Annons
Annons
  • Före coronapandemin fick låg antalet ersättningsärenden hos Unionens a-kassa på runt 16 000 per månad. Den siffran är nu uppe i 30 000. Foto: Ola Rennstam / Kollega

Extrastöd räddar a-kassan

Publicerad 11 januari 2021, kl 13:13

Antalet ansökningarna till Unionens a-kassa har nästan fördubblats under pandemin. Men väntetiderna har inte ökat i motsvarande grad – tack vare extra stöd till kundtjänsten och nyanställningar.

Pandemin har slagit hårt mot många branscher. Det visar sig också hos Unionens a-kassa. Före pandemin låg antalet ersättningsärenden på runt 16 000 per månad. Den siffran är nu uppe i 30 000.

För att klara verksamheten har kassan under fjolåret dels ökat personalstyrkan med drygt 30 procent, dels köpt stöd utifrån. Det så kallade a-kassestödet drivs av intresseorganisationen Sveriges a-kassor och ger kassorna en möjlighet att få förstärkning till sin kundtjänst för att svara på allmänna frågor.

Läs mer: Kraftig ökning av arbetslösa hos a-kassan

– Det ger oss möjlighet att öka vår tillgänglighet och är ett komplement till vår ordinarie verksamhet, säger Harald Petersson, kassaföreståndare på Unionens a-kassa.

– Kontakterna med oss har ökat kraftigt. A-kassestödet gör det möjligt för oss att både ha en god tillgänglighet i kombination med bra handläggningstider.

Handläggningstiden, den tid det tar från att man söker a-kassa till att den betalas ut, ligger i dag på mellan fem och sex veckor i genomsnitt, uppger Harald Petersson. Det är en ökning med omkring en vecka jämfört med normalläget.

– Men enskilda ärenden kan ta längre tid, beroende på hur komplicerade de är och om det är flera arbetsgivarintyg som måste hämtas in. Som mest finns det ärenden som har tagit omkring tio veckor.

Extrastödet för kundtjänsten kommer Unionens a-kassa använda sig av under hela det kommande året.

Den ökning av personalstyrkan som blivit en konsekvens av pandemin ser Harald Petersson behov av även framöver.

– De högre volymerna ser ut att bli ett normalläge ett tag, men sedan beror det ju också på hur vaccineringarna går och vilken effekt det får på arbetsmarknaden.

Niklas Hallstedt
Niklas Hallstedt
[email protected]
  • Läs även...

    Debatt: Så bör företag hantera vaccinvägrare

    Många anställda känner en oro för att komma tillbaka till kontoret, särskilt eftersom alla anställda kanske inte är vaccinerade. Så här kan en arbetsgivare tänka kring sitt arbetsmiljöansvar.

  • Läs även...

    Kraftig ökning av arbetslösa hos a-kassan

    Antalet personer med ersättning från Unionens a-kassa närapå fördubblades mellan mars och oktober. Nu befarar a-kassan att arbetslösheten ska öka ytterligare.

  • Läs även...

    A-kassan höjer avgiften

    Unionens a-kassa måste höja medlemsavgiften och anställa fler för att klara det ökade trycket under coronakrisen. Hur hög avgiftshöjning det handlar kan bli klart nästa vecka.

  • Läs även...

    Jimmy fick sparken - får 80 000 kronor

    Jimmy Norfelt, 31, blev av med sin praktikplats efter att han vaccinerade sig. Nu har företaget gått med på en förlikning och kommer betala 80 000 kronor till Jimmy.

  • Läs även...

    Unionens a-kassa dyrast

    58 kronor. Så mycket höjs avgiften till Unionens a-kassa som därmed blir dyrast av landets kassor.
    – Vi gör det inte för att tjäna pengar utan för att finansiera de utgifter vi fått, säger Harald Petersson, chef för Unionens a-kassa.

  • Läs även...

    Arbetslösa får vänta länge på a-kassa

    Anders Lindström har väntat tio veckor på ersättning från Unionens a-kassa, trots att han skickat in alla intyg. Han är kritisk till att kassan inte informerar om de långa handläggningstiderna.