda ärenden kan ta längre tid, beroende på hur komplicerade de är och om det är flera arbetsgivarintyg som måste hämtas in. Som mest finns det ärenden som har tagit omkring tio veckor.
Extrastödet för kundtjänsten kommer Unionens a-kassa använda sig av under hela det kommande året.
Den ökning av personalstyrkan som blivit en konsekvens av pandemin ser Harald Petersson behov av även framöver.
– De högre volymerna ser ut att bli ett normalläge ett tag, men sedan beror det ju också på hur vaccineringarna går och vilken effekt det får på arbetsmarknaden.