Hoppa till huvudinnehåll
Digitalisering

Nya jobb räddar tjänstemän

Att arbetsmarknaden förändras snabbt med digitalisering och automatisering av många yrken är det nog få som har missat. Enligt futuristen Thomas Frey kommer så många som sex av tio jobb inom ett decennium vara yrken som inte har blivit uppfunna än. Till tjänstemännens räddning.
Gabriella Westberg Publicerad 20 januari 2015, kl 15:44
Man tillsammans med roboten Baxter.
Den lärande roboten Baxter. Läs mer om den längre ned. Foto: Courtesy of Rethink Robotics, Inc

Många arbetaryrken har redan drabbats av automatisering, men nu är det framför allt klassiska tjänstemannayrken – som redan i dag till stor del är digitala – som riskerar att tas över av maskinerna, som Kollega rapporterat om förut. Bland de som professionellt spanar in i framtiden finns många som oroas över vad som händer med ekonomin om stora delar av den stabila medelklassen slås ut i arbetslöshet i och med automatiseringen.

Lugn. Det finns vissa egenskaper som datorerna ännu inte kan matcha. Och det kommer att skapas helt nya jobb, som de flesta inte ens börjat fundera över i dag, åtminstone om man ska tro Thomas Frey, som här listat 55 helt nya yrken som han tror finns om tio år.

Filtrera och städa data

Att kunna sålla bland mängder av data för att hitta det som är intressant och relevant och sedan skapa något nytt utifrån det – kommer enligt flera prognosmakare att behövas i ännu högre grad i framtiden.

Lavinen av data som lagras i serverhallar och i molnens stora datacentra kommer antagligen också att behöva sorteras en vacker dag. I dag speglas servrar och data dupliceras mångfaldigt av såväl säkerhetsskäl som slapphet. För att kunna hålla databaserna relevanta och hanterbara kommer det antagligen att behövas ”städare” som kan rensa ut onödiga kopior och allmänt dataskräp. Thomas Frey kallar det ”Waste Data Managers”.

Etik och kulturell kompetens

En annan kritisk egenskap som troligen inte heller kommer att bli överflödig om tio år är att kunna göra etiska bedömningar. Det är trots allt människor som utgör slutkonsumentledet, och vi vill bli respektfullt bemötta – även av våra smarta maskiner. Det kräver språk, sociokulturell kompetens och i grund och botten empati.

Innehållsproduktion och moderering går att automatisera till viss del, men i slutändan behövs en mer lokalkulturell och språklig kompetens för att kunna avgöra i vilka sammanhang ett inlägg eller en händelse kan uppfattas som kränkande och var det inte är något problem. I ett större perspektiv behövs global digital diplomati och gränsöverskridande rättstillämpning.

Hundratusentals människor arbetar (redan) i dag med att göra etiska bedömningar av inlägg på sociala forum som Facebook och Twitter, som the Wired berättar om i artikeln The Labourers Who Keep Dick Pics and Beheadings Out of Your Facebook Feed. Den yrkesgruppen kommer med all sannolikhet att ha jobb framöver också. Tyvärr. 

Virtuella team

Tjänstemännens arbetsmiljö är redan till stor del digital. Med en rusande utveckling av olika kommunikations-, process- och projekthanteringssystem tillgängliga från molnet kommer de anställdas fysiska närvaro att få allt mindre betydelse. Däremot minskar inte behovet av social kompetens för att folk sitter på olika håll, kanske i olika delar av världen. Tvärt om.

Att förstå sig på verktygen och kunna jobba effektivt i virtuella, tvärkulturella team kommer att vara en viktigare framgångsfaktor framöver. Och det inkluderar förstås ledarskapsfrågor och projekthantering för virtuella arbetsgrupper.

Design, UX och avatarcoach

För att ett företag ska vara framgångsrikt måste den digitala arbetsmiljön för de anställda vara rimlig, motverka stress och uppmuntra till kreativitet och innovation. Därför kommer det att behövas interaktionsdesigners, spelutvecklare – till exempel för att utveckla spelliknande arbetsverktyg som utmanar och uppmuntrar till lärande och kreativt tänkande, IT-arkitekter, 3D-skrivaringenjörer, avatardesigners, relationscoacher (även för avatarer), digitala diplomater, robotröstinläsare, kulturvetare, språkgenier och fackliga ombudsmän med förståelse för en digital arbetsmarknad och en global arbetsrätt. 

Lärande robotar

Robotar och datorer kan redan i dag göra mycket av det en människa kan göra. Men det behövs ändå en människa för att programmera roboten, sägs det.

Å andra sidan finns lärande robotar som Baxter (se bilden) – som med ett kameraöga ser vad som ska göras och sedan gör detsamma.

En industriarbetare kan visa Baxter vad hen ska göra vid löpande bandet, och sedan gör Baxter det. Timme in och timme ut. Visst har Baxter programmerats i något läge – men ”instruktören” behöver inte kunna någon kod. Allt fler av våra digitala verktyg fungerar på det viset, vilket minskar behovet av programmering lokalt.

Samtidigt kommer 3D-skrivare att minska behovet av industriell produktion av prylar, som istället kan produceras på hemmaplan, ”on demand”.

Digitalisering

6 sätt att dra nytta av ChatGPT på jobbet

Med AI-tjänsten ChatGPT har du en virtuell assistent till hands – bara några tangenttryck bort. Den kan hjälpa till med många uppgifter. Här är några saker att testa redan i dag.
Publicerad 14 april 2023, kl 10:48
Tecknad bild av person som håller en mobiltelefon i händerna och ställer frågor till en chat-bot.
AI-tjänsten ChatGPT kan hjälpa till med många uppgifter på jobbet. Som sammanfattningar, mejlskrivande och presentationer. Illustration: Colourbox.
  • Skaffa ett konto och sätt igång. Välj vilken chatbot du vill använda och skapa ett konto. De allra vanligaste är ChatGPT och sökmotorn Bing. Testa med att ställa en rak fråga som om du skulle fråga en kollega.
     
  • Utkast till presentationer. Be ChatGPT om hjälp inför din nästa presentation. Berätta vilket ämne du ska prata om och hur många slides eller rubriker du vill ha. Genast får du förslag på upplägg att jobba vidare med själv. Kanske skulle en historisk tidslinje över något i presentationen vara bra att ha med? Det fixar AI-boten.
     
  • Sammanfatta din text. Har du en lång rapport som en kollega skickat över och som du borde ta dig igenom, men saknar tid till? Kopiera texten och klistra in i ChatGPT och be om en sammanfattning. Blev summeringen för lång? Be om att få en ännu kortare eller varför inte i punktform. Det här kan du även göra med långa mejl.
     
  • Fråga om. En fördel med ChatGPT är att om du inte är nöjd med det första utkastet är det bara att be den att förfina svaret tills det är tillräckligt bra. Om du inte gillar tonen i förslaget går det att be den att formulera sig med mer humor eller mer formellt. Till skillnad från en kollega så tröttnar den inte, ens efter tionde gången.
     
  • Effektivisera mejlandet. Har du ett mejl som du inte vet riktigt hur du ska formulera för att det ska låta professionellt? Beskriv situtionen för ChatGPT så får du förslag som oftast är riktigt bra.
     
  • Omformulera och faktagranska. Tänk på att svaren från AI-boten inte är helt perfekta när det kommer till fakta. Ibland kan den hitta på saker som över huvud taget inte stämmer, men utvecklingen på området går snabbt framåt. Det bästa sättet är att se texten som ett förslag eller utkast. Faktagranska alla uppgifter som finns med i texten och formulera om så att det passar ditt språk, särskilt om du kommunicerar med personer som känner dig.

Text: Teres Hallman